Tajných změn MHD může být víc, Ropid dostal volnou ruku

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
28. 12. 2012 13:17
Ropid má od magistrátu jediné zadání: vejít se do schváleného rozpočtu
Happening Pražského fóra s názvem Cestující je balík.
Happening Pražského fóra s názvem Cestující je balík. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Když hlavní město a Ropid naplánovali zářijové změny v MHD bez jednání s městskými částmi a cestujícími, zvedla se vlna kritiky. Pražané by si ale na podobný přístup měli pomalu začít zvykat.

Podle informací deníku Aktuálně.cz dostal Ropid od magistrátu při plánování změn na příští rok prakticky volnou ruku. Jeho hlavním úkolem je vejít se do schváleného rozpočtu.

Změny nemusí schvalovat zastupitelstvo ani rada hlavního města, stačí je projednat s náměstkem pro dopravu. Pokud navíc Ropid změny označí jako dočasné, nemusí je probírat ani s městskými částmi.

První překvapení pro cestující Ropid nachystal už na leden a únor nového roku. Nejde přitom o malou změnu - všechny tramvaje budou dopoledne jezdit jen jednou za 12 minut, páteřní linky za 6. Změny čekají i řadu autobusů.

Náměstek pro dopravu Josef Nosek tvrdí, že vše proběhlo standardně. "Prošlo to radou i zastupitelstvem, podívejte se na důvodovou zprávu k rozpočtu. S městskými částmi to bylo řádně projednáno," řekl Nosek.

V ten samý den, kdy Ropid plánované úpravy zveřejnil, o nich ale nevěděl ani primátor Bohuslav Svoboda. Ten nechce nastalou situaci komentovat. Informovány podle svých slov nebyly ani městské části.

"Rada to nemusí odsouhlasit. V rámci balíku úspor dostal Ropid za úkol jednat tak, aby se vešel do rozpočtu. Na pracovní schůzce k rozpočtu takové opatření Ropid zmiňoval," vysvětluje radní pro majetek Aleksandra Udženija.

Radní pro majetek Aleksandra Udženija.
Radní pro majetek Aleksandra Udženija. | Foto: Ludvík Hradilek

Všechny městské části, které Aktuálně.cz oslovilo, tvrdí, že s nimi úpravy jízdních řádů nikdo neprobíral. Některé dokonce vůbec nevěděly o tom, že se chystají. "S touto informací nás Ropid neseznámil," uvedl zástupce starostky Prahy 3 Ondřej Rut.

Přístup Ropidu k informování městských částí výstižně ilustruje příklad z Prahy 5. "ROPID ani MHMP s naší Městskou částí Praha 5 žádné chystané změny v MHD neprojednával. Dokonce jsme nebyli informováni ani o dočasném zrušení provozu autobusové linky č. 128 na Žvahově, jejíž provoz naše MČ spolufinancuje," uvedl místostarosta Prahy 5 Jiří Vejmelka.

Ropid sám se brání tím, že dočasné změny s městskými částmi konzultovat nemusí a hlavní město schvaluje jen významné celosíťové zásahy.

"Veškeré i méně významné změny jsou pak pravidelně projednávány v rámci pravidelných pracovních jednání s radním pro oblast dopravy," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Budoucnost MHD? Neznámá

Lednové překvapení tak nemusí být zdaleka poslední. Naznačují to ostatně i Noskova slova o tom, že "od počátku roku 2013 chceme ještě operativněji reagovat na poptávku ze strany cestujících". Navíc stačí, aby Ropid změny naplánoval vždy jen na několik měsíců, a městské části se o nich předem nedozví.

Takový postup se nelíbí kritikům. "Je to ukázka toho, že město nemá veřejnou dopravu pod kontrolou. Nelze postupovat tak, že se každého půl roku odehrají tak výrazné změny," uvedl Vratislav Filler ze sdružení AutoMat.

Podobný názor má i dopravní expert Ladislav Bína z Českého vysokého učení technického, který zpracovával oponentní posudek na zářijové změny. "Dělat další změny tak brzy není normální," uvedl Bína.

Ropid se podle něj pouze snaží zakrýt, že zářijové změny nebyly tak úspěšné. Mělo se ušetřit 400 milionů, MHD ale příští rok přijde naopak o 400 milionů dráž. Organizace se hájí tím, že nebýt změn, byl by rozpočet ještě vyšší.

"Stalo se přesně to, na co jsme upozorňovali. Úspory byly nepodložené, nyní peníze nestačí a je nutné dál dopravu omezovat. To je ale špatné řešení," myslí si Bína.

Zimní omezený provoz začne platit ještě dřív, než bude magistrát znát hodnocení zářijových změn. Slibovaná anketa mezi cestujícími už prý proběhla, její výsledky ale budou zveřejněny až v lednu.

Tajné přepravní průzkumy

Ropid navíc odmítá veřejnosti předložit průzkumy, na základě kterých změny připravil. "Už několik let se ukazuje, že v lednu a na začátku února cestuje v Praze cca o 8 - 10 % méně lidí. Projevuje se to ve veřejné i v individuální dopravě (viz přiložené roční variace dopravy)," píše ve své zprávě Ropid.

Problém je ale v tom, že roční variace dopravy udává počet všech vozidel na pražských silnicích. Nevypovídá tedy nic o počtu vozů MHD, natož o množství cestujících v nich.

Ropid: Cestující budou informováni standardně - na zastávkách, webu a infolince.
Ropid: Cestující budou informováni standardně - na zastávkách, webu a infolince. | Foto: Vojtěch Marek

"Stejná situace je i v prostředcích MHD. V lednu a počátkem února není v Praze většina studentů vysokých škol, je zde také méně turistů a obecně je poptávka po cestování vzhledem k zimnímu období nižší," trvá Ropid na svém.

Ve své zprávě se zaštiťuje i tím, že vybrané tramvajové a autobusové linky byly omezeny na základě konkrétních přepravních průzkumů. Ty ale odmítá zveřejnit. Místo nich mluvčí poslal pouze porovnání denního počtu cestujících metrem v lednu (2,1 milionu) a listopadu (2,3 milionu).

"Metro je páteř MHD a lidé ho v naprosté většině případů kombinují s povrchovou dopravou, takže pokles cestujících v metru je spolehlivým ukazatelem i pro pokles cestujících v povrchové dopravě," tvrdí Filip Drápal.

Průzkumy z posledního zimního období by ale každopádně měly jen omezenou vypovídající hodnotu. Řada dotčených linek se v září výrazně změnila - jezdí jinudy či v jiných časech. S tím se mohla změnit i jejich vytíženost.

 

Právě se děje

Další zprávy