Praha - Spor o to, zda vrátit tramvaje na horní polovinu pražského Václavského náměstí, se komplikuje.
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) totiž přišel s vlastním novým návrhem.
Na náměstí podle něj chybí doprava pro starší a nepohyblivé lidi či unavené turisty. Rád by proto vybudoval obslužnou tramvajovou trať, která by jezdila od Muzea na Můstek, případně až na Národní třídu.
"Líbila by se mi varianta, která by na náměstí a přilehlou část dole vrátila třeba nějakou podobu historické tramvaje. Byla by to jen místní bezlístková tramvaj," líčí svůj nápad.
Primátorův koaliční partner TOP 09 ale podporuje původní návrh, aby se tramvaje vrátily na horní část Václavského náměstí. Obnovila by se tak původní trasa mezi Vinohradskou třídou a Vodičkovou a Jindřišskou ulicí a ulevilo by se dopravnímu uzlu I. P. Pavlova.
První náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09) dokonce na konci března zadal magistrátnímu odboru pro územní plán, aby připravil změnu, která by vedení tramvaje po horní části náměstí umožnila. Podle něj je takové řešení naprostá dopravní nutnost.
Blog Bohuslava Svobody na Aktuálně.cz: Šance pro Václavské náměstí |
"TOP 09 v radě města tramvaj na Václavském náměstí podporuje. Já osobně mám ten názor z jednoduchého důvodu: když se zeptám jakéhokoli architekta, a vezmu jich 100, tak mi jich 50 řekne ano a 50 ne. Ale když se zeptám jakéhokoli dopraváka, tak mi řekne, že když tam tramvaj nebude, dřív nebo později zkolabuje I. P. Pavlova nebo Karlovo náměstí," myslí si Hudeček.
Pražský dopravní podnik (DPP) označil zrušení stávající trati za nemyslitelné, protože je klíčová. "DPP v současné době podporuje realizaci tramvajové tratě v horní části Václavského náměstí," uvedla mluvčí podniku Monika Lojínová.
Praha 1 tramvaje nechce
Do situace navíc vstupuje Praha 1, které se nelíbí ani jedna varianta. Tramvajové troleje by podle kazily vzhled náměstí. První městská část buď nechce tramvaje vůbec, nebo je pro zachování stávajícího stavu, kdy tramvaje přejíždějí přes náměstí z Vodičkovy ulice do Jindřišské.
"O primátorově návrhu jsem neslyšel, ale trvám na našem názoru. Natažení kolejí by snížilo užitný prostor, který Praha 1 potřebuje," uvedl starosta městské části Oldřich Lomecký (TOP 09).
Dopravní obslužnost na náměstí by šlo podle něj mnohem lépe vyřešit elektrobusy, jejichž síť hodlá Praha 1 rozšířit. "Vzhledově bych měl lepší pocit z té tramvaje," reaguje primátor.
Kudy jezdila tramvaj na Václaváku dříve? Podívejte se:
Vedení tramvají horní částí náměstí je v současnosti problematické také z důvodu křížení s magistrálou, což uznávají všechny strany sporu. Magistrála měla být původně zahloubená, od tohoto plánu ale město ustoupilo.
"Tato varianta je naprosto nesmyslná, pokud se řeklo, že tunel nebude. Dopravní spojení, které by to přiváželo - tedy z Vinohrad a Žižkova -, je dneska velmi dobře zajištěno metrem," myslí si Lomecký.
Podle Svobody by navíc toto řešení bylo výrazně náročnější, protože vedení klasické tramvajové trati by vyžadovalo zpevnění povrchu."Kdyby se tam dala lehká přepravní tramvaj, tak by se to dělat nemuselo."
Díky tomu by podle něj byla varianta "turistické" tramvaje také výrazně levnější. "Máme takovou představu, že cena revitalizace horní části Václavského náměstí by představovala zhruba 100 milionů korun," dodal Svoboda.
Jisté je ve sporu o tramvaje jen jedno - jasno musí být do konce tohoto roku. Roky odkládaná revitalizace náměstí by totiž měla být dokončena do roku 2014 a její výsledná podoba se bude odvíjet právě podle vyřešení tramvají.
S dílčími kroky revitalizace náměstí už Praha a první městská část začaly. Od začátku dubna se z dolní části náměstí stala pěší zóna, pro řidiče je uzavřená i Jindřišská ulice. Již v průběhu tohoto roku zmizí z chodníků pouliční stánky a nahradí je šestice unifikovaných prodejen, které bude vlastnit a pronajímat magistrát.