Praha - Hlavnímu městu vážně hrozí kolaps veřejné dopravy, pokud zavede na září plánované změny MHD. Vyplývá to z posudku, který si u ČVUT nechal zpracovat magistrát.
Chaos podle expertů způsobí zejména připravovaný systém metrobusů - páteřních autobusových linek, které jezdí v krátkých časových intervalech.
"Podle odborníků chybí v Praze pro páteřní linky autobusů vhodné podmínky," potvrdil primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
V úterý se problémem znovu zabývala rada, která i přes námitky nové jízdní řády schválila. Ve hře přitom byla podle primátora i možnost, že se změny jízdních řádů odloží.
Ačkoli systém metrolinek jako takový odborníci chválí, pražské ulice na ně podle nich nejsou připraveny. Základní podmínkou pro jejich fungování je totiž dostatek jízdních pruhů vyhrazených pro autobusy a přednost na světelných křižovatkách. A taková opatření Praze chybí.
"Realizace může narazit na nedostatečnou preferenci veřejné dopravy na pozemních komunikacích. U páteřních linek z toho plyne přenášení zpoždění po celé trase," okomentoval připravované změny dopravní expert Martin Jacura.
V Praze existuje jen 90 preferenčních jízdních pruhů pro autobusy a 9 úseků, kde může autobus projet po tramvajových kolejích. Navrhovaných 39 metrolinek projíždí celkem 716 světelnými křižovatkami, preferencí je jich ale vybaveno jen necelých 300. Pouze na 11 křižovatkách mají autobusy absolutní nebo výraznou preferenci.
Podle odborníků z ČVUT navíc není absolutní preferencí vybaveno 12 nejproblémovějších křižovatek. Patří mezi ně například Barrandovský most nebo křížení Jižní spojky a ulice 5. května.
"Nebudou-li na dopravní infrastruktuře realizována preferenční opatření současně se zavedením metrobusů, respektive v co nejkratším časovém intervalu po uskutečnění navržených změn, potom hrozí z důvodu přenášení zpoždění doslova napříč Prahou ohrožení stability celého navrženého systému," píší dopravní experti z ČVUT.
Magistrátu také doporučují, aby dopravní podnik nejdříve zpracoval seznam křižovatek a úseků, kde řidiči hlásí zpoždění. "Na základě toho doporučujeme, aby vznikla jakási problémová mapa s vyznačením tras linek metrobusů a byla zde popsána místa jednotlivých problémů," uvedli odborníci.
"Ještě před několika lety bychom si skutečně něco takového nemohli dovolit, ale dnes jsme výrazně pokročili v instalování preferenčních opatření. TSK navíc pro metrobusy speciálně upraví další vytížené křižovatky," brání se náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek (ODS).
Kromě problémů s metrobusy vytipovali odborníci z ČVUT i další problémy - plán podle nich nepočítá s návazností na rozšiřující se metro A a nezmiňuje se o integraci železničních tratí. Na změnách tramvají kritizují absenci propojení severu a jihu města.
Radní jízdní řády schválili
Termín zavedení změn 1. září se expertům zdá nerealizovatelný. Jejich připomínkami se v úterý zabývala rada hlavního města a nakonec se rozhodla přijmout současný návrh změny jízdních řádů. Platit začnou od plánovaného termínu, tedy začátku září.
"Poté, co odpadnou porodní bolesti, budou změny sloužit Pražanům. O změnách budeme informovat posledních 14 dní prázdnin, máme domluvené všechny plochy - zastávky MHD, plochy v MHD, bude informace do některých deníků," uvedl náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.
Na konečné rozhodnutí měla Praha nejvyšší čas. Nyní jí zbývají zhruba dva týdny na informování Pražanů. Podle primátora je informační kampaň již částečně připravena.