Praha – Od 1. září projíždí ulicemi Prahy 5 a 6 s nově zavedenými parkovacími zónami vozidla firmy Eltodo. Místo strážníků, kteří vypisovali "bločky", zjišťují možné přestupky pomocí kamer.
Od zavedení zón v některých čtvrtích Prahy 5 a 6 už auta zjistila 305 případů parkování bez oprávnění. Z toho 190 případů předali strážníci magistrátu, aby s majiteli aut zahájil správní řízení. Zbytku se přestupek prokázat nepodařilo. Chyběly třeba čitelné údaje o registrační značce vozu nebo fotodokumentace dopravního značení.
Přímo v ulicích strážníci od srpnového zavedení zón řešili 287 případů, ke kterým je přivolali obyvatelé. Udělili čtyři blokové pokuty, 254 řidičů našlo za stěračem oznámení o možném přestupku, dalších 32 případů řešili strážníci domluvou. Na městskou policii se s dotazem ohledně správnosti parkování v zónách za uplynulé dva týdny obrátilo 200 lidí.
"Nový systém je z pohledu městské policie pro občany výhodný v tom, že strážníci mohou své síly směřovat k základnímu úkolu, jímž je dohled nad veřejným pořádkem, a nemusí řešit správnost parkování," řekl Šuster. Ve dříve zavedených parkovacích zónách v Praze 1, 2, 3, 7 a od září i na Jarově je ale policie za dohled nad parkováním dál zodpovědná. To by se mělo změnit do roku 2018, kdy se systém parkovacích zón sjednotí.
Rezidenti si prý zóny začínají chválit
Podle Technické správy komunikací (TSK) je hodnocení nových zón předčasné. "Zóny placeného stání jsou v provozu a fungují bez mimořádných událostí," uvedla mluvčí Barbora Lišková. "Projekt takto velkého rozsahu se v praxi jen velmi těžko může obejít bez jistých porodních bolestí," řekl mluvčí Prahy 6 Martin Churavý.
V prvních dnech šlo mimo jiné o technické komplikace spojené s platbou kartami u parkovacích automatů. "Nespokojené hlasy jsme zaregistrovali rovněž od řidičů, kteří se museli poměrně promptně adaptovat na nové podmínky," uvedl. "Celkově však můžeme předběžně konstatovat, že projekt zatím svůj smysl naplňuje, a rezidenti si jej dokonce začínají pochvalovat," doplnil.
Podobnou zkušenost má Praha 3. "Zaznamenáváme upozornění na drobné chyby v dopravním značení," uvedl vedoucí odboru dopravy Milan Kepka. "Stížnosti jsou většinou od občanů, kteří nemají nárok na parkovací kartu, protože nemají trvalý pobyt nebo mají auto půjčené od známého," doplnil.
"Je dobře, že parkovací zóny na Jarově konečně fungují. Kromě více místa pro parkování rezidenti určitě ocení možnost legálně zaparkovat na celém území Prahy 3," uvedl opoziční zastupitel Ondřej Rut (ŽnS). Zdrženlivější v hodnocení je opozice v Praze 6. "Ačkoliv se v prvních týdnech po zavedení obyvatelům parkuje obecně lépe, tak nyní ještě nelze vyvozovat jakékoliv závěry, neboť vše si teprve sedá, značná část obyvatel si teprve po návratu z dovolených vyřizuje parkovací oprávnění a studentům vysokých škol začíná akademický rok až v říjnu. S hodnocením počkejme na začátek listopadu," řekl člen dopravní komise Lukáš Novák (SZ).
Rezidenti v Praze za parkování jednoho vozu platí ročně 1200 korun, pokud chtějí parkovat pouze v okolí bydliště, jde o 600 korun. Senioři platí 360 korun. Od října přibudou parkovací zóny v Praze 8.