Praha – Šestici stanic z plánované trasy metra D se pokusili navrhnout studenti z pražské Fakulty architektury na ČVUT. Nelíbilo se jim, že se magistrát rozhodl nevypsat veřejnou soutěž na jejich podobu a zadal jejich ztvárnění firmě Metroprojekt. Její návrhy se po zveřejnění staly okamžitě terčem kritiky veřejnosti i odborníků.
Nelíbily se ani studentům architektury na ČVUT, kteří se rozhodli, že si v rámci studia zkusí, jaké to je, navrhovat metro. Šest studentů druhého ročníku si tak vybralo každý jednu ze stanic ve směru z centra na periferii. "Některé ze stanic jsou sice plánované až v druhé etapě výstavby, postupovali jsme však směrem z centra, které je podle nás citlivější na jakýkoli architektonický zásah," řekl Aktuálně.cz jeden ze studentů Jan Bittner.
Pedagogické vedení nad jejich projekty převzal docent Zdeněk Rothbauer, v rámci jehož hodin takzvaného ateliéru návrhy vznikly. Po dokončení návrhů studenti založili facebookovou stránku, kde již mají přes tisíc fanoušků. Spousta z nich tvrdí, že návrhy studentů jsou mnohem propracovanější než ty od Metroprojektu.
"Nevím, kolik času jste na tom strávili, ale vaše práce mi přijde o několik řádů výš než Metroprojekt. Má to jednotný styl, bez kudrlinek (někdy až puristické), účelné, ale na pohled hezké. (...) Všemi deseti bych byl pro realizaci metra D v této podobě," píše v komentářích například Zdeněk Doležal.
Na návrzích přitom se studenty spolupracovali i inženýři a architekti z Metroprojektu. Ti s nimi své projekty konzultovali. "Nelíbily se mi návrhy nových stanic ani jejich realizace na prodloužené trase A, nutno však říci, že po spolupráci s Metroprojektem jsem musel usoudit, že to nebyla tak docela jejich vina. Jde tam spíš o celkové selhání systému, kdy si zadavatelé vymyslí tolik podmínek, že architekt s tím ve výsledku už moc nenadělá," říká Bittner.
Podle něj je nutné hovořit o stavbě metra ne pouze jako o technickém projektu, ale dbát také na stránku architektonickou a uměleckou. Studenty tak inspirovaly například některé starší stanice metra A, které spojuje motiv akustických "tvarovek", ale také se v nich lépe pracuje se světlem.
Stanice spojuje beton, modrá a hra se světlem
"Jsou tři hlavní věci, které naše projekty stanic spojují. První je modrá barva, která je s trasou D spojená. Všichni jsme ji do návrhů nějak zakomponovali. Druhá je právě práce se světlem. Ve stanici Náměstí bratří Synků si například hrajeme s průhledy z ulice do metra," představuje práci studentů Bittner.
"Poslední spojnicí je materiál, který jsme si zvolili, tedy beton. Lákalo nás udělat si stanici takovou, jaká je, upřímnou. Je to vlastně kopa betonu, nad níž je kopa hlíny. Tak proč používat třeba dřevo, když jsme stejně pod zemí a je to technická stavba?" dodává student.
Autoři návrhů prý také chtěli, aby jejich stanice měly jakýsi vnitřní výtvarný scénář, který podle nich měly třeba stanice postavená před rokem 1989. "Ve svém návrhu Náměstí Míru jsem použil modrý světelný tubus, který tu stanici protíná, a všechny důležité prvky v té stanici jsou navléknuté na něj. Prochází prvními eskalátory, které vedou do stanice, poté lavičkou, informační tabulí a pokračuje dále," vysvětluje Bittner koncepci neonového světla na svém návrhu.
Nyní studenti hledají prostor, kde by své práce vystavili tak, aby si je mohla prohlédnout i veřejnost. Především jí totiž chtěli ukázat, že to jde i jinak. Dostali již několik nabídek, zatím však není jasné, kde se panely s podobou stanic nakonec objeví.
Trasa D spojí centrum s jižní částí města. V první etapě se bude stavět úsek z Pankráce do Písnice, ve druhé ještě přibudou stanice Náměstí bratří Synků a Náměstí Míru. Na nové trase by již měly jezdit plně automatizované soupravy bez řidiče.
Petice na vypsání soutěže
Pražský magistrát však vypsal architektonickou soutěž pouze na poslední dvě jmenované stanice, zbývajících osm postaví firma Metroprojekt. Na výstavbu první etapy již bylo vydáno příslušné povolení, a podobu stanic tak město již vybrat nemůže. Magistrát tvrdí, že architektonickou soutěž nevypsal, neboť by výrazně prodloužila plánovanou dobu výstavby. To však tvrdil již při prodlužování trasy A a odborníci i veřejnost toto rozhodnutí kritizují,
"Magistrát vždycky tvrdí, že na vypsání soutěže je moc brzy, a potom přijde s tím, že už se to nestihne. Je to už poněkolikáté, proto nám tento argument nepřipadá relevantní," říká architekt Petr Kučera, podle nějž je v současné fázi výstavby na soutěž stále dost času. Založil tak s dalšími nespokojenými občany Prahy iniciativu Metro D jinak a lépe.
Ta usiluje o vypsání mezinárodní architektonické soutěže pod dohledem České komory architektů. Podle nich řešení firmy Metroprojekt není vhodné, neboť "nenese známky moderní soudobé architektury a působí jako postmoderní stavby devadesátých let". Nyní probíhá sběr podpisů pod petici.
Víte, že... aneb informace, které se neprezentují. Díl první: Zázračné zářivky.
Zveřejnil(a) Metro D jinak a lépe dne 29. Srpen 2016
Podepsat ji mohou občané s trvalým či přechodným bydlištěm v Praze do 5. 9. 2016, a to online, na patnácti výběrových místech či při „vycházkách“ iniciátorů po metru. Podle Kučery mají organizátoři hrubým odhadem v mezisoučtech zatím asi přes 500 podpisů, což je polovina hranice, na niž chtěli dosáhnout. Poté co by sebrali tisícovku podpisů, musel by se jejich podnětem zabývat magistrát. Pokud však na tisícovku podpisů v září nedosáhnou, budou v jejich sběru pokračovat.