Praha - Nejnebezpečnější železniční přejezdy v Česku se nacházejí v Chlumčanech u Dobřan na Plzeňsku, v Čížové u Písku a v Rájci - Jestřebí na Blanensku.
Celkem na nich při dopravních nehodách od roku 2008 zemřelo deset lidí.
Čtyři na přejezdu v Chlumčanech a po třech osobách u zbylých dvou přejezdů, což představuje největší počet smrtelných zranění v celé ČR. Vyplývá to ze statistik Drážní inspekce.
Celkem se v ČR nachází na 8000 přejezdů, většina z nich je vybavena pouze výstražnými kříži.
Přesto největší množství nehod vzniká na přejezdech vybavených světelnou signalizací. Těch je v Česku podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) 2188 a podle drážní inspekce se na nich odehraje až polovina všech dopravních nehod.
"Pokud lidé zabezpečovací zařízení nevidí, dávají si větší pozor," vysvětluje si rozdíl v počtu nehod mezi jednotlivými typy železničních přejezdů mluvčí inspekce Martin Drápal.
Často se podle něj stává, že lidé vjedou na přejezd se světelnou signalizací bez toho, aby mu věnovali dostatečnou pozornost.
Naopak nejbezpečnějších přejezdů vybavených jak světelnou signalizací, tak závorami se na tuzemské železniční síti podle SŽDC nachází 1091, dalších 396 je vybaveno mechanickými závorami.
Křížení železničních tratí se silnicí vybavených klasickými cedulemi, takzvanými výstražnými kříži, se v ČR podle SŽDC nachází 4382.
Do zabezpečení půjdou dvě miliardy
V následujících dvou letech plánuje správa železnic podle ředitele Jiřího Koláře do zabezpečení železničních přejezdů investovat téměř dvě miliardy korun. Za tyto peníze se má kompletně zmodernizovat zhruba 400 přejezdů.
Vybavení přejezdů lepším zabezpečovacím zařízením zařadilo ministerstvo dopravy do projektů určených k čerpání dotací z EU.
Vloni při nehodách na železničních přejezdech podle Drážní inspekce zemřelo 27 lidí, což je nejnižší počet za posledních deset let. Letos bylo při nehodách na přejezdech usmrceno devět lidí.