Šumperk - Dubnová nehoda kamionu s nákladním vlakem v Bohdíkově na Šumpersku odhalila problémy při zabezpečení přejezdu.
Silnice, která jej kříží, totiž podle odborníků neodpovídá normám. Řidiči tak na signalizační zařízení oznamující projíždění vlaků nemuseli vůbec vidět.
Komunikace proto prochází úpravou. Za nehodu, která způsobila škodu šest milionů korun a na tři dny vyřadila v tomto úseku provoz vlaků, dosud nepadlo žádné obvinění.
"Nehoda při vyšetřování ukázala na nedostatky křížení přejezdu. Zjistilo se, že komunikace neodpovídá platným předpisům kvůli návaznosti na železniční přejezd tak, aby jej mohli řidiči bezpečně přejet. Řidiči totiž neviděli na signalizační zařízení," řekl mluvčí šumperské policie Josef Bednařík.
Proto se podle něj silnice upravuje. "Je tam přikázaný směr jízdy. Přejezd železničního koridoru se musí upravit tak, aby odpovídal normám, byl bezpečný a bylo tam vidět," doplnil mluvčí.
Problém s komunikací potvrdila i Drážní inspekce, která také nehodu vyšetřuje. "Nyní se zjišťuje, komu ta silnice patří, neví to ani Obecní úřad v Bohdíkově. Silnice je jinak v územním plánu a jinak je udělána. Souvisí s tím i umístění výstražníků a zabezpečení přejezdu," řekl mluvčí inspekce Martin Drápal.
Problém je podle něj v tom, že silnice je do pravého úhlu a výstražník není natočen tak, aby jej řidič z osobního auta mohl vidět.
Čeká se na znalecké posudky
Kvůli nehodě dosud nebyl nikdo obviněn, policie stále čeká na výsledky znaleckých posudků. Může se však i stát, že řidiče nákladního vozu policie nakonec stíhat nebude.
"Teoreticky řidič neměl třeba ani možnost tam vidět, ale to je spekulace. Uvidíme, až přijdou znalecké posudky," dodal policejní mluvčí.
Podle Drážní inspekce ale v tomto případě řidič na přejezd vidět mohl.
"Podle vrchního inspektora vzhledem k tomu, že šlo o vysoké auto, tatru, a řidič si dostatečně najížděl doprostřed vozovky, tak to signalizační zařízení nejspíše viděl. Šetření zatím pokračuje, bude to zřejmě ještě na delší dobu. Počítá se však i s možností, že by tam bylo špatné zabezpečení přejezdu," doplnil Drápal.
Provoz na trati obnovili po třech dnech
Nehoda se stala 13. dubna na přejezdu se světelnou výstražnou signalizací, která v době srážky fungovala. Po střetu vykolejila lokomotiva a z její proražené nádrže uniklo 2000 litrů nafty.
Lokomotivu musel vyprostit a odtáhnout speciální jeřáb, odbagrovat se musela i zemina po kontaminaci naftou. Provoz na železniční trati v úseku Ruda nad Moravou - Hanušovice se podařil obnovit až po třech dnech.
Při nehodě byl těžce zraněn spolujezdec řidiče kamionu. Škodu na vlaku a nákladním autu odborníci vyčíslili na čtyři miliony korun.
Náklady na odtažení lokomotivy, opravu trati i mostní konstrukce činily dva miliony.