Ostrava - Odboráři dopravního podniku v Ostravě uspěli se stávkou za zvýšení platů.
Šest dnů trvající protesty řidičů a dělníků z dílen končí o půlnoci z pondělí na úterý.
Největší stávka městských dopravců v České republice za posledních 13 let, přiměla město Ostravu a dopravní podnik zvýšit platy o pět procent.
Podle dohody, kterou předáci odborářů, zástupci města a manažeři dopravního podniku v pondělí odpoledne uzavřeli, dostane přes dva tisíce zaměstnanců přidáno od 1. ledna 2012.
Stávka začala minulý týden ve středu a byla v Ostravě vidět. Autobusy, trolejbusy i tramvaje jezdily ve všední dny podle víkendového režimu a městem pochodovaly průvody odborářů.
Běžný provoz města však protesty vážněji nekomplikovaly. Na křižovatkách a hlavních tazích vznikaly kolony aut, protože řidiči častěji cestovali Ostravou vlastním vozem.
Kompromis za 50 milionů
Přesto dopravní podnik odborářům výrazně ustoupil. Město totiž nejdříve navrhovalo zvýšení mezd pouze o 1,5 procenta v letošním roce a stejný růst platů v roce 2012. Také odbory však musely ustoupit.
"Vyjednávání začalo loni v listopadu a tehdy odboráři požadovali patnáct procent," sdělil ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka. "Nakonec obě strany přistoupily na velký kompromis."
Více peněz na výplatách dopravců bude v příštím roce Ostravu stát okolo padesáti milionů korun. Řidiči, lidé z dílen i úředníci si polepší v průměru o jeden až dva tisíce korun měsíčně.
Podle předsedy odborového svazu Dosia Jana Rejského, se však zaměstnanci dopravního podniku v Ostravě dostanou pouze na úroveň platů srovnatelnou například s Brnem a Plzní.
„Ve srovnání s těmito městy s podobnými podmínkami pracovali ostravští řidiči přibližně o dva tisíce korun levněji," uvedl pro Aktuálně.cz odborový předák českých dopravců Jan Rejský.
Nemáme na to, tvrdili politici
Původně šlo vedení Ostravy do vyjednávání s odboráři s argumentem, že na zvýšení platů nemá ani korunu. Teď však musí hledat rezervy.
„Není pravda, že rezervy v Ostravě neexistují," prohlásil Jan Rejský. „Pokud bude město lépe hospodařit, na platy v dopravním podniku peníze rozhodně najde."
Pro tyto argumenty mohou svědčit zkušenosti posledního půl roku.
Zastupitelstvo ostravského magistrátu ovládané velkou koalicí ČSSD a ODS například loni v listopadu rozhodlo, že v době takzvaných smogových situací bude doprava ve městě zdarma.
Přestože tento v Česku dosud nevídaný krok nepřinesl prokazatelné zlepšení ovzduší, utratili politici v Ostravě tímto způsobem už téměř 25 milionů korun. A to je polovina částky, kterou magistrát potřebuje na právě sjednané navýšení mezd v dopravním podniku.
Poslední velkou stávku dopravců zažila v roce 1998 Olomouc. Tam tehdy odboráři dopravního podniku stávkovali třicet dnů.