Politici v Ostravě přihráli dopravní podnik konkurenci

Tomáš Netočný
24. 2. 2011 18:00
Nastupující šéf Dopravního podniku Ostrava je ve střetu zájmu. Vybrala ho ČSSD s ODS
Politici ČSSD a ODS v Ostravě oddělili nejdříve od dopravního podniku opravárenský závod a do jeho čela dosadili dosavadního ředitele dopravního podniku. Teď na post šéfa dopravního podniku přivedli společníka konkurenční firmy
Politici ČSSD a ODS v Ostravě oddělili nejdříve od dopravního podniku opravárenský závod a do jeho čela dosadili dosavadního ředitele dopravního podniku. Teď na post šéfa dopravního podniku přivedli společníka konkurenční firmy | Foto: Martin Popelář

Ostrava - Velká koalice ČSSD a ODS v Ostravě pokračuje v transakcích s dopravním podnikem a na post generálního ředitele vybrala manažera, o kterém politici vědí, že je ve střetu zájmu.

Zastupitelstvo města, ve kterém mají sociální a občanští demokraté většinu, schválilo do funkce generálního ředitele Romana Kadlučku, společníka konkurenční firmy.

Roman Kadlučka vlastní podíl v akciové společnosti Krnovské opravny a strojírny, současně je členem dozorčí rady firmy Pragoimex.

Nový ředitel přichází v době, kdy magistrát oddělil od dopravního podniku výrobní a opravárenský závod, jeho majetek v hodnotě půl miliardy korun převedl do nové společnosti Ekova Electric a tu teď chystá k privatizaci.

A například Pragoimex je na seznamu firem, které by se o Ekovu Electric mohly ucházet.

Všechny tři společnosti - Ekova Electric (dceřiná firma dopravního podniku), krnovské opravny i Pragoimex - mají navíc jedno společné. Vyrábějí tramvaje a obchodují s nimi.

Žijete v Ostravě? Zajímá vás? Fanděte jí s Aktuálně.cz na Facebooku!

Pro letošní rok už uzavřely smlouvy na výrobu, montáž a prodej tramvají Vario LF za téměř dvě stě milionů korun.

Prakticky to vypadá tak, že krnovská firma dodá ocelové skelety vozů, tramvaje se smontují ve výrobní hale Ekova Electric v Ostravě, společnost Pragoimex je odkoupí a prodá Dopravnímu podniku Ostrava.

Jeden člověk, čtyři firmy a velká koalice

Nový ředitel nastoupí 15. března a je v tuto chvíli osobou, přes kterou se propojují všechny čtyři firmy - dvě soukromé a dvě v majetku města Ostravy, z nichž jednu nabízí město k privatizaci.

Nastupující ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka:
Nastupující ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka: | Foto: Magistrát města Ostravy

Výběrové řízení začalo loni v prosinci a jedinými členy komise byli politici ČSSD a ODS, zasedající v radě města.

Konkurz organizovala externí personální firma, radní však mezi sebe nepustili nikoho z opozice.

"Způsob i výsledek výběrového řízení jenom potvrzují, že rozdělení dopravního podniku a privatizace veřejného majetku postupuje podle předem nalinkovaného scénáře," sdělil pro Aktuálně.cz člen dozorčí rady dopravního podniku, odborář Čestmír Pokojský.

"Všechno směřuje k tomu, že nový ředitel se soukromými firmami v zádech bude ždímat a poškozovat město," dodal Čestmír Pokojský.

Prodám podíl, opustím funkce

Roman Kadlučka pro Aktuálně.cz sdělil, že do výběrového řízení nastoupil v dobré víře, že se do žádného střetu zájmu nedostane. "Tato možnost se objevila až během výběrového řízení," uvedl Roman Kadlučka.

Ředitel ve střetu zájmu

  • Zastupitelstvo ostravského magistrátu s většinou ČSSD a ODS schválilo na post generálního ředitele dopravního podniku Romana Kadlučku.
  • V současné době je Roman Kadlučka společníkem Krnovských opraven a strojíren s.r.o., které podnikají ve stejném oboru jako dceřiná společnost dopravního podniku Ekova Electric.
  • Roman Kadlučka je také členem dozorčích rad společností Pragoimex a.s., Moravská centrální dráha a.s. a KOS Trading a.s.
  • V čestném prohlášení se zavázal, že svůj podíl v krnovské firmě prodá a vzdá se funkcí v dalších třech firmách.
  • Na místo generálního ředitele dopravního podniku nastupuje Roman Kadlučka 15. března.

"Na základě rozboru mého působení v krnovských strojírnách a Pragoimexu, došla výběrová komise k závěru, že se o střet zájmu skutečně jedná," řekl nastupující ředitel dopravního podniku.

V čestném prohlášení Roman Kadlučka zavázal, že svůj podíl v Krnovských opravnách a strojírnách prodá a vzdá se všech funkcí v dalších firmách, včetně Pragoimexu.

"Nabídka řídit dopravní podnik je natolik lákává, že se všech ostatních aktivit vzdávám," dodal.

Rozdělením dopravního podniku a privatizací opravárenského závodu pod značkou Ekova Electric se však město dostane do situace, kdy bude údržbu tramvají, trolejbusů i autobusů nakupovat od soukromé firmy.

Až do konce loňského měl dopravní podnik servis ve své režii, teď bude opravy za stovky milionů korun nakupovat od soukromé společnosti.

A vedle Ekovy Electric jsou Krnovské opravny a strojírny druhou firmou v regionu, která se o tyto veřejné zakázky může ucházet.

Krnov vers. Ekova

"Pokud nějaká firma, například Krnov, nabídne výhodnější podmínky, bude dopravní podnik vozit tramvaje k údržbě do Krnova," potvrdil koncem ledna bývalý ředitel dopravního podniku František Kořínek.

Náměstek ostravského primátora a člen výběrové komise Dalibor Madej z ODS odmítá možnost, že by výběrem Romana Kadlučky město riskovalo.

"Rozhodoval jsem se podle nejlepšího vědomí a svědomí. Kdybych nebyl přesvědčený, že je to správné rozhodnutí, tak pro ně hlasovat nebudu," uvedl náměstek Madej. "Čestné prohlášení je pro mě dostatečnou zárukou."

S výběrem ředitele dopravního podniku nesouhlasí nejsilnější opoziční skupina zastupitelů z hnutí Ostravak, která rozdělení dopravního podniku už několik měsíců kritizuje.

"Je to rozklad dopravního podniku," řekl Bohdan Trojak z hnutí Ostravak. "Prodejem podílu se pan Kadlučka odstřihne od své firmy pouze formálně. Kontakty na lidi a informace zůstanou a k nim získá nové."

 

Právě se děje

Další zprávy