Ostrava/Praha - Na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 mezi Bělotínem a Ostravou reklamuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) celkem 901 vad.
Většina, tedy 460, jich připadá na mostní objekty, zbytek na mimoúrovňové křižovatky (98) a samotnou dálnici (343). V neděli to oznámila mluvčí ŘSD Nina Ledvinková.
Ředitelství chce vady uplatnit v rámci záruky.
Zda je za ně odpovědná dodavatelská firma nebo ŘSD, mají v nejbližší době odhalit nové kopané sondy. Společnost Eurovia v neděli ale zpochybnila účast některých členů v expertní komisi.
"Uvedený počet reklamací je oproti ostatním stavbám podobné délky vysoce nadprůměrný," uvedlo ŘSD. Stát za úsek dlouhý 8,5 kilometrů utratil celkem 4,3 miliardy korun.
Nedlouho po uvedení úseku dálnice do provozu se povrch vozovky zvlnil, což je prý podle ŘSD důsledek použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu, na stavbu tělesa dálnice.
ŘSD v rámci reklamačního řízení požaduje opravu po společnosti Eurovia CS, která převzala dodavetele této komunikace, stavební firmu ODS-Dopravní stavby Ostrava. Eurovia pochybení odmítá, použitý materiál si prý vyžádalo ŘSD.
Společnost Eurovia rovněž odmítla kritiku ŘSD kvůli stavu mostů na D47 u Ostravy.
V příštím týdnu bude podle ministra dopravy Pavla Dobeše zřejmé, kdy přesně se budou experti zabývat konkrétními položkami reklamací, známo by mělo být i datum, kdy budou zveřejněny výsledky.
Oprava poškozené dálnice podle něj ale v letošním roce pravděpodobně nezačne. Opravují se svinovské mosty, mohl by prý nastat dopravní kolaps, uvedl ministr dnes v České televizi.
V komisi údajně chybí experti
Podle stavební společnosti nejsou lidé, které nominovalo ministerstvo dopravy do expertní komise, dostatečně kompetentní pro posouzení technického stavu komunikace. "Tam není jediný odborník na stavební práce," řekl generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka.
Zato v případě dvou navržených právníků je podle něj obecně známé jejich napojení na bezpečnostní společnost ABL. "Pan právník Duda a pan právník Kopřiva z právního odboru jsou lidé, kteří jsou všude jmenováni jako lidé, kteří jsou spojeni se společností ABL, na všech serverech, stačí si to jednoduše vygooglovat," řekl Borovka.
Nízkou odbornost týmu expertů odmítl ministr dopravy Dobeš; členy komise jsou podle něj například ředitel odboru infrastruktury Josef Kubovský, vrchní ředitel legislativního odboru Jakub Kopřiva, státní tajemník ministerstva dopravy Daniel Bartek či pracovník Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových Miroslav Duda.
Problematický úsek je v provozu od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dobudovat poslední úsek mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.