Praha - Také po letošní zimní olympiádě má několik českých firem problémy kvůli neoprávněnému použití olympijské symboliky.
Podle zjištění online deníku Aktuálně.cz jde o internetový obchod Alza.cz, sázkovou kancelář Synot Tip, agenturu Lesensky.cz a - stejně jako před čtyřmi lety - řetězec Electroworld.
"Většinu případů řešíme mimosoudní cestou, k soudnímu sporu přistupujeme až v krajním případě," říká Richard Adamec, mediální zástupce Českého olympijského výboru.
Jen pro partnery
Podle společnosti Česká olympijská, která je marketingovou agenturou olympijského výboru, se zřejmě nejvážnějšího porušení ochrany symboliky během her ve Vancouveru dopustil internetový obchod Alza.cz.
"Neoprávněné užila v reklamní inzerci výraz olympiáda a také symbol - pět propojených olympijských kruhů. Dále použila grafická vyobrazení znázorňující lyžaře, rychlobruslaře, bobisty a krasobruslařku, jež jsou oficiálním materiálem zimních olympijských her ve Vancouveru 2010, chráněným příslušnými autorskými právy," upřesňuje Adamec.
Česká olympijská upozornila na neoprávněné použití olympijské symboliky také sázkovou kancelář Synot Tip, problémem se stala fotografie Martiny Sáblíkové z Vancouveru a výraz Zimní olympijské hry 2010.
Společnost Electroworld použila symboliku na svých webových stránkách (v letáku). Tomuto řetězci přitom hrozí sankce ještě za turínskou olympiádu před čtyřmi lety, kdy podle olympijského výboru neoprávněně lákal zákazníky na "electrolympiádu". Podle dostupných informací se v turínském sporu stále čeká na rozhodnutí soudu, advokáti žádají symbolickou náhradu 100 tisíc korun.
Připomeňte si: Nejlepší fotky z Vancouveru 2010:
Co do dopadů zřejmě nejméně závažné bylo neoprávněné použití olympijské symboliky na webu Dychame.cz, provozovaném agenturou Lesensky.cz. Firma jako jediná využila možnosti vyjádřit se ke sporu pro Aktuálně.cz.
"V rámci našeho projektu jsme zprovoznili podstránku věnovanou olympiádě a chtěli na ní zveřejňovat zajímavé informace o této sportovní události a její historii. Bohužel jsme si nenechali udělat širší právní analýzu a Český olympijský výbor nás upozornil na nezákonné užívání některých symbolů a slov. Přestože se nám tento zákon zdá v mnohém přitažený za vlasy, samozřejmě jsme stránky ihned po upozornění stáhli," říká k tomu ředitel agentury Petr Lesenský.
Co všechno chrání zákon
- Olympijská symbolika je v Česku chráněna speciálním zákonem č. 60/2000 Sb. Ten mimo jiné stanoví, že kromě pěti kruhů jsou chráněny také olympijská vlajka, oheň, pochodeň, heslo, hymna a emblémy, zároveň také výrazy ,,olympijský" a olympiáda".
- Jakékoliv užívání těchto symbolik pro obchodní, reklamní nebo jiné obdobné účely je možné pouze na základě předchozího písemného zmocnění, které může udělit pouze olympijský výbor.
- Zákon mimo jiné stanoví i speciální pravidla pro média. Stránka deníku i časopisu, kde je uveřejněn olympijský symbol, například nesmí obsahovat inzerci žádné jiné společnosti než té, která je partnerem Mezinárodního olympijského výboru.
Olympijské symboly mohou ve svém marketingu využívat jen partneři Českého olympijského výboru. Větší možnosti mají ti "generální" - ČEZ, Plzeňský Prazdroj, RWE, Škoda Auto, o něco menší možnosti pak oficiální partneři - Alpine Pro, Česká pojišťovna, Česká pošta, GE Money Bank a Zentiva.
Tři soudy kvůli Turínu 2006
Česká olympijská v současné době vede stále ještě tři soudní spory ohledně porušování olympijské symboliky. Kromě zmíněného Electroworldu jde o společnosti Budějovický Budvar a Tecfood.
Českobudějovický krajský soud před rokem rozhodl, že Budvar musí zaplatit odškodné 2,25 milionu korun. Podle advokáta Jana Šťovíčka, který olympijský výbor zastupuje, bylo toto rozhodnutí první svého druhu v České republice. Pivovar se však proti rozsudku odvolal a spor tedy pokračuje dál.
Budvar nasadil v době turínské olympiády televizní reklamu se svými příznivci - cizinci Bobem a Davem. Český olympijský výbor původně vyčíslil škodu, kterou mu pivovar během kampaně (používající termín Hokejiáda) způsobil, na desítky milionů korun. Tlak na stažení reklamy podle neoficiálních informací vyvinul hlavně Plzeňský Prazdroj, který je jedním z partnerů tuzemského výboru. Další konkurent českobudějovické firmy, americký Anheuser-Busch, byl pro změnu oficiálním dodavatelem Mezinárodního olympijského výboru.
Zástupci Budvaru reklamu stáhli, s obviněním ale nesouhlasili. "Nemyslíme si, že bychom porušili olympijskou chartu nebo platné české zákony. Žádné olympijské symboly jsme totiž nepoužili," reagoval tehdy mluvčí Petr Samec. Svazek hokejek využitý v reklamě podle něj nepřipomíná pochodeň turínské olympiády. Nedošlo prý ani ke zneužití výrazu olympiáda, protože zákonem chráněným kořenem slova je jednoznačně slovo "olymp", nikoliv koncovka "iáda", používaná mimo jiné třeba také ve slově autogramiáda. Budvar argumentoval také tím, že je dlouholetým oficiálním partnerem české hokejové extraligy a reprezentace.
"Účelová souvislost s probíhajícími olympijskými hrami je jednoznačná. Stejně tak je tomu i v případě hokejové pochodně, byť ji označíte třeba za přenosný oheň. V době olympiády je účel jejího reklamního použití přece jasný," namítal však právní zástupce olympijského výboru Jan Štovíček.
Olympijskému výboru se před třemi lety nelíbily ani kampaně dalších firem, které podle něj využívaly olympijské symboly, přestože nepatří mezi oficiální partnery.
Společnost Tecfood, výrobce energetického nápoje Kamikaze, na plechovky umístila parafrázi olympijských kruhů. Její jednatel Jaroslav Dostalík však odkazoval na smlouvu, kterou společnost uzavřela s marketingovým zástupcem Svazu lyžařů České republiky a kterou prý následně schválil i olympijský výbor. Problémy podle Dostalíka nastaly až poté, když se oficiálním dodavatelem výživových doplňků českého týmu pro turínskou olympiádu stala konkurenční firma Nutrend.
Mimosoudní dohodou skončily spory s dalšími firmami. Mezi ně patří řetězec Okay, který v kampani použil olympijské kruhy a výraz olympiáda. Pivovar Holba během her využil reklamu se sjezdařem Ondřejem Bankem, i když jen na několika billboardech na Šumpersku, tedy v Bankově rodišti. Problémy měl také nedaleký Pivovar Litovel. Ve svých značkových hospodách rozjel soutěž nazvanou Litovel Turín.
Čtěte také: Tisíce firemních webů porušují zákon, nejsou kompletní Nejlepší a nejhorší zákony loňského roku. Podívejte se V Česku řádí falešní exekutoři, státu to nevadí |