Volání na informační linku 1188 zdražilo. Nabízí i asistenci

Petr Kučera Petr Kučera
23. 4. 2015 6:27
Klesající zájem o klasické informace chce provozovatel kompenzovat rozvojem asistenčních služeb.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha – Jednodušší účtování prosadil od letošního roku provozovatel informační a asistenční linky 1188. Zatímco u nejkratších hovorů mohou volající ze sítí O2 a T-Mobile mírně ušetřit, hovory delší než jednu minutu se oproti dosavadnímu stavu prodraží.

Volající nově zaplatí jen podle délky samotného hovoru, odpadne tedy dosavadní účtování jednorázového poplatku za spojení. Sjednotí se také ceny pro volání z mobilů, pevné linky i telefonního automatu. Minuta hovoru přijde nyní na 34,90 koruny při volání ze sítě O2, na 33,90 koruny ze sítě T-Mobile a 27,83 koruny ze sítě Vodafone.

Dosavadní systém účtování byl komplikovanější. Volající z mobilních sítí O2 a T-Mobile platili jednak jednorázový poplatek za spojení (přibližně 15 korun), jednak samotnou cenu hovoru podle jeho délky (kolem 20 korun ze sítě O2 a kolem 25 korun ze sítě T-Mobile). Hovory ze sítě Vodafone přišly sice na 27,83 koruny za minutu, ale volající neplatil spojovací poplatek.

Nejkratší hovory nepřesahující jednu minutu tak mohou zejména pro zákazníky T-Mobile zlevnit. Delší hovory se ale – kvůli výrazně vyšší ceně za minutu než dosud – naopak prodraží (s výjimkou sítě Vodafone, kde se cena nemění). Například pětiminutový hovor z mobilů O2 vyšel loni na zhruba 115 korun, nyní to bude 175 korun.

I nadále se liší nejen ceny při volání ze sítí různých operátorů, ale také způsob jejich účtování. Za první minutu hovoru všichni tři operátoři vybírají celou minutovou částku bez ohledu na jeho délku, avšak od druhé minuty účtuje Vodafone férověji po vteřinách, zatímco O2 a T-Mobile stále za každou započatou minutu.

Řemeslníci, odtah i vstupenky

Provozovatelem služby 1188 je od roku 2012 společnost Informační linky ze skupiny KKCG podnikatele Karla Komárka. Koncovou cenu ale určují jednotliví telekomunikační operátoři, kteří si k ceně za samotnou službu připočítávají marži. „Operátoři mají povinnost nabízet službu informací o telefonních číslech. S vlastním provozem těchto linek už ale dříve skončili, teď si ji tedy kupují od nás jako jediného provozovatele na trhu,“ připomíná ředitel společnosti Informační linky Milan Roušar. Firma v uplynulých měsících požádala operátory, aby své ceníky zjednodušili.

Operátor O2 změnil ceník už od ledna, T-Mobile od března – obě firmy zrušily spojovací poplatek, ale současně zvýšily minutovou sazbu. Bližší důvody zdražení na dotaz online deníku Aktuálně.cz neuvedly. „Cenu jsme stanovili po analýze nákladů a přiměřeného zisku z poskytování přístupu k těmto službám,“ říká Patricie Šedivá z tiskového oddělení T-Mobile. Pouze Vodafone zatím zůstal u původní, nyní tedy nejnižší ceny. „V nejbližší době ke změně ceny volání na linku 1188 nedojde,“ slibuje mluvčí Vodafone Markéta Kuklová.

Vedle informací o telefonních číslech nabízí linka 1188 také okamžité přepojení na nalezený kontakt. Vysoká cena – zhruba 30 korun za minutu – se přitom vztahuje i na tento hovor. Linka nabízí také další informace, například o jízdních řádech, pomáhá také s navigací a slibuje odpovědět téměř jakýkoliv dotaz. Nyní se chce ještě více zaměřit na asistenční služby – rozvíjí například síť řemeslníků, autoservisů či odtahových služeb, velké plány má také v oblasti rezervačních služeb. Zprostředkování má být pro zákazníky zdarma, provozovatel si vezme „provizi“ od podnikatelů.

Cenová regulace dávno skončila

Službu 1188 původně provozovala Telefónica O2, dřívější Český Telecom. Společnost musela na základě rozhodnutí regulátora a za jím stanovenou cenu (zhruba pět korun za minutu) nabízet linku 1180 jako součást základních služeb. Právě linku 1188 pak spustila jako její komerční alternativu s neregulovanou cenou – proto jí také upřednostňovala v propagaci. Regulaci linky 1180 zrušil Český telekomunikační úřad na konci roku 2008, její cenu pak Telefónica O2 prudce zvýšila. Obě informační služby, stejně jako linku 1181 (mezinárodní čísla), později prodala skupině KKCG Karla Komárka, do níž patří například Moravské naftové doly, cestovní kancelář Fischer nebo Sazka.

Informační a asistenční služby tvoří asi 55 procent příjmů společnosti Informační linky. Vedle toho nabízí služby call center a telemarketingové služby. Společnost má nyní 260 zaměstnanců, z toho 193 operátorů. Počet hovorů na linku 1188 postupně klesá, loni jich bylo zhruba 4,5 milionu.

S rozvojem internetu klesl i význam tištěného telefonního seznamu Zlaté stránky, který vydává společnost Mediatel. Poslední vydání vyšlo pro letošní rok, poté zůstane už jen v internetové podobě.

 

Právě se děje

Další zprávy