Brno – Při dopravní nehodě auta, které má sjeté pneumatiky pod hodnotu stanovenou vyhláškou, nemusí jeho majitel dostat od některých pojišťoven vůbec žádné plnění. Takový vůz je totiž technicky nezpůsobilý k provozu na pozemních komunikacích nezávisle na tom, že poslední státní technickou kontrolou prošel bez problémů.
Rozhodl o tom Nejvyšší soud, když posuzoval spor mezi majitelem auta a Allianz pojišťovnou ohledně výplaty 200 tisíc korun z havarijního pojištění.
V pojistných podmínkách má Allianz mezi takzvanými výlukami uvedeno, že sjednané pojištění se nevztahuje na škody vzniklé na vozidle, které v době havárie nebylo způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. A právě proto odmítla majiteli vozu pojistku proplatit.
Mám platnou STK...
Pojišťovna argumentovala vyhláškou č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel. Ta definuje závady, které ohrožují bezpečnost provozu a při nichž nesmí být auto užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí. Mimo jiné zmiňuje i hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů menší než 1,6 milimetru (nejde-li o zimní pneumatiky).
K závěru, že technický stav pojištěného vozidla je nevyhovující kvůli opotřebení předních pneumatik pod mez stanovenou právními předpisy, dospěla jak Policie ČR, tak znalecký posudek.
Majitel vozu se ale bránil tím, že jezdil s vozem s platnou státní technickou kontrolou. A také tím, že „sjeté pneumatiky“ nejsou ve vyhlášce uvedeny přímo mezi závadami, které způsobují, že vozidlo je nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Tam jsou uvedeny jen závady na brzdovém systému, které znemožňují nebo by mohly znemožnit účinně zastavit vozidlo, nebo hrubé závady na řídicím ústrojí.
Stačí, když ohrožuje bezpečnost
Nejvyšší soud však potvrdil názor pojišťovny a potvrdil předchozí rozhodnutí soudů. Podle zákona č. 56/2001 Sb. je silniční vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích i tehdy, pokud pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu. Závady na vozidle, které ohrožují bezpečnost provozu, pak definuje zmíněná vyhláška, která přímo zmiňuje i minimální hloubku dezénu a zakazuje provoz takových aut s výjimkou nouzového dojetí.
Pojem vozidlo nezpůsobilé k provozu je podle Nejvyššího soudu potřeba chápat v širším smyslu, nejen jako výsledek státní technické kontroly. Soud připomněl také obecnou prevenční povinnost – tedy předcházení škodám – podle občanského zákoníku.
Pozor i na sklo a světla
Rozhodnutí soudu je důležité i vzhledem k dalším možným závadám, které vyhláška zmiňuje jako ohrožující bezpečnost provozu. Jde například o prasklé nebo poškozené čelní sklo ve stírané ploše o velikosti větší než 20 milimetrů nebo nefungující světla alespoň na straně ke středu vozovky.
Klienti by si tedy měli detailně projít pojistné podmínky své pojišťovny. Vedle Allianz, která technickou nezpůsobilost zmiňuje mezi výlukami z pojištění, ji výslovně zmiňuje například i Generali. Ta uvádí technickou způsobilost jako jednu z takzvaných prevenční povinností.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.