Praha - Opoziční ČSSD uspěla ve sněmovně s návrhem, jak více ochránit spotřebitele před nevýhodnými nákupy. Novelu občanského zákoníku podpořili i poslanci vládní koalice.
Změna má zlepšit postavení lidí, kteří takzvanou spotřebitelskou smlouvu podepsali u sebe doma. Typicky jde o případy různých předváděcích akcí a podomních obchodníků, kdy prodejci zneužívali dosavadního znění zákona.
Dosud obecně platí, že lze do 14 dní odstoupit od smlouvy "uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele nebo nemá-li dodavatel žádné stálé místo k podnikání". Tato možnost však neplatí, pokud si spotřebitel "výslovně sjednal návštěvu dodavatele za účelem objednávky".
Právě druhá uvedená věta má z občanského zákoníku brzy zmizet. Nahradí ji jiná, užší výjimka: Nově nepůjde odstoupit jen od smlouvy o opravě nebo údržbě "provedené v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost, pokud dodavatel neprovedl jinou než vyžádanou opravu nebo údržbu nebo nedodal jiné zboží než nutné k provedení opravy nebo údržby".
Pokud novelu podle očekávání schválí i Senát a následně ji podepíše prezident republiky, začne být změna účinná patnáctým dnem po zveřejnění ve Sbírce zákonů, tedy ještě letos na jaře.
Klamavé a agresivní praktiky
V praxi stále častěji dochází k tomu, že podnikatelé nabízející svoje zboží a služby mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele - zejména na předváděcích akcích - uvedenou zákonnou výjimku zneužívali.
Nechávají totiž kupujícího přímo ve smlouvě nebo v samostatné listině podepisovat prohlášení o tom, že si spotřebitel výslovně sjednal návštěvu dodavatele za účelem objednávky - právě aby jej zbavili možnosti odstoupení od smlouvy.
"Návštěvníci předváděcích akcí, zejména senioři, nejsou připraveni na mnohdy klamavé či agresivní obchodní praktiky podnikatelů. Snadno se tak nechají přimět k podpisu dokumentu, který v žádném případě není projevem jejich svobodné a vážné vůle, přitom je zbavuje jejich spotřebitelských práv," připomíná skupina poslanců ČSSD v návrhu novely.
Často dochází k tomu, že podnikatel nabídne účastníku předváděcí akce, že jej doveze se zakoupeným zbožím až domů.
"Senior, který je rád, že se nemusí se zbožím nosit, rád svolí a při příjezdu pak ochotně dodavateli podepíše jakési potvrzení. Ze strany podnikatelů, kteří takto postupují, jde o obcházení zákona, neboť jejich cílem je zbavit spotřebitele jejich zákonného práva na odstoupení od smlouvy. To je v příkrém rozporu s úmyslem zákonodárce i s příslušnou unijní směrnicí," uvedli poslanci v návrhu.
Spotřebitel často nemá možnost porovnat jakost a cenu podobné nabídky s jinými, obchodníci zneužívají prvku překvapení.
Obrana je obtížná
Takto poškození lidé přitom mnohdy nemají dostatek důkazů, jak v následném soudním sporu prokázat, že smlouva byla skutečně uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele. Lze to prokázat jedině svědeckými výpověďmi - to bývá někdy problém, neboť spotřebitel nemusí znát další účastníky předváděcí akce, kteří by mu mohli takové uzavření smlouvy dosvědčit.
Další překážkou jsou náklady na soudní řízení v případě, že spotřebitel svůj nárok neprokáže, či nebezpečí, že žalovaná společnost do vydání pravomocného soudního rozhodnutí zkrachuje.