Co na Čechy nejvíc zabírá? Hlavní návnady jsou pivo a kuře, ukazuje analýza letáků

Iva Špačková Iva Špačková
9. 12. 2016 6:26
Češi milují maso a alkohol. Právě toto zboží umisťují řetězce na čelní stránky akčních letáků nejčastěji, aby je nalákaly do prodejny a přiměly utrácet. Analýza letáků za poslední rok a půl ukázala, že nejčastější slevy však nebývají nejvyšší.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha – Na předních stránkách akčních letáků největších obchodních řetězců se nejčastěji objevuje alkohol a maso. Vyplývá to z analýzy společnosti Česká distribuční, která hodnotila více než tři a půl tisíce výrobků z letáků za období jednoho a půl roku.

Typická první strana letáku - pivo a kuře, ovoce, drogerie, aktuální (vánoční) zboží a sladkost (Toffifee).
Typická první strana letáku - pivo a kuře, ovoce, drogerie, aktuální (vánoční) zboží a sladkost (Toffifee). | Foto: AkcniCeny.cz

"Titulní strany letáků jsou nejefektivnější cestou, jak spotřebitele zaujmout a dostat ho do prodejny. Je velmi důležité nabídnout na tomto prostoru zákazníkovi něco, co ho zajímá a na co bude ochotný reagovat. Titulní strany jsou proto jakýmsi lakmusovým papírkem chutí českého spotřebitele," říká Petr Sikora, ředitel České distribuční. Firma je největším distributorem reklamních letáků v Česku.

TOP 10 – nejčastěji zobrazované zboží na titulních stranách letáků
Položka Počet výskytů Podíl v %
Maso 486 13,6
Alkohol 481 13,4
Ovoce 227 6,3
Káva 196 5,5
Sýry 185 5,2
Slazené nápoje 180 5,0
Mléko 153 4,3
Uzeniny 149 4,2
Čokoláda 147 4,1
Máslo 119 3,3
Do analýzy byly zařazeny čelní stránky akčních letáků řetězců Lidl, Albert, Globus, Tesco, Kaufland, Billa a Penny Market. Zdroj: Česká distribuční.

Maso a alkohol se na čelních stránkách vyskytují ve čtvrtině všech vytištěných lákadel. Z masa pak přední příčky obsazuje drůbeží a v něm hrají vůdčí roli kuřecí prsa, která se na přední straně objevila 150krát. Naopak na ryby si Češi nepotrpí – jako návnadu je řetězce použily za rok a půl jen dvanáctkrát.

Z nápojů je nejoblíbenější pivo. Na první straně se ve sledovaném období objevilo 275krát, takže každý třináctý obrázek patřil právě jemu. "Pivo je tahák, je to nejčastější hledané slovo u nás na webu," potvrzuje zájem o "národní nápoj" Zuzana Štěpánková z portálu AkčníCeny.cz, který sleduje vydané letáky všech řetězců v Česku a umožňuje nastavit si e-mailové upozornění při slevě konkrétního zboží.

Maso (486) Nápoje (1 068) / alkohol (481)
Zboží Počet Zboží Počet
Drůbeží (kuřecí prsa) 282 (150) Pivo 275
Vepřové 167 Káva 196
Hovězí 18 Slazené nápoje 180
Ryby 12 Mléko 153
Ostatní 7 Lihoviny 125
- - Víno 81
- - Džus 30
- - Šťáva 21
- - Čaj 7

V letácích se podle ní objevuje 100 druhů piva napříč všemi řetězci. "Ne všechny jsou v akci, ale jedná se také o různé limitované edice, protože všichni chtějí od Ježíška pivo a pod stromečkem se tak nejčastěji objevuje dražší Pilsner nebo různá větší balení, sixpacky a podobně," dodává.

Při porovnání povzbuzujících nápojů vede káva nad čajem, a to v poměru 196:7. Káva je tak podle titulních stran letáků u spotřebitelů téměř třicetkrát oblíbenější než čaj. A ačkoliv co do počtu slev je nejatraktivnější položkou pivo, káva zase patří k výrobkům s nejvyšší slevou.

"Káva má bezkonkurenčně nejvyšší slevy. Běžné jsou kolem 50 procent, ale velmi časté bývají i šedesátiprocentní. Naopak pivo je v akci často, ale slevy málokdy přesáhnou 40 procent," říká Štěpánková.

Analýza letáků také ukázala, že ovoce je atraktivnější než zelenina. Mezi deseti nejčastějšími obrázky na titulních stranách letáků se objevilo 227krát, zatímco zelenina jen 101krát. Při pomyslném souboji s margarínem by vyhrálo máslo, které je podle letáků 3,5krát oblíbenější než jeho rostlinná náhražka.

Krmivo pro psy se pak na čelních místech letáků objevuje osmkrát častěji než krmivo pro kočky. To však neznamená, že by psi byli oblíbenějšími domácími mazlíčky než kočky. Na předních místech letáků se totiž objevují podle Štěpánkové většinou velká balení granulí pro psy, na nichž se dá ušetřit mnohem více peněz než na zlevněných kapsičkách pro kočky. A právě díky výši konečné slevy je krmivo pro psy atraktivnější.

Ovoce (227) Zelenina (101)
Zboží Počet Zboží Počet
Banány 50 Rajčata 38
Mandarinky 34 Okurky 25
Pomeranče 32 Paprika 13
Jahody 30 Brambory 10
Melouny 25 Květák 6
Hroznové víno 22 ... ...
Jablka 11
Další zboží Počet Další zboží Počet
Máslo 119 Margarín 34
Prací prášek 73 Toaletní papír 52
Pečivo 58 Dětské pleny 35
Krmivo pro psy 33 Krmivo pro kočky 4
 

Právě se děje

Další zprávy