Kde Češi nejraději nakupují? Lidl míří vzhůru, rychlost a přehlednost jsou čím dál důležitější

Petr Kučera Petr Kučera
7. 12. 2016 6:36
Nejvíce preferencí získaly řetězce Kaufland, Lidl a Globus. Průzkum agentury Wellen se snažil omezit význam dostupnosti a počtu prodejen daného řetězce, aby se projevila i další kritéria ukazující, jak obchodník dokáže zaujmout. Roste také zkušenost s online nakupováním potravin.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Praha – Nejoblíbenějšími prodejnami potravin v Česku jsou sítě Kaufland, Lidl a Globus. Vyplývá to z nového průzkumu agentury Wellen na reprezentativním vzorku 1049 obyvatel.

Lidé měli uvést, ve které z prodejen dostupných v jejich okolí nejraději nakupují. Agentura se tak snažila, aby se ve výsledku neprojevily hlavně dostupnost a počet prodejen daného řetězce, ale také další kritéria ukazující, jak obchodník dokáže zaujmout.

I díky tomu se na třetí místo dostal Globus – přestože v tuzemsku provozuje jen 15 hypermarketů, vyberou si jej lidé raději než třeba Albert (přes 300 prodejen) nebo Penny Market (kolem 360).

Ve které z prodejen, kterou máte dostupnou ve svém okolí, nejraději nakupujete? (jedná se o procento z respondentů, kteří uvedli, že mají danou prodejnu dostupnou)

prodejna průzkum 2015 průzkum 2016
Kaufland 37,5 % 36,2 %
Lidl 26,9 % 28,2 %
Globus 26,2 % 25,1 %
Tesco hypermarket 19,9 % 21,3 %
Tesco supermarket 15,3 % 16,4 %
Albert hypermarket 17,6 % 15,8 %
Albert supermarket 14,2 % 14,7 %
Penny Market 14,2 % 13,3 %
Billa 12,8 % 11,2 %
COOP/Jednota 11,9 % 9,5 %
Večerka/Vietnamec 3,3 % 4,2 %

Oproti loňskému roku si nejvíce polepšily hypermarkety Tesco a také řetězec Lidl, který se úspěšně dostává z kategorie diskontních prodejen do „luxusnější“ skupiny supermarketů. Už z minulého průzkumu agentury Wellen před rokem a půl vyšel Lidl jako řetězec, který se za poslední rok nejvíce zlepšil.

U Kauflandu si lidé cení hlavně příznivých cen, sortimentu a různých akcí (slev). Lidl boduje akcemi, sortimentem, příznivou cenou i kvalitou. U třetího Globusu pak spotřebitelé nejčastěji uváděli hodnocení jako "poctivé, české, vysoká kvalita, dobrá cena".

"Obecně platí, že pro spotřebitele je klíčová hlavně dostupnost prodejny. Lidé chodí tam, kde to mají blízko, a teprve pak si vybírají podle dalších parametrů," říká Petr Šimek ze společnosti Wellen. Významnou roli hraje úroveň běžných cen a šíře sortimentu.

Stále důležitějším faktorem se stává přehlednost prodejny, a tedy rychlost nákupu. Rozdíl mezi cenou a přehledností se stále více snižuje – před třemi lety dosahoval 5,8 procentního bodu, letos už jen dvou. "U mladších nebo vzdělanějších zákazníků (alespoň středoškoláci) toto kritérium výrazně roste a cenu předstihuje," upřesňuje Šimek.

Proč lidé preferují prodejnu (řetězec):

Dobrá cena 52 %
Přehledné, rychle nakoupím 50 %
Široký sortiment 47,6 %
Příjemný vzhled a čistota prodejny 25,3 %
Nabídka celého řešení pro domácnost 24,6 %
Akce, soutěže, hry 22,7 %
Lokální produkty 20,9 %
Ochotný personál 19,1 %
Věrnostní program 19 %
Konkrétní výrobek 12,7 %

Průzkumy z posledních tří let ukazují, že vedle snadné orientace si lidé čím dál více všímají také chování personálu, příjemného prostředí a dalších benefitů – například klubových karet.

Naopak největší bariérou je kromě obtížné dostupnosti obchodu jeho „cenová image“. Špatná kvalita sice lidem také vadí, ale méně významně.

Proč lidé odmítají chodit do prodejny (řetězce):

Důvod Podíl
Drahé 27,8 %
Nepřehledné, neorientuji se 22,2 %
Ošklivý, špinavý obchod 16,4 %
Nepříjemný personál 14,8 %
Špatné zkušenosti 13,1 %
Nekvalitní zboží 12,1 %
Přeplněné, fronty 11,3 %
Nemají akce, hry, soutěže 6,5 %
Špatný přístup nebo parkování 4,7 %

"Kvalita je považována za standard, není už tak často spontánně jmenovaná," říká Šimek k výsledkům průzkumu. "Pokud je něco špatně, což je z pohledu zákazníka vnímáno přes atributy 'špína, nepořádek', spotřebitel to vnímá jako špatnou kvalitu a pak i spontánně definuje. Z dalších dílčích výzkumů víme, že jako 'špinavé a nechutné' hodnotí lidé třeba i prodejny, kde je sice čisto, ale jsou přecpané zbožím a je tam méně světla," dodává Šimek.

Nespokojenost zákazníků je podle něj spojena zejména s diskomfortem nákupu – nepřehledností nákupního prostoru a častými frontami nejen u pokladen, ale i obsluhovaných sekcí. To bývá důvodem častých zdržení průběhu nákupu, na které si stěžuje více než pětina lidí. Lidé si v průzkumu stěžovali, že často musí hledat celkem běžné potraviny.

Největší úbytek preferencí oproti předchozímu průzkumu zaznamenala družstevní síť COOP/Jednota. "Nemusí to znamenat zhoršení, ale často se v okolí vyskytne jiný řetězec a zákazníci mu dají přednost – opět hlavně kvůli ceně, sortimentu, přehlednosti a rychlosti nákupu," říká Linda Petrová z agentury Wellen.

Díky rozšíření chytrých telefonů a postupnému snižování cen za datové služby má čím dál více lidí zkušenost s e-shopy i v tomto oboru. Na otázku, zda už někdy nakoupili základní či běžné potraviny přes internet, nyní odpovědělo kladně 16,7 procenta obyvatel, což je o tři procentní body více než v loňském průzkumu.

Nejčastěji mají zkušenost s internetovým prodejem řetězce Tesco (Potraviny online), službou DámeJídlo.cz a online supermarketem Rohlík.cz.

Kde konkrétně nakupujete potraviny na internetu?

průzkum 2015 průzkum 2016
iTesco.cz 8 % 9,6 %
DameJidlo.cz 2,4 % 4,8 %
Rohlik.cz 2,2 % 3,5 %
Kosik.cz 0,8 % 2,8 %
Kolonial.cz 0,5 % 1,6 %
PotravinyDomu.cz 1,1 % 1,1 %
FreshBedynky.cz 0,7 % 0,3 %
Z-Market.cz 0,2 % 0,3 %
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Sevilla vyhrála na hřišti Levante, Vaclík se do branky nedostal

Sevilla zvítězila v 31. kole španělské fotbalové ligy 1:0 na hřišti Levante. Český brankář Tomáš Vaclík strávil utkání na lavičce úspěšného týmu.

Seville vystřelil výhru podruhé za sebou Júsuf En-Nesjrí, který dal v 50. ligovém utkání za klub 21. branku - pouze Julio Baptista (31) a Carlos Bacca (24) měli ve stejném dresu lepší bilanci. Andaluský celek vyhrál venku podesáté v sezoně, čímž vyrovnal klubový rekord.

Sevilla se v neúplné tabulce dostala na třetí místo o dva body před Barcelonu, která má ale dvě utkání k dobru. Levante je jedenácté.

Španělská fotbalová liga - 31. kolo:

Levante - FC Sevilla 0:1 (53. En-Nesjrí), Pamplona - Valencie 3:1 (13. Martínez Calvo, 32. Calleri, 67. Torres z pen. - 30. Gameiro), Betis Sevilla - Bilbao 0:0,

21:00 Alavés - Villarreal, Elche - Valladolid,

22:00 Cádiz - Real Madrid.

Tabulka:

1. Atlético Madrid 31 21 7 3 57:20 70
2. Real Madrid 31 20 7 4 53:24 67
3. FC Sevilla 32 21 4 7 47:25 67
4. FC Barcelona 30 20 5 5 69:26 65
5. Villarreal 31 12 13 6 48:34 49
6. Betis Sevilla 32 14 7 11 42:45 49
7. San Sebastian 31 12 11 8 48:33 47
8. Pamplona 32 10 10 12 30:37 40
9. Granada 30 11 6 13 36:50 39
10. Bilbao 31 9 11 11 39:33 38
11. Vigo 31 9 11 11 41:48 38
12. Levante 32 9 11 12 38:45 38
13. Cádiz 31 9 9 13 27:45 36
14. Valencie 32 8 11 13 40:47 35
15. Getafe 31 7 10 14 22:34 31
16. Valladolid 30 5 12 13 27:41 27
17. Huesca 31 5 12 14 31:46 27
18. Alavés 31 6 9 16 25:47 27
19. Elche 31 5 11 15 27:48 26
20. Eibar 31 4 11 16 22:41 23
Další zprávy