Bez slevy už polovina Čechů nenakoupí. Jen desetina ale zůstane u plánovaného seznamu

Iva Špačková Iva Špačková
6. 11. 2016 19:30
Češi jsou mistři ve "vyzobávání rozinek", tedy nakupování zboží výhradně za akční ceny. Ve slevách nakupuje téměř 54 procent lidí. Řetězce však mají velkou sílu ovlivnit to, co spotřebitelé do košíku ještě přidají. Jen zhruba desetina lidí totiž nakoupí přesně to, co si naplánovala.
Slevová spirála (ilustrační foto)
Slevová spirála (ilustrační foto) | Foto: Jakub Plíhal

Praha – Ve slevových akcích velkých obchodů (nad 400 metrů čtverečních prodejní plochy) už nakupuje více jak polovina obyvatel České republiky. V hypermarketech (tedy prodejnách nad 2500 metrů čtverečních) jsou to dokonce téměř tři pětiny lidí, zjistil časopis Zboží & Prodej.

Češi se stali přeborníky v nakupování ve slevách během finanční krize. Řetězce, které jsou v tuzemsku vystavěny velmi hustě, se totiž právě pomocí slev přetahovaly o zákazníky. 

Foto: Ipsos a POPAI

V hypermarketech nakupuje v akcích více lidí proto, že jejich letáky mají více stran, a je v nich tak více lákadel. Například leták řetězce Tesco pro supermarkety má 12 stran, pro malé hypermarkety 28 stran a pro velké hypermarkety a obchodní domy 48 stran, protože jsou v nich vedle slev na potraviny a drogerii také slevy na elektroniku, oblečení, domácí potřeby a hobby zboží.

Podle Zuzany Štěpánkové z portálu AkcniCeny.cz, který monitoruje všechny vydané letáky, jsou slevy tak časté, že konkrétní zboží bude s velkou pravděpodobností v akci v některém obchodě minimálně jednou za měsíc. Vyplatí se tak na něj počkat.

"Ráda piji víno Habánské sklepy, tak jsem si zadala, aby mi přišel e-mail vždy, když bude tato značka v akci. Nabídka mi chodí minimálně dvakrát měsíčně," popisuje svoji zkušenost Štěpánková.

Často vyhledávané položky, jako jsou mléko, káva, pivo, jogurt, šunka, tavený sýr, prací prášky a toaletní papíry, jsou podle ní v řetězcích v akci každý den minimálně u jedné značky. Vyplatí se tak najít tu, která je právě ve slevě, nebo přejít pro konkrétní značku do jiného obchodu. Ke konkurenci jdou lidé nejčastěji kvůli pracím práškům, kde je kvůli slevě ochotno "zradit" svou běžně navštěvovanou prodejnu přes 40 procent zákazníků.

Deset nejvyhledávanějších výrobků v akci:

Výrobek Zájem o akci
Vůle přejít ke konkurenci kvůli akci
Mléko 65 %
36 %
Máslo 62,4 % 33,1 %
Prací prášky, aviváže 61,9 % 40,7 %
Oleje 56,7 % 25,8 %
Káva a čaje 55,7 % 27,7 %
Toaletní papír 54,1 % 22,8 %
Ovoce a zelenina 47,8 % 23,5 %
Maso, uzeniny 44,5 % 34,3 %
Ostatní mléčné výrobky 43,5 % 16 %
Trvanlivé zboží (těstoviny, rýže..) 39,7 % 15,2 %
Zdroj: AkcniCeny.cz, 970 odpovědí získaných v období 8.8. 2016 - 1.9.2016

Ačkoliv si lidé vybírají ty nejvýhodnější nabídky a mají tak pocit, že nakupují výhodně, průzkum společnosti Ipsos ukazuje, že své nákupy drží pevně v ruce jen zhruba desetina lidí. Devět z deseti se totiž nechá ovlivnit tím, co mu obchodník vystaví na oči. Téměř dvě třetiny lidí přitom nakoupí v hypermarketech zboží, které před nákupem vůbec neplánovaly.

Foto: Ipsos a POPAI

"Přestože zákazníci hypermarketů více plánují své nákupy, ve skutečnosti nakupují produkty impulzivněji než zákazníci supermarketů. Je to proto, že v hypermarketech uskutečňují větší nákupy, takže jsou více otevřeni hedonismu a jsou více ovlivněni rozmanitou nabídkou výrobků v akci, které by se mohly později hodit," vysvětluje dopady velké nabídky na chování kupujících Miroslav Paška z výzkumné agentury Ipsos.

Slevy jsou podle něj druhý nejčastější důvod, kvůli němuž Češi nakupují impulzivně. Prvním důvodem je to, že při pohledu na hezky vystavené zboží si vzpomenou, že ho vlastně potřebují, ačkoliv to před vstupem do obchodu neplánovali.

Foto: AkcniCeny.cz
 

Právě se děje

Další zprávy