Tato prodejna je skutečně česká. Startuje nová značka, která ocení původ i kvalitu

Iva Špačková Iva Špačková
Aktualizováno 30. 11. 2016 15:35
Nový certifikát od Asociace českého tradičního obchodu mohou získat kvalitní české prodejny s převahou tuzemského zboží. Usilují o něj například obchody ze sítí COOP, ENAPO či Brněnka. Kritéria jsou odlišná od projektu Diamantová liga kvality, který letos spustil Svaz obchodu sdružující hlavně velké řetězce.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Economia

Praha – Prodejny, které sídlí a podnikají v České republice, mají český kapitál, nabízejí převahu českého zboží a členové statutárních orgánů jsou Češi, mohou získat nové logo "Tradiční český obchod – certifikováno Asociací českého tradičního obchodu".

Nový certifikát by je měl odlišit od konkurence, zvýšit důvěru stálých zákazníků a pomoci získat nové. Český původ potravin je totiž důležitý pro většinu kupujících. Jako velmi důležitý faktor to v zářijovém průzkumu agentury Ipsos uvedlo 21 procent lidí a 43 procent uvedlo, že to pro ně je důležité.

Důležitost původu potravin pro české spotřebitele (klikněte pro zvětšení).
Důležitost původu potravin pro české spotřebitele (klikněte pro zvětšení). | Foto: Ipsos

Pouze český původ obchodu a převaha tuzemských potravin však na ocenění nestačí. Při hodnocení prodejny bude důležité také to, jak vypadá z venku i zevnitř, jak kvalitní a ochotný má personál či jak komfortně se v něm lidem nakupuje. 

"Svaz obchodu a cestovního ruchu chrání hlavně zájmy zahraničních řetězců, my spíše hájíme zájmy českých prodejců, a proto i vznikla tato značka, která má pomoci českému maloobchodu," uvedl Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO). Ta sdružuje sedm tisíc členů.

Vznik nové značky vítá i ministerstvo zemědělství. Malé obchody totiž podle ministra Mariana Jurečky zajišťují provázanost lidí s venkovem, a proto je dobře cokoliv, co jejich rozvoj podpoří. Projekt se líbí také Potravinářské komoře ČR, protože bez tradičních českých obchodů by podle jejího prezidenta Miroslava Tomana neexistoval prodej na vesnicích a klesla by i produkce českých zemědělců.

O novou značku stojí už 50 obchodů

Už nyní probíhá hodnocení zhruba padesáti prodejen – jde například o část sítí COOP, ENAPO či Brněnka. První z prodejen, které bude hodnotit společnost Elevatio, by mohly nové logo získat už 19. ledna na kongresu Sámoška, který se snaží podporovat domácí maloobchodní trh.

Tradiční český obchod
Autor fotografie: AČTO

Tradiční český obchod

Při certifikaci prodejny se hodnotí:

● exteriér - vizuální stránka prodejny
● interiér - celková čistota prodejny, skladování potravin atd.
● personál - zda je kvalitně proškolený
● sortiment - zastoupení českých produktů (nejméně 60 % ze všech nabízených)
● zboží - zda je přehledně uspořádané, čerstvé a zda má potřebnou trvanlivost
● podpora prodeje - viditelné a srozumitelné značení v prodejně
● doplňkové služby - zda a jaké prodejna nabízí

Ten, kdo hodnocením neprojde, získá alespoň audit a zprávu, která definuje silné a slabé stránky každé prodejny. Obchodník pak bude mít měsíc na to, aby nedostatky odstranil a pokusil se získat logo znovu.

Certifikace se bude obnovovat každé dva roky. "Pokud by chtěl logo získat obchodník, který prodává většinu tuzemského zboží, musel by se nejdříve stát členem Asociace českého tradičního obchodu," dodává tajemník asociace Jan Hrdina.

Podmínku 60% podílu českých potravin (počítáno z tržeb) by mohly splnit například prodejny COOP, které v průměru nabízejí až 80 procent tuzemského zboží. Z velkých řetězců by tuto podmínku splnil i Penny Market, který podle svého vyjádření nabízí 70 procent českých produktů – o nový certifikát se ale ucházet nemůže vzhledem k tomu, že nesplňuje podmínku českého kapitálu.

Penny a další velké tuzemské řetězce se ale mohou účastnit projektu Diamantová liga, kterou letos prvním rokem pořádá Svaz obchodu a cestovního ruchu. Ten hodnotí kvalitu prodejny na základě podobných kritérií jako AČTO, avšak podíl českých produktů v hodnocení vliv nehraje. Velkou váhu má naopak takzvaný mystery shopping, kdy prodejnu hodnotí lidé bez předchozího upozornění. První ročník soutěže ovládly velké řetězce.

 

Právě se děje

Další zprávy