Podle průzkumu firmy Data Servis, který pochází z letošního června, přibývá lidí, kteří restaurace navštěvují jen párkrát za měsíc, aktuálně jde o 26 procent osob. Před vypuknutím covidu se přitom jednalo o 17 procent.
Restaurace mimo jiné trápí odliv zahraničních turistů, pro gastropodniky v některých regionech v Česku tvořili cizinci 30 až 50 procent všech návštěv.
Právě nižší návštěvnost má za následek pokles tržeb, což se některé restaurace snaží dohnat zvyšováním cen. Podle firmy Data Servis si všimlo zdražování skoro 60 procent návštěvníků, a to převážně u jídla a piva.
Skutečnost, že restaurace po znovuotevření zdražují, potvrzují také data stravenkářských firem, jak v červenci informoval on-line deník Aktuálně.cz. Například podle společnosti Edenred v červnu Češi za oběd v restauraci platili v průměru 137 korun, což je vůbec nejvíce od doby, kdy tato stravenkářská firma ceny sleduje. Oproti začátku letošního roku je to zdražení o pět korun.
V porovnání s loňským červnem, kdy nastalo uvolnění po první vlně covidu, jde o tříprocentní meziroční růst cen. Ten podle společnosti Edenred odráží vývoj inflace v Česku, kdy restaurace bojují s rostoucími náklady.
Podle analýzy společnosti Data Servis zákazníci se zdražováním počítají i do budoucna. Předpokládají, že utratí buď stejně, nebo o něco více v porovnání s předcovidovou dobou. V současné době utrácí víc než před začátkem pandemie jen 11 procent hostů.
Graf ukazuje, jak se změnila útratu hostů ve srovnání s obdobím před pandemií
Vládní nařízení hosty limituje
Celkem 40 procent lidí se také shoduje, že by se obsazenost podniků zvýšila, pokud by vláda zrušila povinnost prokázat bezinfekčnost. Nyní musí návštěvníci disponovat potvrzením o ukončeném očkování nebo prodělaném koronaviru či u sebe musí mít negativní test. Odpovědnost je ale na nich samotných.
Restaurace bezinfekčnost kontrolovat nemusí, byť to ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) v jednu chvíli zvažoval. Celkem 57 procent lidí uvedlo, že je nařízení omezuje, současně ale většinou nemají osobní zkušenost s tím, že by je při vstupu někdo opravdu kontroloval.
O osm procent více jedinců pak považuje za částečnou nebo úplnou náhradu návštěv restaurací domácí setkávání. Je to pro ně levnější a při posezení s přáteli nepovažují místo setkání za tak důležité.
Našli se ale i tací, kterým setkávání s přáteli a rodinou v restauracích chybělo (30 procent), některým se také stýskalo po čepovaném pivu (19 procent) nebo dobrém jídle bez námahy (12 procent).
Vláda vstup veřejnosti do venkovních prostor restaurací povolila po zhruba pětiměsíčním uzavření od 17. května, vnitřní prostory se mohly otevřít 31. května. V červnu zaznamenaly nejvíce návštěv standardní restaurace (42 procent), tedy takové, kde si člověk může dopřát jídlo za běžnou cenu, dále hospody a pivnice a na třetím místě kavárny.
Graf ukazuje, do jakých gastropodniků lidé po znovuotevření vnitřních prostor v červnu nejčastěji zavítali
Data také ukázala, že koronavirovou dobu restaurace překlenuly z části i díky sociálním sítím. Ty se v době omezení staly hlavním komunikačním prostředkem mezi podniky a hosty. Téměř sedmi z deseti podniků používalo Facebook, aby lidem dali vědět, že fungují a jakým způsobem nebo co pro hosty připravují za novinky, až budou moct otevřít.