Praha – Pro většinu řidičů v Česku je to dobrá zpráva. Přestože pojišťovny už minimálně tři roky hlasitě zdůrazňují, že na povinném ručení prodělávají miliardy korun ročně a musí ho zdražit, v praxi si většina řidičů nepřiplatí. Spíše naopak.
Ukazuje to pohled na průměrnou cenu povinného ručení, která v roce 2016 zůstává prakticky stejná jako v předchozím roce – 2746 korun podle České kanceláře pojistitelů. A ještě lépe je to vidět, když porovnáme konkrétní ceny na čtyřech modelových příkladech.
Ze srovnání řidičů, které zohledňuje jejich věk, bydliště, stáří auta a obsah motoru, vyplývá, že některé pojišťovny oproti loňsku zlevnily řidičům jezdícím bez nehod. Příkladem jsou Axa, Allianz, ČSOB, Uniqa nebo Slavia. Změnu vysvětlují větší snahou rozlišovat ceny podle kvality jízdy řidiče – tedy podle toho, jak často bourá.
"Snažíme se, aby cena byla spravedlivější. Výhodnější ceny nabízíme méně rizikovějším klientům, ti rizikovější si naopak musí připlatit," říká například za pojišťovnu Axa mluvčí Naděžda Šeráková. "Motoristům bez nehod povinné ručení dále zlevňujeme, zatímco klienti s vyšší škodní frekvencí za poslední roky si musí připlatit," potvrzuje i Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny Uniqa.
Pojišťovny výrazně zdražují jen těm klientům, na nichž v minulosti nejvíce prodělávaly. Pro nákladní auta tak povinné ručení v posledních pěti letech zdražilo o 15 procent na průměrných 46 tisíc korun. Pro mladé řidiče (zhruba do 30 let) osobních aut, u kterých pojišťovny evidují vysoké riziko pojistné události, pak průměrné pojistné zdražilo za posledních pět let o více než osm procent na 4634 korun.
U největší skupiny řidičů (majitelé osobních aut nad 30 let) ale pojišťovny ceny většinou nezvedají, protože se o ně nejvíce přetahují. Naposledy s trhem výrazně zahýbala pojišťovna Allianz, která v říjnu rozjela kampaň na pojištění podle toho, kolik řidič najezdí ročně kilometrů. V sazebníku, který vychází z nového modelu posuzování rizik, jsou zvýhodněni zkušení řidiči, kteří kromě bezeškodní historie najezdí méně kilometrů.
"Když vyjdu ze srovnání nových cen s těmi, které jsme dosud měli, tak najedete‑li do pěti tisíc kilometrů ročně, bude pojištění v průměru o 40 procent levnější. To je zhruba o tisíc korun. Do 10 tisíc kilometrů je zlevnění asi o 20 procent,“ tvrdí Jakub Strnad, šéf Allianz pojišťovny. Naopak mladým řidičům od 18 do 23 let, které považuje za nejrizikovější, zvedla Allianz cenu skoro o sto procent.
Lídr trhu Česká pojišťovna meziročně svou strategii nezměnil. Ceny v modelových příkladech řidičů zůstaly na stejné úrovni jako před rokem.
Jsou i pojišťovny, které meziročně zdražily také některým klientům bez nehod. Cenu zvýšily například Kooperativa a Česká podnikatelská pojišťovna.
I když ke zdražování pojišťovny nepřistupují plošně, a více jich dokonce pojištění zlevňuje, existují pro růst ceny objektivní důvody. Od roku 2014 platí nový občanský zákoník, podle něhož mohou soudy za zranění a úmrtí při autonehodách přiznávat poškozeným vyšší odškodné. V posledních letech tato částka výrazně roste. Vyplácí ji přitom právě pojišťovny z povinného ručení.
Od stejného roku se platí také takzvaná "hasičská daň". Pojišťovny posílají tři procenta z vybraného pojistného na povinném ručení záchranným složkám státu, především hasičům.
Plošné zdražování ale nepřišlo. "Průměrná cena povinného ručení klesla ze 4000 korun před deseti lety na letošních 2800 korun. A ani v posledních dvou letech nedochází ke zdražení – jen se zastavil, nebo přesněji výrazně zpomalil předchozí pád cen. Pojišťovny tedy sice mluví o zdražení, ale průměrná cena je stabilní, nebo stále velmi mírně klesá," shrnuje situaci Karel Veselý, ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví ve společnosti Deloitte.
Vzhledem k vysoké konkurenci se také množí počet slev, které pojišťovny řidičům nabízejí. Standardem je, že za každých 12 měsíců bez nehody dostávají řidiči slevu z pojistného. Zpravidla jde o pět procent a celkově může motorista dosáhnout bonus obvykle 50 až 60 procent. K tomu ale některé pojišťovny přidávají další slevy za loajalitu nebo přikoupení jiného pojištění.
Akci má nyní do konce roku například Česká podnikatelská pojišťovna, která v ní slibuje až 30procentní slevu z pojištění, obdobnou slevu je možné získat od Kooperativy. "Tu může nabídnout obchodní poradce, který pojištění prodává. Je na něm, zda ji dá a jak velkou," říká mluvčí Milan Káňa.