reklama
 
 

Obrat na trhu: První pojišťovna vyřadí z nabídky "zlatý důl" prodejců

27. 10. 2016 7:05
Allianz, třetí největší pojišťovna na českém trhu, přestane od prosince prodávat investiční životní pojištění. Podle slov generálního ředitele nemůže garantovat výnosy na tomto produktu. Zároveň tím také potvrzuje vývoj na trhu, kdy lidé mají stále menší zájem o investice prostřednictvím pojištění, protože tento produkt v minulosti kvůli nepoctivým prodejcům nezískal dobré jméno.

Praha – Problémový trh s životním pojištění prochází výraznou proměnou a nově dostává další impuls, který ho může změnit navždy. Třetí největší tuzemská pojišťovna Allianz přestane nabízet investiční životního pojištění.

To v posledních letech přineslo mnoha Čechům rozčarování při předčasném ukončení a loni vedlo k ostré hádce mezi ministrem financí Andrejem Babišem (ANO) a poslancem Ladislavem Šinclem (ČSSD) o způsob jeho regulace.

"Od 1. prosince nabídku tohoto pojištění definitivně ukončíme. Klientům budeme prodávat už jen rizikové životní pojištění," řekl online deníku Aktuálně.cz Jakub Strnad, generální ředitel Allianz pojišťovny.

"V době, kdy je těžké na finančním trhu vůbec vydělat, by bylo nefér klientům slibovat kladný výnos při vědomí nutných nákladů na získání nové smlouvy. Proto nám nabídka investičního životního pojištění v současné době přestala dávat smysl," dodal Strnad.

Jde o první pojišťovnu v Česku, která končí s problémovým investičním životním pojištěním.

Nepoctivými prodejci byl v minulých letech tento produkt zneužíván k výdělkům na úkor klientů pomocí takzvaného přetáčení smluv. Prodejci po dvou letech přesvědčili klienta k ukončení staré a uzavření nové smlouvy. Zatímco prodejce si tak přišel k tučné provizi, klient přišel o peníze, které měl přes pojištění investovat.

Nově proto od 1. prosince budou muset pojišťovny při předčasném ukončení investičního životního pojištění vracet i poměrnou část provize rozložené do prvních pěti let.

Další významné pojišťovny zatím budou v prodeji investičního životní pojištění pokračovat. Unisono ale mluví o tom, že posilují postavení klienta, aby si mohl sám nastavit poměr peněz na investice a na pojištění.

Takový typ pojistky například nedávno spustila pojišťovna Kooperativa. "Budoucnost vidíme v rizikovém životním pojištění, i když investiční životní pojištění jsme zatím nechali v nabídce," říká mluvčí Milán Káňa. "Do rizikové složky ale u nových smluv dávají klienti přes polovinu pojistného, před pěti lety to bylo násobně méně," dodal Káňa.

Trend potvrzuje i Česká pojišťovna, která je největší v oboru. Aktuálně její klienti posílají kolem 80 procent pravidelně placeného pojistného na ochranu rizik.

Podle odborníků Allianz udělala naráz něco, k čemu postupně spěje celý trh. "Důvodem je nová regulace provizí, kvůli které přestává být investiční životní pojištění pro část prodejní sítě tak atraktivní jako dosud. Jsme také svědky klesajícího zájmu klientů," říká Karel Veselý, ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví Deloitte ČR.

Kvůli špatným zkušenostem mnoha Čechů s tímto produktem trh životního pojištění klesá. Tržby pojišťoven na samotné pojištění pro případ smrti se přitom zvyšují. Za loňský rok na ně šlo o půl miliardy korun víc než před pěti lety.

Odklon klientů od investičního životního pojištění a zvýšený zájem o koupi rizikového životního pojištění mění i nabídku pojišťoven v investičních produktech. Ve větší míře nyní klientům nabízejí podílové fondy.

Na tom mají zájem i poradenské společnosti, protože prodej podílových fondů nepodléhá regulaci provizí jako investiční životní pojistky. Platí tedy, že kdo chce investovat, musí si poplatky pohlídat a porovnat sám.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

autoři: Olga Skalková, Jiří Hovorka | 27. 10. 2016 7:05

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama