Praha – GE Money Bank neoprávněně zvyšovala v předchozích letech svým klientům poplatky za vedení úvěrového účtu. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 4, když potvrdil rozhodnutí finančního arbitra z prosince roku 2013.
Podle arbitra banka pochybila, když v průběhu úvěrové smlouvy zvyšovala klientovi zmíněný poplatek. Finanční arbitr přitom řešil přinejmenším desítky dalších případů, kdy klienti GE Money Bank chtěli vrátit tyto úvěrové poplatky.
Banka rozhodnutí arbitra zažalovala, ale neuspěla. Podle soudu má jednak vrátit klientovi rozdíl mezi zvýšenými a původně sjednanými poplatky v celkové výši 605 korun, jednak také zaplatit sankci ve výši 15 tisíc korun.
"Jedná se o jeden ze starých případů poplatku za vedení úvěrového účtu, u kterých finanční arbitr i soudy již mnohokrát potvrdili, že jsou legální. Banka se s největší pravděpodobností odvolá, ale definitivní rozhodnutí učiní až po obdržení písemného vyhotovení rozsudku s odůvodněním," řekla online deníku Aktuálně.cz mluvčí GE Money Bank Milada Franek.
Naráží tak na rozsáhlý poplatkový spor, ve kterém banky uspěly a uhájily si účtování poplatku za vedení úvěrového účtu. Soudy nicméně ani v jednom případě neposuzovaly samostatně právo bank jednostranně navyšovat poplatek tak, jak to nyní řešil obvodní soud.
Klient chtěl zpět všechny poplatky
Klient GE Money Bank uzavřel smlouvu s bankou na konci roku 2008 s poplatkem ve výši 40 korun. Ten banka sama zvýšila v únoru 2009 na 49 korun a v lednu 2012 na 69 korun. Klient se u finančního arbitra dožadoval vrácení všech zaplacených poplatků za vedení úvěrového účtu v celkové sumě 2485 korun.
Finanční arbitr sice zamítl požadavek na vrácení celé částky, ale na základě své vlastní iniciativy konstatoval, že banka přesto nepostupovala férově.
"Jednostranné změny smluvních podmínek, zejména sazebníku, nesplnily veškeré zákonné požadavky pro jejich platnost. Proto je pro navrhovatele závazné pouze znění vlastní smlouvy o úvěru a všeobecných obchodních podmínek a sazebníku účinných v době uzavření smlouvy o úvěru," píše se v nálezu arbitra.
"Veškeré platby poplatku za vedení úvěrového účtu, které klient zaplatil nad původně smluvenou částku 40 korun, tak byly provedeny na základě neplatného právního úkonu," uvádí nález finančního arbitra. Banka se podle něj bezdůvodně obohatila a rozdíl v poplatcích musí vrátit.
Finanční arbitr také připomněl, že pokud by klient se zvýšením nesouhlasil, mohla banka úvěr zesplatnit (klient by musel okamžitě splatit celý zbývající dluh), takže spotřebitel se změnou reálně ani nemůže nesouhlasit.
Banka špatně počítala RPSN
Právník Petr Němec, který klienta GE Money Bank u soudu zastupoval, také upozorňuje, že podle soudkyně Ivety Nývltové banka zároveň špatně počítala roční procentní sazbu nákladů (RPSN).
Případ by tedy mohl zajímat i Českou národní banku. Ta ale reaguje, že v roce 2008, kdy byl úvěr sjednán, ještě dohled nad poskytovateli spotřebitelských úvěrů vykonávala Česká obchodní inspekce. "Česká národní banka proto využije tento případ pouze pro informaci," říká Kateřina Bartůšková z tiskového oddělení ČNB.