Zelené autobusy proti žlutým. Vyzkoušeli jsme Flixbus, novou konkurenci Regiojetu

Roman Šitner
5. 8. 2016 7:00
Vyplatí se při cestě mezi velkými českými městy vyměnit žlutý autobus za zelený? Čím chce expandující Flixbus nalákat nové klienty? Rozhodli jsme se vyzkoušet spojení mezi Prahou a Plzní.
Foto: Jakub Plíhal

Konkurencí pro žluté autobusy Regiojet ze skupiny Student Agency se chce stát německý dopravce Flixbus. Jeho zelených autobusů je v Česku čím dál více, své mezinárodní linky totiž nyní prezentuje i jako vnitrostátní.

Na začátku letošního roku přidal Flixbus k Praze a Plzni další města, v nichž jeho linky zastavují: Karlovy Vary, Cheb, Jihlavu či Znojmo. V červenci oznámil rozšíření o Brno, Ostravu, Pardubice a Olomouc.

Foto: Jakub Plíhal

Vyplatí se při cestě mezi velkými českými městy vyměnit žlutý autobus za zelený? Čím chce expandující Flixbus nalákat nové klienty? Rozhodli jsme se vyzkoušet spojení mezi Prahou a Plzní. Mimo jiné se totiž ukázalo, že jde o jedinou trasu, kde lze během dne v rozumných časech jet s jedním dopravcem tam a s druhým zpátky.

Zatímco Regiojet podnikatele Radima Jančury nabízí mezi velkými městy celodenní a poměrně časté spojení, Flixbus často jezdí pouze v časech přizpůsobených pro jeho dálkové mezinárodní linky, tedy velmi brzy ráno nebo pozdě večer. Například z Prahy do Plzně jezdí jeho autobusy v osm nebo v devět ráno a o půlnoci. Podobné je to i u spojů do Jihlavy. Z Brna do Prahy jezdí přímý spoj Flixbusu jen ve dvě hodiny v noci.

Konkrétní místo si u nováčka nevyberete

Nákup jízdenek přes internet je u obou společností podobně svižný. Nemá žádné zbytečné kroky, nezdržuje hledáním ani přemýšlením, co udělat.

U Regiojetu mírně zdrží jen povinný výběr konkrétního místa uvnitř autobusu. Flixbus totiž místenky nemá, což se později ukáže jako nevýhoda. Žlutý autobus mezi Prahou a Plzní přijde standardně na 100 korun, ale majitelé předplacené karty (kreditové jízdenky) jezdí za 80 korun. Flixbus má různé ceny, v den jízdy šlo u jednotlivých spojů o 89 a 129 korun – v našem případě to byla ta levnější jízdenka.

Už při nákupu jízdenky u Regiojetu nás webová stránka varovala, že mezi Prahou a Plzní dochází k omezením kvůli opravám dálnice, takže spoj by mohl být zpožděn. Což je dobrá informace, pokud člověk míří například na pracovní schůzku.

Koupené jízdenky vzápětí přijdou u Regiojetu i Flixbusu na e-mail. Prostřednictvím SMS ji neposílá ani jeden. Jízdenku na mobil přitom pošlou například České dráhy a usnadní situaci lidem, kteří nemají tiskárnu nebo chytrý telefon a nechtějí se zdržovat s opisováním čísla jízdenky.

Zrušit už zakoupenou jízdenku a získat zpět celou cenu lze u obou společností snadno – u Regiojetu nejpozději 30 minut předem, u Flixbusu dokonce 15 minut předem.

Regiojet: V ceně jsou noviny, nápoj i sluchátka

Z Prahy do Plzně jsme vyzkoušeli žlutý autobus Regiojet, který odjíždí z autobusového nádraží na Zličíně. Na začátku nás zklame přetrvávající praxe, kdy autobus přijede na zastávku v předstihu. Přiměje tím čekající cestující k příchodu, aby se ukázalo, že vstávání z laviček nebo típání cigaret bylo předčasné, protože lidé ještě pět minut stojí před zavřeným autobusem. Až pak vystoupí stevard s řidičem a začnou cestující odbavovat.

Žlutý autobus má kožené sedačky a ten náš byl vybaven dotykovou obrazovkou před sedadlem. Obojí sice teoreticky působí jako luxus, výsledný dojem byl ale horší. Kůže není ideální pro vytížené autobusy, a přestože ten náš – soudě podle typu – nemohl být starší než tři roky, působil právě podle opotřebení sedadel mnohem letitějším dojmem. Taktéž dotyková obrazovka je na první pohled z těch nejlacinějších na trhu a vytváří spíše pouťový dojem než atmosféru luxusu.

Obrazovka působí zastarale, ovládání je složitější a například řada písní v nabídce není celých, ale oříznutých. Na dlouhých cestách ale může sledování filmů a seriálů přijít vhod. Na poslouchání hudby ideální není – od vybraného interpreta je obvykle jen několik písní a volba nových pak v nepřehledné nabídce zdržuje. Praktická je zásuvka před sedadly, ač jde o typ bílé venkovní zásuvky, která nevypadá dost dobře ani ve sklepě.

Foto: Jakub Plíhal

Služby na palubě však nemají mnoho konkurence nejen v tuzemsku, ale ani v rámci Evropy. Zdarma je teplý nápoj a na výběr jsme dostali z pěti českých deníků od Blesku po Hospodářské noviny. Bezplatné je i půjčení sluchátek k obrazovce. Vodu zdarma ale Regiojet na této trase nenabízí – oproti svým vlakům z Prahy do Ostravy.

Na začátku cesty promluví stevard (častěji stevardka), mimo jiné informuje o očekávaném času příjezdu. V autobuse je také široká nabídka jídla a pití za ceny nižší, než jsou například v trafikách na autobusových nádražích. Všechny informace jsou navíc k dispozici v brožurách před sedadly.

Flixbus: Bez služeb i informací, ale s lepším interiérem

Pro zpáteční cestu jsme zvolili zelený Flixbus, čímž jsme jej znevýhodnili. Jak už jsme uvedli, spojení tuzemských měst je součástí jeho zahraničních linek. Zatímco při cestě z Prahy (Florence) se lze na čas odjezdu spolehnout, linky vracející se ze zahraničí (do Prahy) mohou na dlouhých trasách snadněji nabrat zpoždění oproti Regiojetu, který v Plzni začíná.

Na jízdence pro zelený Flixbus bohužel chybí údaj, z jakého stanoviště na autobusovém nádraží v Plzni odjíždí. V informačním systému IDOS jsme dokonce tento spoj vůbec nenašli. Odjezd neuvádí ani digitální informační tabule na nádraží, informace chyběla i na nástěnce věnované této společnosti.

Vyvěšené jízdní řády už nějaký týden neplatily. Nepomohla ani instalace aplikace Flixbus do telefonu – tu doporučoval e-mail od firmy jako způsob, jak se dozvědět vše potřebné. V aplikaci je ale naprosto totéž co na jízdence, tedy čas odjezdu a čas příjezdu. Pomohl by pravděpodobně dotaz na informacích autobusového nádraží – ale u okénka byla fronta.

Podle návodu jsme čekali na autobus už patnáct minut předem – dopravce totiž upozorňuje, že kvůli dlouhé cestě z Mnichova může do Plzně nabrat nejen zpoždění, ale také naopak přijet předčasně. Nakonec přijel se zhruba dvouminutovým zpožděním a vystoupili z něj dva lidé.

Čekali jsme před autobusem, že vystoupí stevard nebo alespoň řidič, ale nestalo se nic. Naopak řidič pak zavřel dveře a rozjížděl se. Na mávání naštěstí ještě zastavil, otevřel dveře a zeptal se: "Roman?" Nastupujeme a vyrážíme.

Zatímco pět minut před Flixbusem odjížděl do Prahy běžný linkový autobus a byl poměrně slušně obsazený, zelený autobus by bez našeho testu nenabíral vůbec nikoho.

Hned po nástupu se ukazuje, že nemožnost rezervovat si u Flixbusu konkrétní sedačku je jednoznačně nevýhodou. Autobus je plný pospávajících turistů na cestě z Mnichova, takže není volná žádná celá dvojsedačka a musíme se tak rozhodnout, ke komu si přisednout a obrat ho o rozvalování. Svést to na rezervační systém nepůjde. Mimochodem čtyři místa v první řadě byla zaházena nějakými bundami – řidič asi nestál o to, aby si tam někdo sedal.

Samotným místem v autobuse, pokud si tedy cestující nějaké najde, veškeré služby končí. Žádné pití, zábava a samozřejmě ani žádná stevardka. Jen náš řidič. Hlášení probíhá zásadně v němčině, přestože jde o mezinárodní spoj a poměrně velká část cestujících jsou turisté, kteří německy pravděpodobně neumí.

Navíc i pro člověka znalého základů němčiny je složité porozumět, trochu to připomíná hlášení pilota v kabině letadla. Takové hovorové povídání ve stylu "tak jsme tedy v Praze, ale ještě to tu nějak musíme projet a je tu nějaký provoz, tak snad za deset patnáct minut tam budeme, snad to bude dobré a nebudou tam zácpy, jo a díky, že jste s námi jeli". Hlášení v Regiojetu působí o dost profesionálnějším dojmem.

Interiér zeleného autobusu ale vypadá výrazně lépe než v Regiojetu. Hnědé čalounění působí příjemně a zdá se, že autobus je zbrusu nový. Až zkoumání detailů opotřebení na plastových dílech ukazuje, že stáří obou autobusů bude zhruba podobné.

Prostředí na palubě zlepšují i nižší opěradla sedadel, díky nimž je prostor přehledný, působí méně klaustrofobicky a více bezpečně. Místa na nohy je sice o trochu méně než v Regiojetu, ale pro 182 centimetrů vysokého člověka stále dostatek.

Jenže když se chceme trochu uvolnit, ukazuje se, že nižší opěrka sice v pohodlném hovění nevadí přítomným turistkám nižšího vzrůstu, avšak vyšší člověk má problém. Vyšší sedačky v Regiojetu tak mají vedle většího soukromí výhodu i v pohodlí pro vyšší postavy. Tedy pokud se nerozhodnou si sedačku trochu sklopit – v takovém případě může velké černé opěradlo Regiojetu lidem sedícím o řadu dál vadit, zatímco kratší a světlejší opěradla ve Flixbusu jej subjektivně omezují méně.

V zeleném autobusu chybí i zásuvka, takže člověk s vybitým telefonem by byl rád i za tu méně vzhlednou u Regiojetu.

Zatím jen doplněk

Jednoduchý test (jsme si vědomi, že šlo o jediný spoj) ukázal, že žluté autobusy mají ve službách stále náskok. A více myslí na to, o co by zákazník mohl stát - chce si něco přečíst, nějak se zabavit, nabít si telefon, napít se a najíst se. Nabízejí i lepší jízdní řád, česky hovořící personál i jistotu objednaného místa.

Flixbus ale může v některých případech nabídnout nižší cenu a otevřeněji působící interiér. Je pak vhodnou volbou v časech, kdy Regiojet nejede, nebo pro lidi, kteří mají vůči žlutým autobusům Radima Jančury osobní výhrady a snaží se jezdit s konkurencí. Dodejme, že variantou k oběma jsou místní společnosti - ty jezdí bez služeb, s výrazně horšími autobusy, výhodou ale je, že jízdenky lze zakoupit při nástupu a v Praze lze vystupovat obvykle na čtyřech místech.

Flixbus staví výhradně na hlavních autobusových nádražích v Plzni i Praze. Regiojet jezdí ze Zličína, což může být pro někoho výhoda, pro jiného nevýhoda. V Plzni ale umožňuje výstup i nástup také na zastávce na východě města.

Množství cestujících mezi tuzemskými městy u Flixbusu je zatím minimální. Než aby pozici Regiojetu ohrožoval, spíše ji doplňuje.

Expanze zelených autobusů v Česku nakonec není tak rychlá, jak se očekávalo. Firma před pár týdny slibovala čtyři spojení mezi Prahou a Brnem, tedy na nejrušnější autobusové trase v zemi. Nakonec je z toho jediný přímý spoj v jedenáct večer z Prahy a ve tři hodiny v noci z Brna. Další spoje v rezervačních systémech počítají s přestupem ve Vídni, to ale cestu protahuje na sedm hodin. Žluté autobusy jezdí mezi Prahou a Brnem každou půlhodinu.

Obdobná situace je i u dalších vnitrostátních spojů Flixbusu. Například do Plzně či Jihlavy, kde zastavují některé z dálkových linek do Mnichova, respektive do Vídně. I zde autobusy staví pouze v okrajových částech dne, které pozici RegioJetu neohrožují. Z avizovaných spojů do Liberce, Hradce Králové či Náchoda zatím není nic.

"Protože jsme na některých vnitrostátních linkách právě začali, je jejich podíl v jednotkách procent. Ale pracujeme na tom," říká mluvčí Flixbusu Bettina Engertová.

 

Právě se děje

Další zprávy