Řidiči autobusů si polepší. Minimální příjem má vzrůst o pět tisíc, odboráři si návrh přepočítají

ČTK ČTK
Aktualizováno 3. 8. 2016 16:11
Řidiči hromadné dopravy v regionech jsou málo placení, a proto jich je podle odborů nedostatek. Odborářům se nelíbí, že kraje vyhlašují veřejné zakázky na dopravu na základě nejnižší ceny. Vyhrávají tak firmy s nejnižšími mzdami pro řidiče. Odboráři navrhovali, aby vláda stanovila obecně platným právním předpisem minimální mzdu řidičů v rámci veřejných zakázek. Ministerstvo práce navrhuje opatření, která mají zvýšit minimální zaručenou mzdu o 4600 až 5600 korun. Šéf dopravních odborů Luboš Pomajbík řekl, že si musí propočítat, jak se navržená opatření do odměňování řidičů promítnou.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha - Zástupci ministerstva práce, zaměstnavatelů a odborů se zatím nedohodli na tom, jak by se měly zvýšit mzdy řidičů linkových autobusů v regionech. Znovu se sejdou 26. srpna.

Podle náměstka ministryně práce Roberta Baxy by navržená opatření mohla znamenat, že by se minimální zaručená mzda řidičů zvedla o 4600 až 5600 korun. "Velmi se to přibližuje částce, kterou požadovaly odbory," řekl novinářům po jednání Baxa.

Ministerstvo navrhlo komplex opatření, který zahrnuje především přeřazení platových tarifů řidičů do vyšší třídy, vyšší odměny za čekání řidičů mezi jednotlivými spoji či možnost uzavření vyšší kolektivní smlouvy.

Dopravní odbory požadují, aby minimální hodinová mzda řidičů činila 130 korun, což prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák označil za nereálné. Podle Hanáka se mzdy řidičů pohybují mezi 17 000 a 26 000 korunami. Průměrné mzdě, která je pro tuto profesi 22 000 až 23 000 korun, pak podle Hanáka odpovídá hodinová mzda 100 až 110 korun. Za nereálné označil Hanák i možné uzavření vyšší kolektivní smlouvy. Podle něj jsou problémy často s menšími dopravci, kteří nejsou členy svazu.

Návrhy ministerstva práce a sociálních věcí chce Hanák probrat s hlavními dopravci a na další jednání přijde svaz s vlastním návrhem. Svaz bude také žádat, aby na příští pracovní schůzce byl zástupce krajů, protože kraje linkovou autobusovou dopravu financují.

Dopravní odbory chtějí návrhy ministerstva probrat s předsednictvem odborového svazu, které na začátku června odsouhlasilo přípravu stávky za předpokladu, že vláda a kraje s odbory nezahájí do dvou měsíců intenzivní jednání o problému nízkých příjmů řidičů linkových autobusů. "Myslím, že nenastaly důvody, aby se stávka nekonala," řekl dnes šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Podle něj si nyní musí odbory propočítat, jak se navržená opatření do odměňování řidičů promítnou.

Na základě výsledku diskuse se sociálními partnery ministerstvo podle Baxy předloží nelegislativní materiál do vlády. Kabinet by o něm mohl jednat během září.

Odborům se nelíbí, že kraje vyhlašují veřejné zakázky na dopravní obslužnost na základě nejnižší ceny. Vyhrávají tak firmy s nejnižšími náklady, tedy i mzdami pro řidiče. Odboráři navrhovali, aby vláda stanovila obecně platným právním předpisem minimální mzdu řidičů v rámci veřejných zakázek.

Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11 000 řidičů. Kvůli nízkým platům je kvalitních šoférů nedostatek, podle Pomajbíka jich chybí asi 6000. Průměrná mzda v Česku podle posledních údajů Českého statistického úřadu za letošní první čtvrtletí činila 26 480 korun. U řidičů a obsluh pojízdných zařízení dosahovala podle posledních dostupných údajů statistiků za celý loňský rok 22 425 korun.

 

Právě se děje

Další zprávy