Praha – Bezkontaktní bankovní karty se začínají prosazovat v městské hromadné dopravě. Můžete na ně projet celou Plzeň, od července je na další linky rozšířil Liberec a chystá je Ostrava.
Bezhotovostně a bez nutnosti zadávat PIN kód se dá za veřejnou dopravu zaplatit už ve čtyřech městech a na vybraných meziměstských linkách společnosti Arriva. Průkopníkem se už v loňském roce stal Liberec. Postupně se k němu přidaly Brno, Praha a Plzeň. Až na Plzeň jde ale jen o vybrané linky nebo automaty.
"Další na řadě je Ostrava, která by ráda postupně zavedla bezkontaktní karty pro všechny prostředky MHD," řekl online deníku Aktuálně.cz Miroslav Lukeš, generální ředitel českého MasterCardu.
"Platba bezkontaktními platebními kartami se nám nyní jeví jako velmi efektivní nástroj, který se bude v budoucnu čím dál více prosazovat. Za několik let bychom se mohli dočkat toho, že to bude dominantní způsob platby za jízdné," říká Linda Hailichová, mluvčí brněnského dopravního podniku. Zároveň to ale nikdy nebude řešení pro každého. "V reálu vždy bude určitá část obyvatel, která nemá žádnou platební kartu," upozorňuje na limity Klára Pačesová z tiskového oddělení České spořitelny.
Plzeň jako vzor
Nejdále je Plzeň, která je od 17. června prvním městem v České republice se 100% pokrytím vozového parku tímto odbavovacím systémem. Každý vůz je vybaven jedním bezkontaktním zařízením, které pracuje jak s bankovní kartou, tak s Plzeňskou kartou.
"Součinnost všech bank není nutná. Řešení, které jsme vyvinuli, je otevřené a z principu nijak nediskvalifikujeme karty jiných vydavatelských bank – ať už z Česka nebo zahraničí," vysvětluje ředitel rozvoje obchodu ČSOB a Ery Jan Kubíček.
Na bankovní kartu lze koupit jednorázové jízdenky na pár minut až na celý den. "Zúčtování plateb probíhá přesně tři dny po nákupu první jízdenky," dodává projektový manažer Plzeňských městských dopravních podniků Zbyněk Proška.
"Lidé už nechtějí řešit, zda mají drobné na nákup lístků v automatu nebo u trafikanta. Chtějí platit kartou, což jasně dokazují dosavadní výsledky pilotních projektů," řekla k projektu Martina Kirchrathová, ředitelka pro rozvoj komerčních řešení MasterCard.
Platby bezkontaktní kartou jsou určené pro cestující, kteří nevědí, jak si obstarat jízdenku, nejčastěji pro turisty a cizince. Dlouhodobější předplatné jízdného se stále řeší přes Plzeňskou kartu. V Plzni také stále fungují SMS jízdenky a papírové doklady.
"I přes velmi pozitivní čísla - přes 15 tisíc realizovaných transakcí od první instalace, která proběhla 20. dubna - můžeme v současné době říci, že se jedná především o občasné cestující, kteří nový způsob nákupu jízdného používají," shrnuje první zkušenosti plzeňského dopravního podniku vedoucí oddělení marketingu Kateřina Fránová.
"Prognózy bank a vydavatelů karet v oblasti použití bezkontaktních platebních karet jsou velmi optimistické, přesto máme za to, že zůstane nemalá skupina zákazníků, kteří budou i nadále vyhledávat klasický způsob odbavení, tedy papírové jízdenky. Minimálně v několika příštích letech," brzdí přílišný optimismus Fránová.
Začalo to na severu Čech
Prvním městem v Česku, které se zaváděním bezkontaktních plateb v hromadné dopravě začalo, byl Liberec. Cestující tam mohou za jízdenky platit bezkontaktní platební kartou od loňského roku u automatu na terminálu městské dopravy. Od července je pak bezkontaktně možné platit ve všech tramvajích na linkách 2 a 3. Páteřní tramvajová trasa z Lidových sadů do Horního Hanychova je nejvytíženější v Liberci, denně přepraví 22 000 lidí. Využívají ji i turisté mířící například do liberecké zoo.
"Tohle je základ, jsou před námi ještě tři etapy," řekl ČTK generální ředitel podniku Luboš Wejnar. V příštím roce by měly být automaty pro bezkontaktní platby vybaveny i tramvaje na lince 5 do Vratislavic a na meziměstské lince 11 do Jablonce nad Nisou. A pak by jimi měly být postupně vybaveny i autobusy v Liberci a Jablonci nad Nisou. I v Liberci jsou bezkontaktní platby určené pro jednorázové jízdné.
Brno pak systém používá v linkách spojujících centrum města s letištěm. V centru Brna je navíc hned několik automatů, ve kterých je možné použít kartu. Takto zaplacené jízdenky tvoří zhruba třetinu celkového prodeje v těchto automatech.
Odzkoušet bezkontaktní karty na lince na letiště chce i Praha. "Pražský dopravní podnik v tuto chvíli připravuje zkušební fázi projektu plateb bezkontaktní kartou na lince na Letiště Václava Havla," říká tiskový mluvčí podniku Jiří Štábl. V Praze lze za jízdenku zaplatit bezkontaktně ještě v automatech na hlavním nádraží a na letišti.
Postupně i pro „dlouhé“ jízdenky
Bankovní karty by se postupně mohly začít prosazovat i jako nositelé dlouhodobých jízdenek. "Určitě by to mohla být do budoucna pro dopravce a cestující dobrá alternativa," dodává za brněnský dopravní podnik Hailichová. "Na čip karty je možné kromě platební aplikace nahrát i jiné, např. právě aplikace dopravních systémů. Lze tam tedy uložit i časový kupon pro dopravu," vysvětluje Pačesová z České spořitelny.
"Oblast předplatného jízdného přes bankovní karty je v tuto chvíli ve stavu analýz a hledání způsobu řešení. Nemáme informace, že by někde ve světě existoval systém předplatného vázaný na bankovní karty," dodává Fránová z plzeňského dopravního podniku.
Na začátku letošního roku začala s provozem bezkontaktních terminálů i společnost Arriva. Osadila s nimi deset meziměstských autobusů na třech linkách. "Naším cílem je rozšířit tuto moderní a pro zákazníka pohodlnou službu ještě do konce tohoto roku na 300 vozů. Ty pokryjí všechny důležité dopravní uzly v České republice," informoval generální ředitel společnosti Daniel Adamka.
Průkopníkem bezkontaktního placení v dopravě v Evropě je Londýn. V roce 2012 se tam bezkontaktně začalo platit jízdné v městských autobusech. Od září loňského roku mohou cestující hromadnou dopravou kartou platit všude. Tedy i ve vlakových spojích a na všech tramvajových linkách, v metru i v kolejové dopravě.
Bezkontaktní platby do Česka dorazily v roce 2011, kdy začaly karty s touto funkcí vydávat první dvě banky - Citibank a Česká spořitelna. Loni už Češi „bezkontaktně“ poprvé v historii utratili přes sto miliard korun - konkrétně 108,3 miliardy, tedy zhruba pětkrát více oproti roku 2013. Je to současně více, než kolik ještě před deseti lety utratili za rok kartami celkem. V roce 2014 jsme kartami celkově utratili 375 miliard korun.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.