Dvě tři nezaplacené zálohy můžou vést k přerušení dodávky
V ČEZ, ale i u jiných dodavatelů, začíná upomínací proces zcela nezaplacených záloh běžet po první nezaplacené záloze. "Po druhé nezaplacené záloze už můžeme přistoupit nikoliv k odpojení, ale k přerušení dodávky. Zákazníka vždy ale nejdřív opakovaně kontaktujeme a snažíme se, aby k tomu nedošlo. Poskytujeme i bezplatné splátkové kalendáře. K přerušení dodávky pak může dojít po dvou až třech měsících," říká Roman Gazdík.
Pak následuje další vyjednávání se zákazníkem, a pokud situaci řeší, tak je dodávka obnovena, což trvá zhruba pět pracovních dnů. "Pokud neřeší, tak zhruba po dalším více než měsíci bychom odpojili plynoměr. Pak znovupřipojení trvá 15 až 20 pracovních dnů. Dělá to distributor, kterými jsou Pražská plynárenská, EG.D a GasNet," doplňuje Gazdík za ČEZ.
Podobně je to u innogy. "Ukončení dodávky předchází proces upomínání, v rámci kterého od nás odchází postupně několik upomínek a my se snažíme situaci se zákazníkem řešit. Takže v okamžiku ukončení dodávky mohou být dlužné i čtyři zálohy. Ukončení smlouvy a dodávky je až krajním řešením a zpravidla se týká zákazníků, kteří vůbec nereagují na naše upomínky, esemesky či telefonáty," říká Pavel Grochál z innogy.
Podle Vránka z Pražské plynárenské platí, že pokud chce zákazník po odebrání měřidlo znovu osadit, musí mít uhrazené všechny pohledávky, tedy nesmí být evidován jako dlužník.
Za opětovné osazení měřidla zaplatí poplatek podle sazby příslušného distributora, například v Praze za osazení plynoměru je poplatek 970 korun. Při opětovném osazení plynoměru je třeba doložit zápis o provedení ověření technického stavu, pokud byl plynoměr odebrán na dobu kratší než šest měsíců, nebo platnou a kladnou zprávu o výchozí revizi OPZ, pokud byl plynoměr odebrán před více než šesti měsíci. Revize je opět potřeba zaplatit - ceny jsou v řádech stokorun.