Praha - Počet zákazníků tuzemských mobilních virtuálních operátorů se v minulém roce téměř zdvojnásobil na 1,2 milionu. Z toho 360 tisíc SIM karet tvořili zákazníci takzvaných značkových přeprodejců, kteří jen dál prodávají služby klasických operátorů pod svou značkou. Vyplývá to z předběžných údajů operátorů pro Český telekomunikační úřad.
Celkově bylo na konci minulého roku na trhu 14,6 milionu aktivních SIM karet, což je o čtyři procenta více, než na konci roku 2013. Podíl virtuálních operátorů se zvýšil ze 4,5 procenta předloni na loňských 8,2 procenta.
Největšími hráči jsou Blesk Mobil, Tesco Mobile a Mobil.cz, na které se dotahuje Sazkamobil. Dalším velkým hráčem je Mobil od ČEZ. Celkem na trhu působí více než 80 virtuálních operátorů včetně značkových přeprodejců služeb. Nejvíce zákazníků virtuálních operátorů využívá síť O2.
Mobilní virtuální operátoři začali vznikat před dvěma lety po náznacích Českého telekomunikačního úřadu, že začne tuzemský mobilní trh kvůli omezené konkurenci regulovat. Opatřením měla být právě povinnost zveřejnit velkoobchodní nabídku, která by umožnila přístup nových hráčů k infrastruktuře operátorů. Prvním virtuálním operátorem byl Blesk Mobil.
Ceny mobilního volání u virtuálních operátorů se nejčastěji pohybují kolem 1,50 až 2,50 korun za minutu.