Praha - Mezi vlastníky obřích pozemků v pražské Krči a pražským magistrátem se po dlouhém vyjednávání rýsuje kompromis, který umožní postavit trasu metra D. A také vybudovat jeden z největších komerčních komplexů posledních let v metropoli.
Dohoda je následující: Město změní územní plán tak, aby vlastníci pozemků mohli vystavět obří komerční centrum. A ti zas oplátku na svých pozemcích umožní postavit stanici metra Nemocnice Krč. Právě neshody mezi vlastníky a městem dosud blokuje výstavbu metra D z Pankráce do Libuše.
Za delší konec zdánlivě tahají majitelé pozemků, bez jejichž souhlasu nemůže Praha strategickou stavbu, kterou potřebuje už řadu let, vybudovat. Dohoda je ovšem i v zájmu majitelů pozemků - stanice metra totiž jejich plánované komerční centrum zhodnotí a přivede mu zákazníky.
Pokud se obě strany shodnou, louka naproti Thomayerově nemocnici v Praze se během následujících let promění v jedno velké staveniště. Na pozemcích, na kterých v posledních letech stavěl maximálně cirkus své šapitó, vznikne komerční zóna za několik miliard korun o rozloze přes sto tisíc metrů čtverečních. A v ní bude zabudovaná stanice metra D.
Musí to posoudit Metroprojekt
Skupinu vlastníků - restituentů zastupuje společnost Reflecta Development Jakuba Sklenky. Ten v uplynulých dnech předal magistrátu podobu, jak by nový komplex mohl vypadat - včetně napojení na připravovanou trasu metra. Stanice metra bude totiž zabudována přímo do celé komerční zóny - podobně jako například v případě stanice Národní na trase B. Deník Aktuálně.cz podobu návrhu získal.
"Obdrželi jsme první návrh studie, která má sloužit jako podklad pro změnu územního plánu. Tuto studii budeme nyní spolu s dopravním podnikem, Prahou 4 a dalšími připomínkovat," říká náměstkyně primátorky pro oblast územního plánování Petra Kolínská (SZ).
Ředitel pražského dopravního podniku Martin Gillar ale upozornil, že je to pouze návrh jedné strany - byť dopředu konzultovaný s městem a dopravním podnikem. A zda je přijatelný, musí nyní prověřit projektant metra D.
"Zadali jsme Metroprojektu, aby to zkalkuloval a udělal studie k jejich požadavkům. Jaký to bude mít důsledky pro celou organizaci stavby metra, jaký to bude mít fnanční dopad, jestli je to v souladu s územním plánem a se Zásadami územního rozvoje," vypočítává Gillar. Studie Metroprojektu by měla být hotova do tří měsíců a bude zkoumat například i to, jaký bude mít navrhovaná stavba vliv na dopravu v celé oblasti.
Vše zastřeší společný podnik
Praha si ještě nedávno slibovala, že metro D postaví do roku 2023, aby na něj mohla získat evropské dotace. Už nejméně dva roky je ale jasné, že tento plán kvůli nevyřešeným pozemkům není reálný.
Dopravní podnik v dubnu oznámil, že z osmikilometrového úseku, na němž má být osm stanic, začne práce pouze na prvním kilometru u stanice metra Pankrác. Ta bude totiž přestupní a tedy i technicky nejnáročnější a její stavba včetně přípravy potrvá nejméně pět let. Ředitel dopravního podniku Martin Gillar věří, že než bude hotová, tak se vyřeší problémy s pozemky v Krči a bude možné plynule navázat.
Město současně kvůli stavbě metra D hledá spoluinvestora. Plánuje s ním a vlastníky pozemků vytvořit sdružení, které bude mít celou výstavbu na starosti. Hlavní důvod je ten, že Praha může kupovat pozemky pouze za odhadní cenu, kterou mnozí majitelé považují za nízkou. A konsorcium už nebude limitováno. Podobné problémy s pozemky má totiž nejen v Krči, ale i v okolí několika dalších plánovaných stanic. Dopravní podnik oznámil, že do prázdnin pražským radním představí podobu konsorcia a pravidla, za jakých bude fungovat.
Půlka kanceláře, půlka bydlení
Podle současného plánu developera by v blízkosti frekventované Vídeňské ulice mohlo vzniknout zhruba 36 tisíc metrů čtverečních kancelářských a 20 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch. Takřka stejně velkou plochu pak plánuje developer věnovat také rezidenční části, ve které by tak mohlo vzniknout několik stovek bytů.
Jedná se tak o jeden z největších developerských plánů v Praze. Zda se jej však podaří uskutečnit v plném rozsahu, zatím není jasné. Velkou roli v tomto ohledu bude hrát vliv na dopravu. Studií společnosti Reflecta Development se má příští týden zabývat právě Výbor hlavního města Prahy pro dopravu.
Reflecta Development v čele s Jakubem Sklenkou se k celé věci odmítá vyjadřovat. I když vše půjde podle plánů firmy, na zahájení výstavby si bude muset několik let počkat. Aby její projekt mohl v Krči vůbec vzniknout, potřebuje, aby pražští zastupitelé změnili územní plán. Na místě je sice možné stavět již nyní, díky změně plánu však bude mít developer možnost postavit objemnější budovy.
Změnu sice již město nastartovalo, má však několik fází. Pokud nyní dostane developer zelenou od magistrátu, dopravního podniku a vypořádá veškeré připomínky, samotnou změnu územního plánu by zastupitelé mohli schvalovat ke konci příštího roku. Až po popsaném procesu bude mít developer možnost zažádat o veškerá nezbytná povolení, bez nichž není možné stavět. Jejich získání zpravidla trvá několik let.
Kdy by Reflecta Development na místě mohla začít stavět, tedy není jisté. Povolovací stavební procesy jsou v Praze v současné době extrémně dlouhé a v některých případech stavba budovy zabere i deset let. Podle hrubých optimistických odhadů je však možné, že by se na místě začalo stavět okolo roku 2020.
Zuby si brousí další developeři
Zmíněná skupina ale není jediná, kdo chce na louce v Krči stavět. Hotel chce vedle jejich projektu postavit největší developer Central Group. "Přípravu našeho projektu velmi úzce koordinujeme s vlastníky okolních pozemků i městem," říká mluvčí Central Group Marcela Fialková.
Několikahektarovou stavební parcelu má nedaleko krčské nemocnice také společnost Bečvářova Krč, která je spojována s vlivným členem ODS Tomášem Hrdličkou. "Věříme, že po dohodě se všemi aktéry v území dojde k rozumně regulované výstavbě kusu moderního města. Souvisejícím záměrem je kultivovat současný nezastavěný charakter Vídeňské ulice do podoby normální městské třídy," říká mluvčí Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.