Naděje pro metro D: Otočte výstupy směrem k nám, my vám prodáme pozemky

Marek Pokorný Marek Pokorný
26. 10. 2016 5:30
Hlavní město se snaží najít dohodu s majiteli pozemků, kteří blokují stavbu metra D. Místo zvažovaného vyvlastňování s nimi začíná jednat a najít kompromisní řešení – například upravit projekt metra tak, aby to bylo výhodné i pro majitele pozemků. A ti by tak taky mohli stavět a své sousední pozemky zhodnotili.
Takto mají podle Metroprojektu vypadat nové vozy metra D - řidiči nebudou potřeba, v čele soupravy je vystřídají cestující.
Takto mají podle Metroprojektu vypadat nové vozy metra D - řidiči nebudou potřeba, v čele soupravy je vystřídají cestující. | Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha – Odblokování stavby pražského metra D je na spadnutí. Magistrát je před dohodou s majiteli nejdůležitějších pozemků, které jsou potřebné pro jejich stavbu. Ti je totiž zatím odmítají hlavnímu městu prodat – a dokonce u soudu napadli územní rozhodnutí, které trasu metra stanoví.

Hlavními soupeři města jsou dvě skupiny vlastníků pozemků, na nichž mají stát především plánované stanice Nádraží Krč a Nemocnice Krč. Majitelé pozemků by zde také rádi stavěli – ale kvůli připravovanému metru nemohou.

"Když chce stavět Praha na našich pozemcích metro, tak my tam chceme taky něco stavět," říká Radim Vojta, jehož rodina má pozemky v okolí Thomayerovy nemocnice. "Nechceme blokovat výstavbu, ale chceme, aby příprava metra D naše pozemky neznehodnotila," souhlasí zástupce druhé skupiny majitelů Jakub Sklenka.

Místo vyvlastnění dohoda

Město dosud zvažovalo, že vlastníky buď přemluví k prodeji, nebo je vyvlastní. Nyní ale změnilo taktiku. Snaží se najít kompromisní řešení – například upravit projekt metra tak, aby to bylo výhodné i pro majitele pozemků. A ti tak taky mohli stavět a své sousední pozemky zhodnotili.

"Doufám, že se rychle dobereme dohody, jaký projekt by případně chtěli majitelé stavět na svých pozemcích a jak by naše výstupy z metra byly prolnuté s jejich potenciální investicí tak, aby se vše odblokovalo," potvrdil náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Ani jedna ze stran ale nechce být konkrétnější – vyjednávání je totiž na začátku. To navíc není jediný problém. U dalších pozemků město naráží na to, že majitelé požadují více peněz, než vychází z cenových map, respektive znaleckých posudků, což jim město nemůže dát. I to by se podle Dolínka mohlo vyřešit.

Metro D

Nová trasa metra D s deseti stanicemi má spojit Náměstí Míru s Písnicí. Stavba jedenáctikilometrového úseku má stát 51 miliard korun. Ač měla první část podle plánů z přelomu tisíciletí stát již v roce 2010, město ještě nevykoupilo ani pozemky. Nejdříve tehdejší primátor Pavel Bém prosadil, že dostane přednost prodloužení metra A do Motola, poté se politici nebyli schopni dohodnout na podobě trasy D. Metroprojekt ji proto několikrát překresloval - z původní samostatné moderní trasy bez řidiče na levnější větev metra C s koncem na Pankráci, aby politici nakonec prosadili zpět samostatnou linku bez řidiče.

Jak zaplatit víc v souladu se zákonem

"Přehodnocujeme všechny jejich požadavky a řešíme jejich oprávněnost," uvedl. Jinými slovy: město musí najít zdůvodnění, proč cenu za výkupy zvýšit. Najít peníze přitom podle Dolínka není problém. Na výkupy pozemků pro metro Praha vyčlenila 800 milionů korun a podle Dolínka jde tuto sumu v případě potřeby navýšit.

Pokud se dohoda povede, majitelé by současně měli vzít zpět svá odvolání a žaloby proti stavbě. "Ne vše lze vzít zpět, ale uděláme všechny možné kroky," řekl Sklenka.

Jenže i kdyby se podařilo speciální skupině v čele s Dolínkem dohodu vyjednat, bude na tahu zastupitelstvo. To totiž musí odsouhlasit každou změnu územního plánu – a bez toho se zřejmě dohoda neobejde. A musí také odsouhlasit navýšení peněz na výkupy.

Chceme znát víc podrobností

Zatímco koaliční ANO ani ČSSD zřejmě nebudou mít problém, u třetího vládnoucího uskupení, Trojkoalice, to není jisté. Podle náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petry Kolínské (SZ) bude záležet na přesném znění dohody. "Jde i o charakter zástavby v bezprostředním okolí stanice metra," poukázala.

A bianko šek nechce dávat ani TOP 09. "Určitě metro D podporujeme a je nám jasné, že je potřeba udělat nějakou dohodu. O těchto detailech ale nemáme žádné informace, potřebujeme se s tím seznámit," neskrýval překvapení Pavel Richter z TOP 09, který je ve výboru pro územní rozvoj.

A podobně nechtěl postup strany při případném hlasování předjímat kvůli nedostatku informací i jeho kolega z ODS Ondřej Martan.

Miliardy z Bruselu nebudou

Naopak piráti jsou vstřícní. "Město má sice nátlakové prostředky na majitele, může přistoupit i k vyvlastnění, ale to trvá dlouho," říká jejich zastupitel Mikuláš Ferjenčík, podle nějž bude ale klíčové, jaké budou konkrétní změny a případné navýšení cen.

"Pokud se doloží, že to časové zpoždění způsobí větší škody, tak s tím asi nebudeme mít problém. Bude lepší, když se ten přebytek, který město má, protože nic nestaví, utratí za metro D, a ne za pokračování Blanky," dodal Ferjenčík.

I tak ale lze předpokládat, že otevření metra D bude mít dalších několik let zpoždění, a nedá se očekávat jeho zprovoznění před rokem 2026. Kvůli zpoždění je také jisté, že na ně Praha nedostane očekávanou pětimiliardovou dotaci z fondů EU. Nyní proto hledá náhradní projekty, za které by je utratila.

Když po firmě požadujete, aby vyprojektovala tunel metra, tak tu soutěž nikdo jiný vyhrát nemůže, říká Arch Vader z projektu Archwars | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 18 minutami

Jihokorejský ministr, který měl řešit korupci ve vládě, kvůli vlastním skandálům nabídl rezignaci. V úřadu byl od začátku září

Nový jihokorejský ministr spravedlnosti Čo Kuk, jehož jmenování kvůli korupčnímu skandálu jeho rodiny vyvolalo v zemi demonstrace a otřáslo místní liberální vládou, dnes nabídl rezignaci. Informovaly o tom dnes agentury Reuters a AP. Zatím podle nich není jasné, zda jihokorejský prezident Mun Če-in demisi přijme.

Hlava státu Čoa jmenovala do funkce 9. září, jeho hlavním úkolem bylo dovést do konce reformu prokuratury. Cílem reformy je poskytnout více pravomocí policii a vytvořit zvláštní agenturu, která by se zabývala korupčními kauzami vysoce postavených vládních činitelů.

Příchod dřívějšího prezidentova poradce pro občanské záležitosti a profesora práva vyvolal protesty, protože úřady vyšetřují finanční investice jeho rodiny a také sporné přijetí jeho dcery na univerzitu. V Soulu ale manifestovali i Čoovi příznivci, kteří kauzu označovali za umělou a hon na čarodějnice. Sám Čo popírá, že by se dopustil něčeho nezákonného.

Zdroj: ČTK
před 32 minutami

Svíce u Gottovy vily na Bertramce se na přání rodiny zatím odklízet nebudou

Termín úklidu byl na přání rodiny odložen, zatím není známo na kdy. Lidé začali chodit spontánně k vile 2. října, kdy bylo oznámeno úmrtí osmdesátiletého zpěváka. Místo zaplavili svíčkami, květinami, vzkazy, fotografiemi, plyšáky, balonky a dalšími předměty.

"Na přání rodiny se termín úklidu pietního místa Nad Bertramkou posouvá, přesný termín zatím není znám. Vše řeší hlavní město Praha přímo s rodinou," napsala mluvčí TSK Lišková.

před 50 minutami

Čínský vývoz i dovoz v září klesly více, než se čekalo, může za to slabší celosvětová poptávka a americká cla

Vývoz z Číny v září klesl více, než se čekalo a dovoz se snížil již pátý měsíc za sebou. Na vývoz má negativní dopad slabší globální poptávka a rostoucí americká cla na čínské zboží. Pokles dovozu pak ukazuje, že domácí poptávka je slabá. Druhá největší ekonomika světa tak bude zřejmě potřebovat další stimulaci ekonomiky, napsala agentura Reuters.

Vývoz ze země se v září podle údajů celního úřadu snížil meziročně o 3,2 procenta, zatímco analytici čekali pokles jen o tři procenta. Dovoz se pak propadl o 8,5 procenta místo očekávaných 5,2 procenta.

Bilance zahraničního obchodu však skončila v přebytku 39,65 miliardy USD (928,2 miliardy korun). V srpnu přebytek činil 34,84 miliardy USD a analytici čekali, že se sníží na 33,3 miliardy USD. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy