Letošní patálie elektronického giganta Sony začínají připomínat tragikomedii. Od počátku roku se na tuto firmu snáší jeden problém za druhým. Od ničivého zemětřesení, přes masivní hackerské útoky, tsunami žalob nespokojených zákazníků až po volání akcionářů po změně vedení. Od hackerských útoků z letošního dubna klesla cena akcií firmy o 45 procent.
Znatelně poškozené jméno společnosti se ale jejímu vedení zoufale nedaří napravit. Naopak, reakce managementu na vzniklé problémy firmu v očích zákazníků ještě více poškozují.
Vyloupení odemčeného bytu
Poslední epizoda seriálu Sony versus svět se týká herní sítě Playstation Network (PSN), pomocí které spolu majitelé konzolí Playstation 3 po celém světě mohou hrát a nakupovat videohry, filmy nebo spolu jen navzájem komunikovat. Na jaře tohoto roku podlehla PSN masivnímu hackerskému útoku, jehož výsledkem byla ztráta osobních dat 77 milionů jejích uživatelů a výpadek sítě na čtyřicet dní.
Při vyšetřování incidentu vyšlo najevo, že pro ochranu cenných dat svých zákazníků firma vynakládala velmi málo úsilí. Osobní data, včetně informací o kreditních kartách, firma velmi primitivně nebo vůbec nešifrovala a odborníci na internetovou bezpečnost přirovnávali útoky na PSN k vykradení odemčeného bytu.
Společnost Sony se nejprve snažila odpovědnost za hackerské útoky svalit na známý hackerský kolektiv Anonymous, který se ovšem od akce distancoval a vyšetřování nikdy neprokázalo spojitost mezi Anonymous a útokem na Sony.
Sto milionů zkompromitovaných účtů
Následně se neznámým hackerům podařilo nabourat do dalších firemních sítí Sony. Ze sítě Sony Online Entertainment se hackerům podařilo ukrást 25 milionů uživatelských účtů, z kanadské sítě Sony Ericsson bylo zcizeno dva tisíce osobních účtů a v rámci řecké Sony Music Entertainment zmizela osobní data 8500 zákazníků.
Zamezit problémům s hackingem má od září nový víceprezident firmy a šéf oddělení informatiky Philips Reitinger, který dříve působil v americké administrativě jako náměstak ministerstva pro vnitřní bezpečnost. Reitinger má v Sony jasně daný úkol - zajistit, aby se podobná ostuda jako letos už nikdy neopakovala.
Hrajte dál, ale nežalujte nás
Jako první příspěvek k napravení zničené důvěry zákazníků ovšem firma přichází s poněkud zvláštním řešením. Od minulého týdne se každému z uživatelů PSN, který se do sítě hodlá připojit, aby jí mohl používat, zobrazí aktualizace podmínek používání.
Pokud uživatel automaticky odsouhlasí text na obrazovce, jak je většina zvyklá, vzdává se tím nároku firmu kolektivně žalovat kvůli problémům, jako byly například dubnové útoky. Jinými slovy teď Sony po zákaznících, kteří si koupili jejich výrobek a služby s ním spojené, aby se laskavě vzdali svého práva firmu žalovat, když znovu neuchrání jejich osobní údaje. Pokud uživatel dodatek neodsouhlasí, ztrácí možnost síť PSN využívat.
Ti, kteří si dodatek přečtou a zarazí se, mají možnost vyžádat si od Sony výjimku, aby se na ně dodatek nevztahoval. K tomu je ovšem nutné poslat do centrály Sony USA v Los Angeles poštou dopis s písemnou žádostí. "Tedy věc, kterou mnozí uživatelé nedělali již léta, pokud někdy," podotýká trefně server The Register. Na oprášení "dřevních způsobů" komunikace mají uživatelé třicet dní.