Stockholm - Ani zaměření na levnou a rychle se měnící módu, jejíž výhodu odborníci vyzdvihovali, nepomohlo v červenci švédskému řetězci Hennes & Mauritz ukrytému za značkou H&M. Třetí největší světový řetězec s módou ohlásil tříprocentní pokles tržeb v porovnání s loňským rokem, ve stejných prodejnách. Analytici přitom předpovídali snížení o pouhé procento. Informovala o tom agentura Reuters.
Odborníci při svých odhadech zohlednili obrat ve vývoji německé, francouzské i japonské ekonomiky, které v červenci vykázaly růst. V Německu, které je pro H&M největším odbytištěm, šly navíc tržby v oděvním maloobchodě o dvě procenta nahoru.
"Výsledky nás trochu zklamaly. Vzhledem k tomu, že německý maloobchod nedopadl v červenci nejhůře, očekávali jsme lepší výsledek," řekla Reuters analytička Société General Anne Critchlow.
Celkově se však H&M v jeho 1800 obchodech ve 30 zemích světa podařilo tržby zvýšit a to o sedm procent. I to je však méně, než odborníci předpovídali. Očekávali, že zvýšení bude devítiprocentní.
Marks&Spencer překvapil příjemně
Až dosud řetězce soustředěné na levnou módu přežívaly krizi lépe než ty sázející na klasiku, jako je britský Marks&Spencer. I ten si při zveřejnění výsledků připravil pro odborníky překvapení.
V prvním fiskálním čtvrtletí, které skončilo 27. července, sice zaznamenal už sedmý pokles tržeb v řadě, ale byl nižší, než analytici předpovídali. Odhady se pohybovaly mezi pádem o 1,8 a 3,5 procenta, zatímco Marks&Spencer si meziročně pohoršil jen o 1,4 procenta.
Oproti poslednímu čtvrtletí s propadem 4,2 procenta to představuje výrazné zlepšení. Vedení podniku, který existuje už 125 let a má 600 prodejen v Británii a necelé tři stovky za jejími hranicemi, však optimismem nehýří.
"Všichni víme, že se příští rok budou platit vyšší daně, nezaměstnanost sice možná neporoste tak rychle, ale poroste dál a DPH bude vyšší," řekl novinářům výkonný ředitel Marks&Spencer Stuart Rose.
Italové přeorganizovali dodávky
Ještě vyšší propad tržeb pocítil italský Benetton. V letošním prvním pololetí byly jeho tržby o 11,3 procenta nižší než před rokem a čistý zisk dokonce 60 procent pod loňskou úrovní. Podle vedení podniku to však bylo částečně způsobené přeorganizováním dodávek.
Benetton se totiž rozhodl zboží v hodnotě 88 milionů eur dodat namísto ve druhém čtvrtletí až ve čtvrtletí třetím. Tato částka tak nutně vypadla z tržeb za první pololetí.
"Dodávky kolekce na letošní podzim a zimu jsme reorganizovali v důsledku specifické situace na trhu tak, aby lépe odpovídaly vývoji sezónní poptávky," uvedl před časem výkonný ředitel Benetton group Gerolamo Caccia Dominioni.
Očekává, že díky přesunutí dodávek stáhne řetězec propad tržeb ve třetím čtvrtletí na pouhá tři procenta.