Pozastavení produkce Boeing zdůvodnil především tím, že schvalovací proces provozu letadel u amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) se přesouvá do roku 2020 a že není jasné kdy a za jakých podmínek se stroje vrátí do provozu.
Správní rada největšího amerického výrobce letadel se v neděli sešla v Chicagu na dvoudenním zasedání. Rozhodnutí o výrobních plánech bylo napjatě očekáváno.
"Po dobu odstávky 737 MAX pokračoval Boeing ve stavbě nových letadel a nyní máme na skladě asi 400 letadel. Již dříve jsme uváděli, že budeme postupně vyhodnocovat naše produkční plány, pokud by odstávka MAXů trvala déle, než jsme očekávali. Výsledkem tohoto hodnocení je rozhodnutí upřednostnit doručení uskladněných letadel a počínaje lednem dočasně pozastavit produkci v programu 737," uvádí prohlášení Boeingu.
Společnost uvedla, že zaměstnanci, kterých se pozastavení výroby týká, budou dále pracovat v pozicích souvisejících s letadly 737, případně je dočasně přeřadí k jiným projektům.
Poloviční dodávky i zisk
Dodávky Boeingu se v prvních 11 měsících roku snížily na polovinu. Zatímco loni do konce listopadu dodal americký výrobce letecké techniky na trh 704 letadel, letos jich bylo 345. Podle agentury Reuters to byla také méně než polovina dodávek, kolik ve stejné době uvedl na trh Airbus - evropský konkurent Boeingu.
Ještě 10. prosince firma informovala, že eviduje 30 objednávek na letadla 737 MAX, včetně objednávky na deset letadel Boeing 737 MAX 8 od tureckého dopravce SunExpress, a na dalších 20 letadel MAX od blíže neurčeného zákazníka.
Čistý zisk Boeingu klesl ve třetím čtvrtletí o polovinu. Meziročně se propadl o 51 procent na 1,17 miliardy dolarů (zhruba 27 miliard Kč). Celkové tržby firmy pak ve čtvrtletí klesly o 21 procent na 19,98 miliardy dolarů.
Společnost čelí desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří zahynuli při nehodách letadel 737 MAX loni v říjnu v Indonésii a letos v březnu v Etiopii. Firmu také vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti a Kongres.