Praha - Počítač už mají k dispozici tři čtvrtiny českých domácností a téměř stejný podíl (77 procent) má také přístup k internetu. Od roku 2007 se podíl domácností s počítačem téměř zdvojnásobil a podíl domácností s připojením na internet vzrostl 2,4krát. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu.
Zhruba šestina (17 procent) obyvatel starších 16 let nicméně uvádí, že internet ještě nikdy nepoužila. Většinou kvůli tomu, že internet nepotřebuje nebo vyloženě nechce. Jde o 1,4 milionu lidí.
Domácnosti, které nemají přístup k internetu, nejčastěji uvádějí, že o internet nemají zájem (80 % z nich) nebo nemají dostatečné znalosti pro jeho používání (38 procent z nich). Většinou se jedná o domácnosti důchodců. Finanční náročnost - pořízení počítače či telefonu nebo cena samotného připojení - hraje stále menší roli. Zatímco v roce 2011 tento důvod uvádělo 30 procent domácností bez internetu, postupem času klesl jejich podíl na 20 procent.
U lidí, kteří počítač využívají, je znatelný přechod od stolních počítačů k přenosným. Stolní počítač vlastní v současnosti 38 procent domácností, notebook 58 procent a tablet 24 procent. Stolní počítač převažuje stále ještě v domácnostech seniorů (56 procent z domácností s počítačem), naopak v domácnostech s dětmi již dominují notebooky (81 procent z domácností s počítačem). Domácnosti s dětmi mají také nejčastěji tablet (46 procent z nich).
Výrazně se rozšířilo také vysokorychlostního připojení k internetu. Zatímco v roce 2007 mělo vysokorychlostní připojení 81 procent domácností s internetem, letos ho mají již všechny domácnosti s internetem.
Podíl uživatelů internetu v mobilu letos vzrostl o devět procentních bodů na 50 procent Čechů starších 16 let. Před pěti lety se na internet přes mobil připojovalo jen 13 procent lidí. Nejvíce využívají internet v mobilech mladí mezi 16 a 24 lety, kde je 87 procent uživatelů. Mezi 25 a 34 lety mají internet v mobilu čtyři z pěti lidí. Naopak mezi lidmi staršími 65 let je jen šest procent uživatelů.
Internet Češi využívají nejčastěji k posílání e-mailů (73 procent), čtení on-line zpráv (71 procent) a vyhledávání informací o zboží a službách (68 procent). Zhruba 52 procent uživatelů přes internet nakupuje. Stejný podíl používá internetové bankovnictví, zatímco před deseti lety to byla jen desetina populace.
Podíl lidí nakupujících na internetu se meziročně zvýšil o osm procentních bodů. Přesto je Česko stále mírně pod evropským průměrem, který loni dosahoval 55 procent. Nejvíce nakupují na internetu Britové (83 procent) a Dánové (82 procent).
Ženy nejčastěji nakupují oblečení, obuv, potraviny, drogerii, hračky, stolní hry nebo knihy a časopisy. Muži pak elektroniku a sportovní potřeby. "Stále více lidí využívá e-shopy také ke koupi potravin. Od roku 2010 vzrostl podíl lidí nakupujících jídlo přes internet z bezmála jednoho procenta na 11 procent," říká ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ Martin Mana.
Ohledně vybavenosti počítači nadále existují velké rozdíly podle příjmů a věku. "Zaostáváme v porovnání se západními evropskými zeměmi u domácností důchodců a těch nízkopříjmových," upřesňuje Mana.
Sdílené služby zatím Češi využívají poměrně málo. Ubytování u soukromých osob si přes internet objednaly čtyři procenta lidí, sdílenou dopravu pak využily zhruba dvě procenta respondentů.
Sociální sítě používá 44 procent jednotlivců, což je o tři procentní body více než před rokem. V roce 2009 to bylo jen pět procent. "Roste počet uživatelů zejména ve starších věkových kategoriích, protože 93 procent mladých do 24 let již na sociálních sítích je," uvádí Lenka Weichetová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.