Právě po vstupu do Evropské unie nastal největší boom pro budování české dopravní sítě, který pokračuje dodnes. "Pokud porovnáme například tempo výstavby dálnic posledních let mezi Českem a Polskem, Česko rozhodně zaostává. Pokud však porovnáme například investice do železnice se Slovenskem, Česko jistě vede," říká Sůra s tím, že rychlejší výstavbu dálnic v Polsku umožňuje i odlišná legislativa.
Přesto je podle Sůry při velmi optimistickém pohledu možné, že základní síť českých dálnic by mohla být vybudována už do roku 2030. V posledních letech podle něj došlo v oblasti přípravy nových dálnici k velkému zlepšení.
"Pokud se podíváte na zásobník projektů, je výrazně větší. Určitě tomu pomohla i personální stabilita ŘSD, kdy je v čele někdo, kdo organizaci rozumí, ne političtí nominanti typu paní Křítkové," říká Sůra. (Soňa Skřítková v roce 2014 několik měsíců dočasně řídila ŘSD poté, co byl odvolán generální ředitel Jan Kubiš, pozn. red.)
Problém v Česku podle Sůry představují například chybějící jasnější priority, co stavět. "Namísto dokončení páteřních tras se investuje často tam, kde to není až tak nutné. Ale chápu i druhou stranu: všichni na ministerstvu dopravy vědí, že dostavba Pražského okruhu je hlavní prioritou. Ale pokud nemají potřebná povolení, musí se stavět i něco jiného," vysvětluje expert.
Za nejlepšího ministra dopravy Sůra považuje Dana Ťoka (nejdéle sloužící ministr dopravy ČR, ve funkci mezi roky 2014 - 2019, pozn. red.) "Nastartoval výrazně přípravu dálnic a především, byl v resortu dlouho. Můžu mít k jeho krokům milion výhrad, ale za jeho působení nedocházelo k častým personálním výměnám v čele investorských organizacích nebo na ministerstvu. To byl největší přínos, střídání manažerů na vrcholných pozicích k ničemu nevedlo," říká expert.
Další odpovědi na otázky čtenářů si přečtěte v následujícím on-line rozhovoru.