Dálniční síť může být dostavená v roce 2030, když budeme velcí optimisté, říká expert

Kateřina Vítková Kateřina Vítková
Aktualizováno 30. 3. 2021 11:12
Evropská unie do české dopravy posílá desítky miliard ročně, v součtu už to budou stovky miliard. Vysychání přílivu dotací bude postupné, ale už po konci současného Operačního programu Doprava 2 bude rozdíl dost znatelný. Možnosti krajů rozšiřovat dopravní síť budou výrazně omezenější. V on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz to řekl expert Jan Sůra z oborového dopravního portálu Zdopravy.cz.
On-line rozhovor s Janem Sůrou
Rozhovor skončil
Na otázky čtenářů odpovídal Jan Sůra z portálu Zdopravy.cz.
Přečíst si rozhovor

Právě po vstupu do Evropské unie nastal největší boom pro budování české dopravní sítě, který pokračuje dodnes. "Pokud porovnáme například tempo výstavby dálnic posledních let mezi Českem a Polskem, Česko rozhodně zaostává. Pokud však porovnáme například investice do železnice se Slovenskem, Česko jistě vede," říká Sůra s tím, že rychlejší výstavbu dálnic v Polsku umožňuje i odlišná legislativa.

Přesto je podle Sůry při velmi optimistickém pohledu možné, že základní síť českých dálnic by mohla být vybudována už do roku 2030. V posledních letech podle něj došlo v oblasti přípravy nových dálnici k velkému zlepšení.

"Pokud se podíváte na zásobník projektů, je výrazně větší. Určitě tomu pomohla i personální stabilita ŘSD, kdy je v čele někdo, kdo organizaci rozumí, ne političtí nominanti typu paní Křítkové," říká Sůra. (Soňa Skřítková v roce 2014 několik měsíců dočasně řídila ŘSD poté, co byl odvolán generální ředitel Jan Kubiš, pozn. red.)

Problém v Česku podle Sůry představují například chybějící jasnější priority, co stavět. "Namísto dokončení páteřních tras se investuje často tam, kde to není až tak nutné. Ale chápu i druhou stranu: všichni na ministerstvu dopravy vědí, že dostavba Pražského okruhu je hlavní prioritou. Ale pokud nemají potřebná povolení, musí se stavět i něco jiného," vysvětluje expert.

Za nejlepšího ministra dopravy Sůra považuje Dana Ťoka (nejdéle sloužící ministr dopravy ČR, ve funkci mezi roky 2014 - 2019, pozn. red.) "Nastartoval výrazně přípravu dálnic a především, byl v resortu dlouho. Můžu mít k jeho krokům milion výhrad, ale za jeho působení nedocházelo k častým personálním výměnám v čele investorských organizacích nebo na ministerstvu. To byl největší přínos, střídání manažerů na vrcholných pozicích k ničemu nevedlo," říká expert.

Další odpovědi na otázky čtenářů si přečtěte v následujícím on-line rozhovoru.

Video: Jak se otevíral nový úsek dálnice D6.

Otevření nového úseku dálnice D6 | Video: Jakub Zuzánek

On-line rozhovor s Janem Sůrou

Rozhovor skončil
30. 3. 2021
Ptá se: Pavel P.

Dobrý den.
Na českou dopravu každý Čech nadává, ale zajímalo by mě, jak si na tom, co se týče budování dopravní sítě v Česku, vedeme ve srovnání s ostatními srovnatelnými zeměmi? Nepřijde i, že je to taková tragédie.
Kdy začal největší boom v budování a dají se vystopovat nějaké útlumy?
Díky, P.

Odpovídá: Jan Sůra

Dobrý den, to hodně záleží, s jakými zeměmi se chcete porovnávat. Pokud porovnáme například tempo výstavby dálnic posledních let mezi Českem a Polskem, Česko rozhodně zaostává, pokud porovnáme například investice do železnice se Slovenskem, Česko jistě vede. Největší boom nastal po vstupu do EU díky evropskému financování a jistě probíhá i nyní.

30. 3. 2021
Ptá se: M.K.

Zdravím. Kolik peněz do naší dopravy ročně vlije ten opěvovaný Brusel a kolik jde z českých kapes?
Dá se říct, kdy ten příliv dotací z EU utichne? Už je to naplánované?
M.K.

Odpovídá: Jan Sůra

Desítky miliard korun ročně, v součtu rozhodně již stovky miliard. Utichávání bude postupné, už po konci současného Operačního programu Doprava 2 bude dost znatelný.

30. 3. 2021
Ptá se: Vladimír Ludvík

Jak je možné že 32 let po revoluci máme místo sítě dálnic Babišovy grafy?

Odpovídá: Jan Sůra

Úplně nerozumím otázce. Síť dálnic se rozšiřuje.

30. 3. 2021
Ptá se: Miroslav

Dobrý den, chci se zeptat proč není trasování a příprava VRT zajištěna mezinárodními smlouvami kromě Německa a proč není požadováno financování pouze z evropských peněz jako konkurence letecké dopravy v Evropě a snížení uhlíkové stopy v ovzduší ?

Odpovídá: Jan Sůra

Předpokládám, že hlavně proto, že nejsou ještě v takové rozpracované fázi jako VRT Praha - Drážďany.

30. 3. 2021
Ptá se: Jiří

Dobrý den,

proč ve výběrových řízeních stavby na železnici opakovaně vysoko překračují předpokládanou výši, zatímco v tutéž dobu stavby na silnicích končívají výrazně pod odhadovanými cenami?

Odpovídá: Jan Sůra

Omezená konkurence a do té ještě přilévání dalších peněz ze státního rozpočtu. Počet firem, který může stavět na železnici, je výrazně omezenější než u silnic a dálnic a ty firmy si toho jsou velmi dobře vědomy.

30. 3. 2021
Ptá se: Ferda

jsou autostrady pro Cechy vubec tema? Majoritni cast naroda pouziva auto maximalne na cesty na chatu, vetsina naroda neumi soferovat a nezna predpisy az na neustale sviceni a blikani. Jezdi pomalu a chaoticky. je nejaka sance na zmenu vychovy v autoskolach a v chovani teto vetsiny? napr. v sobotu vecer na magistrale jela auta v levem pruhu 50km/h a blokovala provoz. Budou Cesi nekdy moderni a motorizovani alespon jak v 3.svete?

Odpovídá: Jan Sůra

Nejsem si úplně jist, že se vyspělost národa pozná podle toho, jak často jezdí autem.

30. 3. 2021
Ptá se: Daniel

proc stat nebo kraj nereklamuji zoufalou kvalitu rekonstrukce Jizni spojky u Sterbohol? po roce od hloubkove opravy jsou zde obri podelne i pricne vlny, vyrazne snizena rychlost a situace se zhorsuje, nikde v mediich se to neresi.

Odpovídá: Jan Sůra

To je dotaz na Technickou správu komunikací, Jižní spojka je v její správě.

30. 3. 2021
Ptá se: Horemilnič Jerteflixer

Četl jsem nedávno odborně analytický článek Miroslava Játra z Výzkumného ústavu pro výzkum hmoty, který na základě výstupů státního výzkumného úkolu podporovaného Evropskou Unií objevil, že největší překážkou v budování dopravní sítě v České republice představují finští hudebníci. Kde konkrétně podle Vás brzdí budování dopravní sítě v české republice finští hudebníci.

Odpovídá: Jan Sůra

Myslím, že hlavně v Dolních Chabrech.

30. 3. 2021
Ptá se: Michal

Proč je tak obrovská cena za kilometr dálnice?

Odpovídá: Jan Sůra

Nevím, čemu říkáte obrovská cena. Stávající úseky D11 nebo D35 se staví poměrně levně za ceny pod 200 milionů /km. Cena za kilometr dálnice je značně relativní pojem, záleží na reliéfu, délce mostů, tunelů atd.

30. 3. 2021
Ptá se: Pavel

Kolik platí ministerstvo silnic a dálnic měsíčně za pronájem budovy? Nestačila by vybudovaná stavba z mobilních buňek, přímo u některé dálnice? Děkuji

Odpovídá: Jan Sůra

Neznám sice ministerstvo silnic a dálnic, ale pokud myslíte ŘSD, tak smlouva je zde. https://smlouvy.gov.cz/smlouva/816765.

30. 3. 2021
Ptá se: Pavel

Dobry den,
netrpelive vyckavam na dokonceni stavby I/68 Třanovice-Nebory. Podle planu by se melo jezdit jiz pristi rok v cervnu. Avsak podle postupu praci mi prijde, ze to snad ani nebude mozne.
Je uz ted znamo, jestli se stavba nedokonci v danem terminu?

Dekuji

Odpovídá: Jan Sůra

Podle aktuálního letáku ŘSD z letošního února tento termín stále platí. https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/361/infoletak_s68-tranovice-nebory.pdf

30. 3. 2021
Ptá se: Kadlec Milan Kadlec Milan

Proč se nestaví kolem Přerova

Odpovídá: Jan Sůra

Protože stavba nemá pravomocné územní rozhodnutí ani stavební povolení.

30. 3. 2021
Ptá se: Pavel Pastuszek

Proč byla dálniční síť koncipovaná tak, že se nejprve musí postavi dálnice i z menších míst (např. Slaný) do Prahy, čímž se naženou auta z celé republiky do Prahy a tam vznikne potřeba řešit obchvaty a tunely. Příklad. z Moravy se před tím jezdilo do Liberce přes Hrade Králové a do Plzně přes Tábor. Dnes jedou všichni přes Prahu. A druhá věc proč mají tzv. ekologové (různá sdružení) takovou sílu aby mohli blokovat nekonečně dlouho stavby silnic.

Odpovídá: Jan Sůra

To je bohužel daň za to, jak se u nás připravují dopravní strategie. Z velké části se nestaví to, co je potřeba, ale co je připravené a na co je povolení. Ta síla různých sdružení pramení z možností v zákoně, samozřejmě ji přiživují i chyby v projektech, rozhodování úřadů a leckdy také nepříliš kompromisní přístup investora.

30. 3. 2021
Ptá se: Kalvoda

Proč existuje ŘSD? Proč vše nevykonává Ministerstvo dopravy?

Odpovídá: Jan Sůra

Myslím, že je to víceméně jedno, zda se organizace řešící silnice a dálnice jmenuje MD nebo ŘSD.

30. 3. 2021
Ptá se: DF

Dobrý den pane Sůro, kdo byl podle Vás nejlepší ministr dopravy a generální ředitel ŘSD? Děkuji

Odpovídá: Jan Sůra

Dan Ťok. Nastartoval výrazně přípravu dálnic a především, byl v resortu dlouho. Můžu mít k jeho krokům milion výhrad, ale za jeho působení nedocházelo k častým personálním výměnám v čele investorských organizacích nebo na ministerstvu. To byl největší přínos, střídání manažerů na vrcholných pozicích k ničemu nevedlo. Na ŘSD se domnívám, že jak Jan Kroupa, tak Radek Mátl patří k těm nejlepším, kteří v čele této organizace byli.

30. 3. 2021
Ptá se: Dalibor Plachý

Nenmyslíte, že pokud by stát řídil výstavbu sítí (silniční i železniční) koncepčně a systematicky, bylo by "budování" podstatně dále? Nyní mám pocit že jak ŘSD ta SŽ je spíše "zabetonovaná" na svých pozicích a tento stav jim plně vyhovuje. Vykazují činnost ( a to i na úsecích sítě kde se x let do ničeho nekoplo), finance stále tečou, není třeba nic "měnit".

Odpovídá: Jan Sůra

Souhlasím, chybí zde jasnější priority, co se staví. Namísto dokončení páteřních tras se investuje často tam, kde to není až tak nutné. Ale na druhou stranu chápu i druhou stranu: všichni na MD vědí, že dostavba Pražského okruhu je hlavní prioritou, ale pokud nemají potřebná povolení, musí se stavět i něco jiného.

30. 3. 2021
Ptá se: Petr N.

Jak to vypadá s dostavbu "Radlické magistrály" - jejím napojením (D5) na Pražský okruh?

Odpovídá: Jan Sůra

Bledě. Stavba je aktuálně blokována jejími odpůrci.

30. 3. 2021
Ptá se: Výpravčí

Proč jsou chataři v POsázaví tak mocní, že můžou bez problémů stavbu dálnice na jih blokovat už 20 let a budou blokovat snad na věčné časy

Odpovídá: Jan Sůra

Protože to zákon umožňuje.

30. 3. 2021
Ptá se: Petr

Prosim vás naše cesty jsou vyloženě špatné,nová cesta nevydrží ani 2roky bez oprav,a směs asfaltu by rozhrabali slepice

Odpovídá: Jan Sůra

To je dotaz především na stavební dozory. Z velké části je potřeba hledat viníka i v tom, že se nedostatečně kontroluje váha kamionů.

30. 3. 2021
Ptá se: Bohouš D.

Dobrý den. Kdo je konkrétně odpovědný za kontrolu kvality stavby, jak se provádí průběžná a konečná, zda se provádí sondy na hotovém díle a jaké jsou konkrétní smluvní sankce při nedodržení dokumentace či technologie. Kolik let je záruka a jak je vymahatelná.

Odpovídá: Jan Sůra

Budu muset odpovědět obecně, každá smlouva je postavena jinak. Například u modernizace D1 je záruka deset let. ŘSD má svůj vlastní úsek kontroly a kvality staveb.

30. 3. 2021
Ptá se: Vlastimil

Jan Sůra dopravní expert? Myslel jsem, že jste automobilový novinář, který píše o dopravě. Jaké máte prosím dopravní vzdělání?

Odpovídá: Jan Sůra

Nejsem automobilový novinář. Jinak vysokou školu života:-)

30. 3. 2021
Ptá se: J. Škopek

Dobrý den,
proč dle Vás není politická vůle nastavit přísné smlouvy včetně citelných sankcí za nedodržování termínů dokončení stavby ? Proč není vůle na stavbu poskytnout jen tak dlouhou dobu, jak stavba potřebuje ? Proč jsou harmonogramy běžně tak nafouklé, že uzavírka trvá 9 měsíců a objem prací včetně technologických přestávek by zabral třeba 3 měsíce. Tedy pokud by se tam opravdu pracovalo.

Odpovídá: Jan Sůra

Dobrá otázka, zejména u termínu. U dopravních staveb mám pocit, že je mají stavební firmy často jako zásobu pro případ, když nebudou mít co stavět pro soukromé investory, protože často je pro mě nepochopitelné porovnat pracovní dobu na stavbě silnice a na stavbě bytového domu. Ty smlouvy nyní relativně přísné jsou z pohledu sankcí, ale s těmi nafouknutými termíny, takže pokud není nějaký zásadní problém, není moc co uplatňovat.

30. 3. 2021
Ptá se: Miroslav Kuchař

Na komunisty už se vymlouvat nemůžeme. Silnice a železnice nejsou ve stavu za pět minut dvanáct, ale 20let po dvanácté. Je to vizitka státní správy a zákonů?

Odpovídá: Jan Sůra

Myslím, že jste si odpověděl.

30. 3. 2021
Ptá se: Víťa

Dobrý den, můžete, prosím, stručně vysvětlit rozdíl v technologii a materiálech liniových staveb(zejména dálnice) v Česku proti Rakousku nebo Německu? Podélné trhliny se zalévají asfaltem ani ne po roce od kompletní výměny svršku, vytlučená místa a nebezpečné díry v povrchu po jedné zimě s mrazy, promačkané kraje vytížených silnic 1. a 2.třídy, ....Používáme supermoderní IT technologie vyvinuté mimo ČR, tak proč nedokáže Min.dopravy nebo stát nakoupit know-how pro liniové stavby? Třeba jako kompletní dodávku. Jezdím 25let osobním autem a nelze ten rozdíl nevidět. Děkuji vám.

Odpovídá: Jan Sůra

Nejsem odborníkem na opravy silnic, na druhou stranu nemohu nevidět, že například i v německých médiích se někdy řeší nekvalita jejich silnic. A jak jsem psal výše, myslím, že do Německa se někdo s kamionem přes povolenou hmotnost neodváží.

30. 3. 2021
Ptá se: Jan Novotny

Dobry den, chtel bych se zeptat jaky je aktualni stav pripravy stavby prazskeho okruhu mezi D1 a Bechovicemi. Dekuji.

Odpovídá: Jan Sůra

Nepravomocné územní rozhodnutí, odvolání kvůli údajné podjatosti řeší jihočeský krajský úřad.

30. 3. 2021
Ptá se: Kralupák

EIA obchvatu Kralup je z roku 2006, územní rozhodnutí z roku 2011, žádost o stavební povolení byla KSÚS středočeského kraje podána v roce 2019. Myslíte si, že je tato rychlost úředníků kraje v pořádku? Jsou jistě experty na správu a údržbu silnic, i když tedy těch nejhorších. Jsou podle Vás schopní zúřadovat nové výstavby nebo je to jen zkouška trpělivosti voličů s vedením krajského úřadu a vedení KSÚS?

Odpovídá: Jan Sůra

Neznám tento konkrétní příklad, omlouvám se. Ale obecně platí, že nemá smysl žádat o stavební povolení příliš brzy, pokud vím, že na stavbu nemám peníze.

30. 3. 2021
Ptá se: Franz Josef Strauss

proč se postaví moderní 2-pruhové rampy na křížení dálnic a pak se levý nebo pravý pruh vyšrafuje a zakáže se v něm jezdit ? Proč stavíme některé věci jak na Západě a pak řešíme vše tzv. českou cestou. Jak všichni víme - 100 let děláme vše českou cestou a jdeme na úroven Bulharska možná ještě hůře

Odpovídá: Jan Sůra

Nevím úplně, jaké místo máte na mysli, omlouvám se.

30. 3. 2021
Ptá se: Vaclav Voldan

Kdy se kompletne dostavi D35 a napoji se u Mohelnice k jiz dostavene dalnici? Je rozhodnuto, jak se povede posledni cast od Moravske Trebove? Bude soucasti tunel pod vrchem nad Mohelnici? Dekuji za odpoved.

Odpovídá: Jan Sůra

ŘSD mluví o roce 2025 a zahájení stavby. https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/54/infoletak_d35-stare-mesto-mohelnice.pdf

30. 3. 2021
Ptá se: Čtenář

Dobrý den,
proč se stát bojí jít proti stavebním firmám ? Firma nestíhá (protože jede v běžném modelu mám kapacitu na 5 zakáze, naberu jich 10 a staví se tam, kde to nejvíc hoří), stát ji vyjde vstříc a posune termín dokončení. Stát nemá zajímat, jestli je firma závislá na rozprodání zakázky mezi X subdodavatelů či ze 100 % na dělnících z Ukrajiny.

Odpovídá: Jan Sůra

Pro mě je to bohužel také nepochopitelné.

30. 3. 2021
Ptá se: bradyard

Dobrý den, zajímalo by mne, proč nově postavené, či renovované úseky komunikací mají tak krátkou životnost.
Je to špatně odvedenou prací, nesprávnou technologií, nekvalitními materiály nebo přetížením vozidel? A proč se to neřeší?
Děkuji

Odpovídá: Jan Sůra

Záleží úsek od úseku, ale to, co píšete, k tomu jistě přispívá.

30. 3. 2021
Ptá se: Milan N.

Dobrý den, nedávalo by větší smysl, kdyby řidiči platili za dálnice podle toho, jak často po ní jezdí? Proč má řidič, co jede po dálnici 1 za 14 dní platit stejně co řidič, využívající dálnici každý den?

Odpovídá: Jan Sůra

Rozhodně dávalo. Zvláště v současné době pokročilejších technologií by to neměl být ani zásadnější problém.

30. 3. 2021
Ptá se: Radim

Dobrý den,
kdy konečně dojde k dostavbě resp. rozšíření odpočívek a parkovišť pro kamiony na naší dálniční síti? Kdy se konečně začnou budovat parkoviště i na silnicích I třídy?
děkuji za odpověď

Odpovídá: Jan Sůra

K dostavbě již dochází, odpočívky se budují, i když jich je samozřejmě stále málo. Psali jsme např. zde: https://zdopravy.cz/?s=odpo%C4%8D%C3%ADvka

30. 3. 2021
Ptá se: Bejt Magic Truffles

Dobrý den, proč si stát nezaloží vlastní firmu na stavbu potřebné infrastruktury a utrácí nesmyslné peníze za výběrové řízení a tahanice s nespolehlivými firmami?

Odpovídá: Jan Sůra

Možná proto, že stát je často nejhorší hospodář. Vzpomeňte si na ČSA.

30. 3. 2021
Ptá se: Kryštof

Dobrý den,
myslíte si, že je reálné, aby se základní síť českých dálnic dostavěla do roku 2030?

Odpovídá: Jan Sůra

Když budeme optimisty, tak ano:-)

30. 3. 2021
Ptá se: Harcsa

Dobrý den
Je to otazka do budoucna, ale neuvazuje se, ze by se po vzore treba Nemecka zavedla na krizovatkach v CR zelena sipka vpravo, tudiz, ze auta odbacejici do prava nemusi cekat na semaforu zelenou a jedou automaticky kdyz to premavka dovoli ? Dekuju

Odpovídá: Jan Sůra

Myslím, že bezpečnostní experti jsou dlouhodobě proti. Několikrát se toto téma v minulosti řešilo a vždy nějak usnulo.

30. 3. 2021
Ptá se: Jaromír Jílek

Podobnou otázku mám také. Jedu z Olomouce do Brna nebo Ostravy dvakrát do roka.. Ale mimo dálnici, protože připlatit za 2 x 80km a 2 x 100km celkem 2 x 310 Kč se mi nevyplatí, i když započítám větší spotřebu a ztrátu času. O menších úsecích, např. Z Olomouce do Prostějova nebo do Litovle ani nemluvím. A takových je nás statisíce nebo snad miliony. Většina řidičů, kteří jsou z oblastí s menší hustotou dálniční sítě než kolem Prahy.

Odpovídá: Jan Sůra

Souhlas, letos to vyniká ještě více s omezením mobility.

30. 3. 2021
Ptá se: V. Sobotka

Dobrý den,
dálnice D43 se už nepočítá jako dálnice, ale silnice 1. třídy I/43. Nevíte, proč se tak stalo?
Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Jan Sůra

Předpokládám, že hlavně kvůli jednoduššímu projednání (užší profil - menší zábor plochy) atd.

30. 3. 2021
Ptá se: Tomas Tichy

Dobry den
Proc se pri obnove D1 nestavela rovnou 3 pruhova v kazdem smeru. Proc neni zakaz predjizdeni kamionu na vice usecich?

Odpovídá: Jan Sůra

Protože se nechala dojít do takového stavu, že oprava v podobě modernizace už byla nezbytná. Rozšíření by znamenalo mnohem složitější povolovací procesy a samozřejmě i vyšší náklady.

30. 3. 2021
Ptá se: LN

Dobrý den, chci se zeptat proč i u liniových staveb je stále problém vykupovat pozemky? Pokud je něco ve veřejném zájmu důležité, není lepší majitele vyplatit (třeba i přeplatit). Příklad: Pokud by měla vést dálnice někomu přes zahradu, tak je jasné, že se musí vykoupit i dům, protože se stane podle současných hygienických norem neobyvatelný a majitel by měl obdržet tolik peněz, aby si mohl pořídit nový dům. Tedy pak může cena na pár metrech dálnice stát i pár milionů, ale za mně jako za daňového poplatníka je to v pořádku, protože tu dálnici budou používat tisíce lidí denně. Za mně je lepší pozemky přeplatit než vůbec nestavět.
Pozn: Vím, že různí "vykukové", kteří mají více informací, už hromadně skupovali pozemky obzvláště kolem Prahy, ale pokud vím jedná se spíše o nezastavěné plochy.

2. otázka.
Proč stát nepomůže dostavět obchvat kolem Prahy? Myslím, tím doopravdy nepomůže, ne jen politické sliby, které jak víme nemají téměř žádnou váhu.
Pozn. Můj osobní názor: Kdejakej opilec po osmi pivech je více upřimnej, než kdejaký politik.

Odpovídá: Jan Sůra

Vyvlastnění je už možné, ale ani to není všespásné. Vím o příkladu, kde například vyvlastňovací řízení běží už rok.
ad 2: stát je investorem Pražského okruhu.

30. 3. 2021
Ptá se: R. Novák

Dobrý den, dnes se většina staveb posuzuje hlavně ekonomickou návratností.
Tímto pohledem ale postupně dochází k k realizaci staveb v nedostatečné "velkorysém" rozsahu do budoucna či omezování projektů a staveb v "ekonomicky nevýrazných" regionech. I když dopravní stavby se staví s výhledem na sto let a více. Příkladem budiž například S43, nebo lépe (za)Jesenicko. Sice bez příležitostí není dopravní obslužnost, ale bez obslužnosti není příležitostí. Sice nemáme ještě hotovou ani základní síť, ale nemělo by péčí řádného hospodáře být také podpora regionů?
Díky

Odpovídá: Jan Sůra

Určitě měla. Na druhou stranu, počítání ekonomické návratnosti je z velké části o odvaze, kolik si do studie vylžete přínosů. Vzorovým příkladem je studie, z které vyšlo kolejové napojení mošnovského letiště. Naprosto vylhaná nereálná čísla, ale procento návratnosti vyšlo a byla dotace.

30. 3. 2021
Ptá se: Dagmar K.

Dobrý den, chci se zeptat, jestli je známo, co nebo koho konkrétně brání pan Patrik (Děti Země) svojí blokací přípravy dostavby posledního úseku D1 kolem Přerova? Co všechno toto jeho počínání způsobuje? Kolik stojí každého z nás daňových poplatníků? Děkuji.

Odpovídá: Jan Sůra

Dobrý den, to je asi lepší zeptat se pana Patrika přímo.

30. 3. 2021
Ptá se: MARTIN

Proc jsou nove rekonstruovane useky D 1 temer stejne hrbolate jako puvodni a proc stredovy pas neni osazen zeleni aby se snizovalo oslneni?
Proc nebuduji dalnice u nas Nemci nebo Francouzi ? I Polsko ma dnes dalnice mnohem kvalitnejsi nez my, proc?

Odpovídá: Jan Sůra

Nejezdím po D1, ale nezaznamenal jsem stížnosti na toto téma, neumím odpovědět. Proč nebudu u nás dálnice Němci nebo Francouzi? Většinou je budují české pobočky těchto firem, nikdo zahraničním firmám nebrání se přihlásit.

30. 3. 2021
Ptá se: Jenda

Proč jsou často sjezdy z dálnice skloněné na "druhou" stranu tzn. ze zatáčky ven?

Odpovídá: Jan Sůra

Dobrý dotaz, ale opravdu netuším.

30. 3. 2021
Ptá se: Martin K.

Dobrý den, chci se zeptat, jak podle Vás změní silniční dopravu rozvoj nových technologií (telematika, autonomní řízení)? Měly by se do budoucna měnit parametry nových dálnic a silnic v souvislosti s rozvojem těchto nových technologií ? Děkuji

Odpovídá: Jan Sůra

Určitě dost výrazně, zejména s rozvojem autonomního řízení. Myslím, že nové dálnice se už budují v takových parametrech, aby zvládaly nové technologie.

30. 3. 2021
Ptá se: Dalibor Plachý

Dobrý den, existuje nějaký způsob, jak "narovnat" podmínky mězi silniční a železniční dopravou? Lze vyvíjet (jakýkoliv) tlak na stát, aby se dálková přeprava zboží a materiálu realizovala po železnici? Lze vyvíjet tlak na objednatele osobní přepravy aby zohlednili více potřžeba (kapacitu) vlaků a redukovaly se stituace že ve špičce ja vlakk totálně narvaný a v sedle se tem průvodčí sám bojí? Já vím, je teď ta slavná čínská pandemi, ale včera v podvečer jsem jel R8 a ve vlaku jsem byl s kolegou úplně sám (teda až na personál). Opravdu když je zákaz pohybu je nutno vybavovat tolik vlaků? (tolik zbytečně "propálený" energie)

Odpovídá: Jan Sůra

Existuje, například ve formě stávajících poplatků. Nákladní vlak platí za každý ujetý metr na železnic, kamion ne. U osobní dopravy je důležitá i nabídka v takzvaném dopravním sedle, kdy sice nejede moc lidí, ale právě existence této nabídky může vést k tomu, že lidé preferují nakonec veřejnou dopravu.

30. 3. 2021
Ptá se: BS.

Dobrý den. Díky za dobrou práci, kterou odvádíte - cílený server pro info o dopravě zde chyběl. Mám dva dotazy:
1. Jaký je váš názor na přeměnu ŘSD na státní akciovku?
2. Čistě teoreticky: kdyby jste se zítra stal ministrem dopravy - jaké tři nejdůležitější priority byste si určil (ať už jde o procesní věci nebo konkrétní projekty)?
Hezký den

Odpovídá: Jan Sůra

Dobrý den, díky za pochvalu.
ad 1 K proměně na a.s. nemám vyhraněný názor, podle mého názoru je to formalita, která bude živit hlavně hodně právníků a úředníků, než k ní dojde.
ad 2 Čistě teoreticky, protože takové ambice rozhodně nemám: komplexní revize dopravní strategie se stanovením jasných priorit, otevření trhu dodavatelů Správy železnic k zabránění současné kartelizace a přemrštěných cen, urychlené otevření trhu s dálkovou železniční dopravou formou otevřených soutěží.

30. 3. 2021
Ptá se: jarda

Dobrý den,
proč dnes může kdejaký spolek (tř. Děti země) napadnout jakýkoli stupeň stavebního řízení a povolení stavby dálnic, dokonce i po vydání pravomocného povolení a to opakovaně např. kvůli chráněným zvířatům? A to dokonce i potom, co to odmítnou soudy? Viz dálnice D49 z Hulína do Fryštáku. Změní se to někdy? Ve většině zemí se můžou vyjádřit a napadnout řízení jen jednou, u nás můžou stále dokola.

Odpovídá: Jan Sůra

Protože to zákon umožňuje.

30. 3. 2021
Ptá se: Jakub

Dobrý den, nevíte náhodou, jak to vypadá se zahájením výstavby metra D v Praze (probíhající geologický průzkum nepočítám jako zahájení stavby). Soutěž na první úsek byla zahájena počátkem loňského roku, ale z nějakého důvodu stále ještě ani po roce nebyla ukončena. Je nějaká šance, že se stavba zahájí v tomto roce? Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Jan Sůra

Zakázka je aktuálně u ÚOHS, teoreticky by začít letos mohlo jít.

30. 3. 2021
Ptá se: Radovan Cerny

Dobry den.
Nedavno se otevrel novy usek D6 kolem Řevničova. Delka 10km, stavba trvala 3 roky. Navazujici usek kolem obce Krupá bude mit 6.5km a stavba bude take trvat 3 roky. Prijde mi to hrozne pomale.
Laik by pri pohledu z projizdejiciho busu rekl, ze delnici pracuji vikendovym tempem. Nebo je to jen zdani?
Jak dlouho by stavba trvala pri plnem nasazeni techniky a praci nonstop? Je mozne postavit 10km a 2 mosty za 6 mesicu?
Zdroj: https://zdopravy.cz/dalsi-usek-d6-prelozka-krupa-se-zacne-stavet-na-jare-vyjde-na-dve-miliardy-67446/

Odpovídá: Jan Sůra

Stavební firmy bohužel stát nenutí stavět rychleji. A když se zrychlí, tak se to přeci může vydat za úspěch a vyfotit se u toho:-)

30. 3. 2021
Ptá se: Petr P.

Dobrý den.
V mém regionu financuje všechny dopravní stavby EU a sám náměstek hejtmana to přiznává, že bez EU by se prostě nestavělo. Jaké budou možnosti financování těchto staveb z Bruselu do budoucna? Nepůjde to přece do nekonečna. Mají už kraje nějaký plán?
Díky, Petr P.

Odpovídá: Jan Sůra

Omezenější, výrazně.

30. 3. 2021
Ptá se: Kryštof

Dobrý den,
myslíte si, že je reálné, aby byla základní dálniční síť dostavěna do roku 2030?

Odpovídá: Jan Sůra

Při velkém optimismu ano.

30. 3. 2021
Ptá se: Petr

Vinou toho v jakem stavu jsou komunikace v Cesku pacha kazdy kdo si koupi auto a jezdi s nim hospodarsky zlocin na vlastni rodine a ozebracuje ji.
( Snizena zivotnost auta, neustale opravy...) Ma danovy poplatnik zalovat stat kvuli zanedbane peci o infrastrukturu?

Odpovídá: Jan Sůra

Zkuste to:-)

30. 3. 2021
Ptá se: Jarmila

Proč se v Polsku budují dálnice rychleji?

Odpovídá: Jan Sůra

Jiná legislativa.

30. 3. 2021
Ptá se: Karel K.

Dobrý den,
proč se nestaví D3 z Tábora do Prahy, ale směrem do Rakouska kde je o mnoho menší provoza do Prahy je stávající silnice nedostatečná. Vizualice D3 přes Jílové u Prahy je už dávno hotová, ale bohužel jen na papíře...

Děkuji

Odpovídá: Jan Sůra

Staví se to, na co je povolení. Bohužel.

30. 3. 2021
Ptá se: Jiří

Slyšel jste, že by někdo navrhoval se D43/R43 by se postavila PPP, protože její reálná priorita a stav přípravy je někde za Zemanovým kanálem. Děkuji.

Odpovídá: Jan Sůra

netuším.

30. 3. 2021
Ptá se: Josef Sychra

Dobrý den, chtěl bych se zeptat v jakém stavu je v současnosti příprava dálnice z Brna na Svitavy - R 43. Podle kdysi platných plánů se po ní mělo jezdit už v roce 2012....

Odpovídá: Jan Sůra

Doporučoval bych mapovou aplikaci ŘSD, tam je každá stavba velmi dobře popsána.
https://www.rsd.cz/wps/portal/web/mapa-projektu/!ut/p/a1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOK9Pb09DZ2cDbzdjQ0MDRzNXFyNTX1CDAwMDIEKIoEKnN0dPUzMfYAiJhZGBp4uTh4u5pa-BgaeZsTpN8ABHA0I6Q_XjwIrwecCsAI8VhTkhkYYZDoqAgCJ8XUV/#/stavby?komunikace=I43&filters[]=StavbyRealizace&filters[]=StavbyPriprava&page=0

30. 3. 2021
Ptá se: Adam

? Pokud porovnám rychlost výstavby dálnic například s Maďarskem, Polskem, které dokázalo za posledních cca 30 let protnout celou zemi novými moderními dálnicemi tak je mi smutno. Co je hlavní příčinou pomalé výstavby u nás? Existuje vůbec nějaké řešení? Jak je možné, že tento stav nedokázala zvrátit žádná z vlád posledních let?

Odpovídá: Jan Sůra

Legislativa, zastavené projektování v určité době.

30. 3. 2021
Ptá se: Vláďa

Dobrý den, zajímalo by mě, co si myslíte o (někdy i opakovaných) chybách ve stavebním řízením, díky kterým dochází k odvolání různých subjektů? Jak je možné, že společnost s tolika zkušenostmi se pořád nechává "nachytat" např. od ekologických aktivistů? Ještě bych se rád zeptal, co si myslíte o tempu přípravy stavby dálnic, kdy termíny jsou posouvány i o několik let? Má na to vliv střídání ministrů, nebo je to problém organizace ŘSD obecně? Děkuji za odpověď

Odpovídá: Jan Sůra

Myslím, že v posledních letech došlo opravdu k velkému zlepšení v oblasti přípravy nových dálnic. Pokud se podíváte na zásobník projektů, je výrazně větší. Určitě tomu pomohla i personální stabilita ŘSD, kdy je v čele někdo,kdo organizaci rozumí, ne političtí nominanti typu paní Křítkové.

30. 3. 2021
Ptá se: Richard. K.

Dobrý den,

dá se nějak "logicky" vysvětlit, proč na Moravě a ve Slezsku (zejména okolo Ostravy/Frýdku-Místku, případně Přerova), byla naplánova a realizovaná relativně vysoký hustota dálnic, když chybí základní tahy typu Praha - České Budějovice, Hradec - Olomouc apod.?

Díky,
R.

Odpovídá: Jan Sůra

Nedá. Pro mě naprosto nepochopitelné mít vedle sebe pár kilometrů rovnoběžně dvě dálnice.

 

Právě se děje

Další zprávy