Podzemní vlak spojí dvě velká pražská nádraží. Tunely mají být hotové za dvacet let

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
18. 9. 2017 12:05
Hlavní nádraží se Smíchovem má spojit podzemní železnice. Zrychlí se tak doprava po Praze, věří zástupci města. S podzemní železniční tratí už počítají pražské zásady územního rozvoje a město začalo připravovat změnu územního plánu.
Za 20 let tu budou stavět vlaky. Takhle by to na Karlově náměstí mohlo vypadat

Praha - Snadnější cestování po Praze má přinést projekt podzemní železnice. Vlaky by v Praze mezi hlavním nádražím a Smíchovem mohly jezdit za 20 let tunelem. Novinářům to řekli zástupci Institutu plánování a rozvoje (IPR) a organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD.

Důvodem vzniku projektu nazývaného Metro S je nedostatečná kapacita železnice v Praze. S podzemní železniční tratí už počítají pražské zásady územního rozvoje a město začalo připravovat změnu územního plánu. Náklady stavby zatím nejsou jasné. Vlaky se v Praze v rámci pražské integrované dopravy (PID) sveze denně 120 000 cestujících.

"Počítáme, že z diskuse Prahy a Správy železniční dopravní cesty vznikne několik variant, které budou následně prověřeny ve studii proveditelnosti. Byli bychom rádi, kdyby byla zadána nejpozději do dvou let," řekl ředitel sekce infrastruktury a krajiny IPR Marek Zděradička.

Konečná varianta vedení tunelů by se mohla začít připravovat a projektovat za pět až sedm let, uvedl Zděradička. Zastávky v centru města by mohly být kromě Smíchova například na Karlově náměstí nebo u Státní opery. Zamýšlena je i zastávka Florenc a na náměstí Bratří Synků, kudy by vedla trať směrem na Benešov.

Tunely chce město budovat kvůli nedostatečné kapacitě současných tratí. "Má to nesporné výhody, lidé se dostanou rychleji ke svému cíli," řekl Zděradička. "Železnice je spolehlivý páteřní prvek veřejné dopravy. Kapacita současných tratí je vyčerpána, zejména kolínská trať ji má již překročenu," dodal ředitel Ropid Petr Tomčík.

Plán na podzemní železnici v Praze.
Plán na podzemní železnici v Praze. | Foto: Libor Fojtík

K vytvoření tunelů se město inspirovalo v zahraničí. Podzemní železnici má od 70. let Mnichov a funguje i v Lipsku nebo ve Stockholmu.

Vlaky byly do PID zapojeny před 25 lety. Počet cestujících se za posledních deset let zvýšil ze 76 000 na 120 000 cestujících denně. Ve vlacích platí jízdenky PID.

 

Právě se děje

Další zprávy