Radim Klekner
Aktualizováno 13. 2. 2019 15:38
Každoročně zahynou na evropských silnicích desetitisíce osob. Podstatnou část z nich tvoří děti, chodci, cyklisté a starší lidé. Evropská komise se proto rozhodla zlepšit ochranu obětí autonehod a novelizovat směrnici o pojištění motorových vozidel. Mimo jiné navrhuje zvýšit výši pojistného krytí a zajistit, aby za pojistitele v platební neschopnosti přebíral odpovědnost příslušný stát. Ve středu europoslanci schválili stanovisko Evropského parlamentu ke směrnici a postoupili ji Radě EU. Podívejte se, co vše by se mělo změnit.
Dvě až tři procenta aut je nepojištěno
- Nová legislativa počítá také s přeshraničními kontrolami, které mají snížit počet nepojištěných aut pomocí technologií, jako je rozpoznávání poznávacích značek.
Nepojištěná vozidla jsou na evropských silnicích stále častějším problémem. V případě, že způsobí nehodu, je náprava škody velmi komplikovaná.
Podle exkluzivního výzkumu agentury SC&C pro Českou kancelář pojistitelů jedno procento řidičů přiznává, že vědomě neplatí povinné ručení. Až šest procent dotázaných má zkušenost s jízdou vozidlem, o kterém věděli, že nemá zaplacené povinné ručení.
Oficiální čísla pro celou EU neexistují, podle Charanzové se ale odhaduje, že bez pojištění jezdí po unijních silnicích dvě až tři procenta aut. To se ale liší podle jednotlivých zemí a například Rumunsko ve své oficiální zprávě loni přiznalo, že na jeho silnicích je nepojištěných osobních vozů až čtvrtina.