Nic nevyhazujte, neuklízejte, hlavně foťte, vzkazují pojišťovny lidem na jižní Moravě

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
25. 6. 2021 13:30
Tornádo, které se prohnalo několika jihomoravskými obcemi, způsobilo škody za stovky milionů korun. Jak se nyní mohou lidé, kteří přišli o majetek, co nejrychleji dostat k penězům? Zeptali jsme se českých pojišťoven.
Foto: Tomáš Škoda

V první řadě je nejdůležitější škodu zdokumentovat, radí shodně všechny pojišťovny. Není třeba čekat na likvidátory. Foťte, natáčejte video, zapište si rozsah poškození. Pak to nahlaste pojišťovně. "Telefonicky, e-mailem, z klientské zóny v počítači, mobilu, smartbankingu…," radí Petr Milata z ČSOB pojišťovny. 

Do poničených obcích navíc většina pojišťoven poslala mobilní týmy likvidátorů, takže pokud potkáte tým z pojišťovny, u které máte pojistku, můžete nahlásit škody přímo u něj.  

Podle Jana Marka z Generali České pojišťovny platí, že čím více fotografií, tím lépe. "Některé škody jsme schopni vyřídit i na základě telefonického nahlášení, případně za využití videohovorů. Vzhledem k poškozené infrastruktuře na místě největších škod, tedy tam, kde jsou nedostupné sítě mobilních telefonů, výpadky elektřiny, posílíme naši přítomnost na místě, abychom klientům usnadnili komunikaci s pojišťovnou i hlášení a registraci škod," slibuje Marek.

Doplňuje, že jakmile bude na místě v pořádku infrastruktura, bude možné využít i videoprohlídky pro pojištění majetku, automobilů i u podnikatelů. "Některé typy škod jsme schopni zaregistrovat i následně vyplatit po pouhém nahlášení po telefonu. Výplata pojistného plnění probíhá na účet. Klientům stačí pro komunikaci s pojišťovnou uvést rodné číslo. Na jeho základě umíme klienta identifikovat a začít škodu ihned řešit," dodává Marek. Už nyní má tato pojišťovna nahlášeno pět zcela zničených nemovitostí. 

Největší nápor klientů pojišťovny čekají o víkendu. Po zdokumentování a sepsání škod a nahlášení škody pojišťovně mohou lidé začít s odstraňováním následků. 

Běžně vyplacení peněz z pojistky může trvat několik dní, proto mohou lidé požádat i o výplatu okamžité zálohy z pojistného plnění. Může činit až polovinu plnění. "V případě totální škody jsme připraveni vyplatit až 50 procentní zálohu," potvrzuje Martina Lambert, tisková mluvčí Slavia Pojišťovny. 

Doplňuje, že pojišťovna chce po klientech škodu řádně zdokumentovat fotkami. "Jakékoliv další doklady či potvrzení jsou vítány, nejsou však nutné. Hradíme prokázanou a skutečně vzniklou škodu. U hlášení bude potřeba uvést rozsah poškození - rozměry poškození (šířka, délka, výška), stáří poškozených stavebních součástí, předběžné vyčíslení plánované opravy a bankovní spojení," dodává Lambert.

Pojišťovna Allianz vyhlásila na území jihomoravského kraje kalamitní stav, posiluje mobilní týmy likvidátorů i telefonní centrum. Odhaduje, že včetně aut půjde o jednotky tisíc škod.

"Počítáme s výplatami okamžitých záloh postiženým klientům. Škody způsobené tornádem budeme hradit z pojistek pokrývajících rizika škody z přírodních katastrof způsobených silným větrem," říká Marie Petrovová z Allianz. 

Jak připomíná Petr Milata, škody z tornáda jsou likvidní. Laicky řečeno, cokoliv na úrovni vichřice a horší je hrazeno z pojištění. Pokud má tedy klient pojištění, které kryje živel či vichřici, nemusí se výluk z pojištění obávat.

"Škoda je pojistnou události pro klienty, kteří mají v pojistných smlouvách krytý živel/vichřici. Tornádo považujeme za 'druh vichřice', protože splňuje definovanou rychlost větru. Na místo jsme poslali techniky, kteří budou o víkendu ještě posíleni dalšími kolegy, včetně slovenských. Mají to na místo škody ještě blíž. Jsme připraveni vyplácet zálohy, jakmile nám klient doloží stav na místě a šíři škod - ať lidé neváhají o zálohu na pojistné plnění požádat, je to v zájmu urychlené obnovy a zajištění střechy nad hlavou," říká Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. 

Nyní má pojišťovna ohlášených asi 20 škod. Odhaduje ale celkem nízké stovky škod za nízké desítky milionů korun, vysoká expozice pojišťovny je v havarijním pojištění aut, kde registrovala hodně škod z bouřek okolo víkendu.

Mobilní týmy úřadu rozdávají peníze

Mobilní týmy o dvou lidech vyslal do nejvíce postižených obcí také brněnský úřad. Ty rozdávají postiženým klientům peníze v hotovosti z dávky mimořádné okamžité pomoci (MOP).

"Je to dávka jednorázová a pokrývá šest základních životních situací. V případě neštěstí na jihu Moravy ji můžeme poskytnout klientovi, kterého postihla vážná mimořádná událost a jeho sociální a majetkové poměry mu neumožňují překonat nepříznivou situaci. Výše poskytnuté podpory může dosáhnout až 15násobku životního minima, tedy 57 900," uvedl úřad v tiskové zprávě.

Mobilní týmy lidé najdou v obcích Lužice, Mikulčice, Moravská Nová Ves a Hrušky, a to v prostorách tamních obecních úřadů, v Hodoníně je tým na zdejším kontaktním pracovišti úřadu práce.

Jak budou lidé konkrétně dokládat, že jim sociální a majetkové poměry neumožňují překonat nepříznivou situaci a tudíž mají na dávku nárok, úřad práce na dotaz Aktuálně.cz neupřesnil. Jenom uvedl, že specialisti vyslaní na místo jsou znalí místních poměrů a budou posuzovat každého žadatele zvlášť. 

Kde přispět lidem postiženým tornádem?

  • Na stránkách Nadace Via nebo na dárcovská platforma Znesnáze21.
  • Český červený kříž: číslo účtu 333999/2700, variabilní symbol 2101
  • Člověk v tísni - SOS Morava: číslo účtu 713271329/0300
  • ADRA: číslo účtu 66888866/0300, variabilní symbol 390
  • Diecézní charita Brno: dárcovské SMS, podle výše příspěvku ve tvaru "DMS DCHB 30", "DMS DCHB 60" nebo "DMS DCHB 90" na telefonní číslo 87777. Transparentní účet 4211325188/6800, variabilní symbol 2002
  • Diakonie Českobratrské církve evangelické: číslo účtu 2100691426/2010 nebo DMS "DIAKONIEPOMOC 30/60/90" (podle výše částky) na číslo 87777
  • Konto Bariéry: pomoc handicapovaným občanům z postižených obcí nabízí, žadatelé se mohou hlásit na e-mailové adrese [email protected]. Finanční příspěvky lze posílat na číslo účtu 17111444/5500, variabilní symbol 5555
  • Okrašlovací polek Stebno: pro oběti tornáda na Podbořansku vznikl transparentní účet
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 29 minutami

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového tábora na ostrově Samos. Má kapacitu 3000 lidí

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového uprchlického táboru na ostrově Samos. Informovala o tom agentura AFP. Řecký ministr pro migraci Notis Mitarakis prohlásil, že do tábora bude zpočátku umístěno zhruba 500 lidí z provizorního tábora u vesnice Vathy. Nový tábor, který byl financován z prostředků z Evropské unie, má kapacitu až 3000 lidí.

Tábor má rozlohu 12.000 metrů čtverečních a obklopuje ho vysoký plot s ostnatým drátem. Nachází se na relativně odlehlé části ostrova Samos. U vstupů jsou umístěny detektory a skenery. "Někteří si myslí, že se jedná o vězení, ale já nejsem toho názoru," řekl agentuře AFP jeden z migrantů. Od nového tábora si slibuje zvýšení kvality života, ve starém táboře totiž podle něj panovaly špatné hygienické podmínky.

V novém táboře panuje režim "omezeného pohybu". Migranti mohou pobývat mimo tábor denně od 8 do 20 hodin. Někteří z nich však nemohou tábor opustit vůbec. Jedná se například o osoby, které čekají na vyhoštění. Tento režim kritizují organizace na ochranu práv migrantů.

Starý uprchlický tábor ve vesnici Vathy měl kapacitu zhruba 700 lidí, v minulých letech tam v jeden moment pobývalo ale i desetkrát více lidí. Řecko za to čelilo kritice ze strany mezinárodních organizací. Za finanční pomoci Evropské unie se řecká vláda rozhodla vybudovat na pěti ostrovech, na které směřuje největší počet uprchlíků z tureckých břehů, nová zařízení. Náklady na vybudování nového tábora na ostrově Samos dosáhly 43 milionů eur (přes jednu miliardu korun).

Zdroj: ČTK
Další zprávy