Liberec - Německý dopravce FlixBus zavádí na lince Praha-Liberec nový typ autobusů. Společnost Umbrella Services, která v Česku autobusy pod značkou FlixBus provozuje, si pořídila dva autobusy typu VDL Futura, každý za zhruba 270 tisíc eur (přes 6 900 000 korun).
Autobusy mají novou převodovku a kvůli snazším opravám byl přesunut chladič. Čeho si ovšem všimne cestující, jsou výše položené konektory pro USB nabíječky a lepší je i vybavení toalet.
Po zkušenostech ze zahraničí, kdy byl zavazadlový prostor během zastávky ve městě vykraden, je autobus opatřen i systémem upozornění na otevření víka. Po kritice firma také zrušila 300megabytový limit pro wi-fi, na který si lidé dříve na palubách autobusů FlixBus stěžovali.
Autobusy VDL zkusí zákazníky zaujmout internetovým připojením s rychlostí 4G/LTE a vlastním mediálním portálem media.flixbus.com, kde si cestující může vybrat z několika filmů nebo také sledovat aktuální pozici autobusu na mapě.
Během následujících týdnů chce také dopravce nabídnout v každém autobusu dvě dětské sedačky. Ty budou v úložném prostoru a bude možné si je rezervovat při nákupu jízdenky.
Ve zvyšování komfortu soupeří FlixBus zejména s konkurenčním RegioJetem Radima Jančury. Ten před několika měsíci avizoval, že ze svých vozů Irizar i8 vymontuje jednu řadu sedadel, aby se zvýšil prostor pro cestující. Zůstalo ovšem u jediného autobusu. Podle firmy totiž změny nepřinesly takový zákaznický užitek, jak se předpokládalo, a u nejvíce vytížených spojů vznikly komplikace.
Není náhoda, že FlixBus nasadil nejnovější vozy právě na linku mezi Libercem a Prahou. Na tamní lince totiž zuří souboj FlixBusu s RegioJetem nejsilněji, k autobusové dopravě totiž mezi oběma městy neexistuje výraznější alternativa.
Boj o český trh pokračuje obviněním z dumpingu
FlixBus uspěl na většině trhů, kam expandoval, díky tamní nízké úrovni autobusové dopravy. Rychle se tak stal největší hráčem v Německu a úspěšně konkuruje například i firmě Greyhound na západním pobřeží USA. Při vstupu do Česka ovšem narazil, jelikož role "luxusního českého dopravce" tu již byla obsazena právě RegioJetem.
Šéf RegioJetu Radim Jančura dlouhodobě FlixBus kritizuje a tvrdí, že jezdí za dumpingové ceny. Konkrétně má k dispozici analýzu, podle níž by - i při obsazenosti 80 procent, které FlixBus obvykle nedosahuje - pokryly pouze 55 procent nákladů.
"Pan Jančura má svoje analýzy a my máme svoje," reagoval na otázku on-line deníku Aktuálně.cz ředitel značky FlixBus CZ Pavel Prouza. "Na případný soudní spor jsme připraveni," dodal.
Prouza uvádí, že tvrzení, že FlixBus jezdí za podezřele nízké ceny, je mediálně nafouknuté. Dělá to podle něj částka 29 korun, za kterou však bývá na palubě autobusů jen jedno místo. "Je to proto, abychom mohli uvádět, že ceny začínají na 29 korunách."
Jančura tvrdí, že jeho Student Agency se při ovládání trhu takto predátorsky nechovala. Podle něj šlo v případě cenových válek o časově omezené akční nabídky, firma rostla postupně a přinášela tehdy do Česka výrazně větší kvalitu, než bylo na trhu zvykem.
Původem německá společnost FlixBus je pouze organizátorem dopravy, prodejcem jízdenek či jednotnou marketingovou značkou, zatímco samotné autobusy pro ni v jednotlivých státech provozují jiné firmy. V Česku jde právě zejména o dopravce Umbrella Coach & Buses.
FlixBus loni celkově v Evropě přepravil 40 milionů pasažérů a podle firmy se dostal do provozního zisku. "Čísla o obsazenosti v tuzemsku ale kvůli vysoce konkurenčnímu prostředí nesdělujeme," řekla už dříve mluvčí Martina Čmielová.
Čmielová zároveň potvrdila, že je příliš brzy na vyhodnocování zájmu studentů a důchodců, kteří mohou od začátku září uplatňovat 75procentní slevu na jízdné. "O konkrétní čísla se podělíme v říjnu," dodala.