Loď Ever Given, registrovaná v Panamě, mířila z Číny do nizozemského přístavu Rotterdam. V úterý ráno kolem 6:40 uvázla severně od Suezského průplavu a brání v proplouvání jednou z nejrušnějších vodních cest na světě. Egyptské úřady už otevřely starší část kanálu, aby aspoň částečně odvrátily hrozící dopravní kolaps. Členové posádky jsou podle zahraničních médií v pořádku.
Podle některých informací byl příčinou nehody silný poryv větru, který způsobil vybočení trupu lodi. Podle jiných se mohlo jednat o technickou závadu. Bývalý námořník a historik Salvatore Mercogliano pro Reuters připomněl, že k podobným nehodám dochází v posledních letech stále častěji.
Mercogliano také varoval, že vyprostit loď nemusí být ani s pomocí několika člunů jednoduché. Na to upozorňují i další odborníci, podle nichž může vysvobození plavidla zabrat i několik dnů a možná bude nutné odstranit také velké množství písku. Jde navíc o jednu z největších nákladních lodí na světě a podle Mercogliana pak o vůbec největší, která kdy uvázla na mělčině v této oblasti.
Pokud by byl průplav zablokovaný delší dobu, pak by to podle Samira Madaniho ze společnosti TankerTrackers, která monitoruje námořní ropný obchod, mohlo vést k nárůstu cen ropy i přepravních sazeb. Madani pro list Financial Times také uvedl, že nákladní lodě by se případně musely vydat mnohem delší cestou kolem Afriky.
After all day trying to refloat the mega container ship 'Ever Given', in the Suez Canal, there is a steady log jam of ships waiting in the Mediterranean & Red Sea and in the canal itself pic.twitter.com/aGFKieoWqE
— N South (@nat_ahoy) March 23, 2021
"Každý den uzavření kanálu znamená, že kontejnerové lodě a tankery do Evropy nedováží jídlo, palivo, výrobky a stejně tak z Evropy na Dálný východ," doplnil Mercogliano.
Suezský průplav o délce 193 kilometrů spojuje Středozemní a Rudé moře a loni jím proplulo téměř 19 000 lodí, tedy v průměru 51,5 plavidla za den. Trasa slouží pro přepravu asi deseti procent veškeré světové dopravy. Kanál lodím umožňuje cestovat ze Středozemního do Rudého moře (a naopak) aniž by musely obeplouvat Afriku, čímž zkracuje cestu asi o 8900 kilometrů. Například cesta z Perského zálivu do Rotterdamu se zkrátila o 42 procent, do New Yorku o 30 procent.
The Suez Canal, one of the most important shipping lanes in the world, is reportedly blocked because someone accidentally got stuck with their giant container ship. The photo is unreal. pic.twitter.com/I2ACkBqPi2
— Marcel Dirsus (@marceldirsus) March 23, 2021