Pilot: Atlantický rekordman se dobře usadil do jet streamu. Hrozily však turbulence

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
10. 2. 2020 17:01
Větrná bouře Sabine (v některých zemích zvaná Ciara) má v Evropě na svědomí hlavně velké škody, zrušení stovek letů i pět obětí. Postarala se ale i o jednu kuriozitu. Boeing 747 British Airways díky ní urazil trasu z New Yorku do Londýna v rekordním čase. Jak vysvětlil pro Aktuálně.cz pilot Petr Jirmus, je to zásluha tzv. jet streamu (tryskového proudění), který s sebou Sabine do Evropy přinesla.

Boeing britských aerolinek British Airways vzlétl z newyorského letiště Johna F. Kennedyho v neděli v 18:47 tamního času (0:47 SELČ). Do cílové stanice - letiště Heathrow v Londýně - se dopravil o téměř dvě hodiny dřív, než letový rozvrh předpokládal. Trasu přes Atlantik mezi dvěma světovými metropolemi uletěl za rekordní 4 hodiny a 56 minut.

"Situace, kdy fouká nad Atlantikem západní proudění, je celkem běžná už mnoho let, možná i mnoho miliard let. Při cestách na východ se celá řeka letounů, které letí ze Severní Ameriky do Evropy, posadí do takzvaného jet streamu. Jedná se o nejsilnější vzdušný proud, který ve veliké výšce letadlům pomáhá a zkracuje letovou dobu," uvedl pro Aktuálně.cz pilot Petr Jirmus.

"Letové cesty se tedy pohybují podle polohy jet streamu. Zkrátka tak, aby se vždy celý provoz, který směřuje na východ, nacházel v tomto nejsilnějším proudění," upřesnil Jirmus, který působí v české společnost Smartwings jako kapitán Boeingu 737.

Jirmus dodal, že při cestě na západ je provoz naopak směrován do oblasti, kde panuje slabší nebo nulový vítr. 

Rovnou na trať, žádné zatáčky

Boeing British Airways předčil v neděli dosavadní rekord o třináct minut. Z prvního místa vytlačil Boeing 787-9 společnosti Norwegian Air Shuttle, kterému v roce 2018 zabrala cesta z New Yorku do britského hlavního města 5 hodin a 9 minut. 

Absolutní rekord nejrychlejších transatlantického spojení drží legendární Concorde, to byl však nadzvukový letoun s odlišným typem pohonu, od kterého se pro jeho nehospodárnost upustilo. V únoru 1996 překonal trasu za 2 hodiny a 53 minut.

Boeing místy dosáhl rychlosti přes 1300 km. "Letadlo muselo hned po vzletu dostat přímá povolení: rovnou na trať, žádné zatáčky, žádné oblety nějakých prostorů - a to samé před přistáním. Provoz na letišti v Heathrow zřejmě nebyl tak velký, takže letadlo z trati rovnou přistálo na dané dráze," domnívá se Jirmus, který je bývalým leteckým akrobatem a dvojnásobným mistrem světa i Evropy v tomto sportu.

Pro boeing, který na palubě vezl 400 cestujících, nebyl ale při přistání zásadní ani tak ruch letiště, jako právě silný vichr způsobený bouří Sabine. Jirmus potvrdil, že v takovém případě se stroje mohou ocitnout v nebezpečí. "Na všech letištích, v jejichž okolí panuje členitý terén - což je například právě Heathrow nebo i Praha -, prochází vítr přes překážky. Vyvolává turbulence, poryvy a velké trable při přiblížení a vlastním přistání," popsal český pilot.

"Oproti tomu u letišť, která leží na mořském pobřeží (třeba Keflavík na Islandu) a okolní krajina je plochá, není ani v případě silného větru přistání tak složité. Nedochází totiž k turbulencím - vítr je stabilní a s letadlem nijak neklepe, zkrátka jen změní jeho traťovou rychlost (rychlost vzhledem k povrchu zemskému - pozn. red.)," vysvětlil někdejší úspěšný letecký akrobat. 

Změny počasí mohou přinést další rekord

V neděli zvládly trasu New York - Londýn pod pět hodin také dva stroje britské společnosti Virgin Atlantic. Jeden (Airbus A350) doletěl na Heathrow jen o minutu později než Boeing 747, druhému to trvalo o tři minuty déle než novému rekordmanovi.

"Let Boeingu 747 se podařilo posadit do toho jet streamu zkrátka nejlépe a celou cestu tak letěl v optimálním proudění," komentoval to Jirmus. Typ letadla podle něj nový rekord neovlivnil, neboť se všechny stroje Boeingu i konkurenčního Airbusu pohybují zhruba stejnou rychlostí.

Bouře Sabine, která v pondělí řádila i v Česku, přivádí přes severní Atlantik tryskové proudění s větrem o rychlosti více než 300 kilometrů za hodinu. 

"Letadlo se pohybuje v dané výšce vždycky stejnou rychlostí, která se liší plus minus 50 km/h. Ale čím je vítr silnější, tím víc vám zkrátka pomáhá. Nápomocný je už vítr 20 km/h a samozřejmě vítr o síle 300 km/h pomáhá daleko víc," sdělil Jirmus. 

Ten nevylučuje, že může současný rekord v budoucnu nahradit zase další. "Jestli se bude počasí na planetě měnit dál, tak samozřejmě dojde i k tomu, že západní vítr nad severním Atlantikem bude někdy silnější. A když do něj 'posadíte' letadlo, tak v Evropě zkrátka bude za kratší dobu," uzavřel Jirmus.