Dálniční mýto pro cizince v Německu nebude. Nápad narazil u evropského soudu

ČTK ČTK
Aktualizováno 18. 6. 2019 13:54
Soudní dvůr Evropské unie v úterý uznal stížnost Rakouska na chystané německé mýtné pro osobní automobily. Opatření podle soudu diskriminuje majitele motorových vozidel ze zahraničí, a je tak v rozporu s unijním právem. Němci přitom chtěli od motoristů, včetně zahraničních, začít mýtné vybírat od října příštího roku. Německá vláda však narazila se související daňovou úlevou pro německé řidiče.
Foto: Aktuálně.cz

Připojení k žalobě na Německo zvažovala i Česká republika, vláda se ale posléze nepřipojila. Kritikům od počátku vadilo, že německé dálniční poplatky měly fakticky hradit jen zahraniční řidiči.

Rakousko napadlo plán Německa zavádět mýtné pro osobní auta v roce 2017. Vídeň poukazovala na diskriminaci, což nyní unijní soud se sídlem v Lucemburku uznal.

"Soudní dvůr dnešním rozsudkem konstatuje, že poplatek za využívání pozemních komunikací v kombinaci se slevou na dani z provozu motorových vozidel, kterou mohou uplatnit vlastníci vozidel registrovaných v Německu, představuje nepřímou diskriminaci na základě státní příslušnosti a porušení zásad volného pohybu zboží a služeb," uvedl v úterý unijní soud.

Generální advokát unijního soudu Nils Wahl přitom v únoru konstatoval, že o diskriminaci nejde a doporučil, aby soudci rakouskou žalobu zamítli. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer reagoval, že v současné podobě je zavádění mýtného v Německu "ze stolu". Bude se však podle něj zvažovat jiný plán.

Německo v roce 2015 přijalo právní rámec pro zavedení poplatku za užívání spolkových silnic, tedy v zásadě komunikací první třídy, a dálnic. Poplatky za osobní auta chtělo původně zavést letos, ale kvůli soudnímu sporu muselo opatření odkládat. Zahraniční motoristé měli platit jen za užívání dálnic.

Fakticky by ale mýtné podle stávající úpravy platili jen zahraniční řidiči. Majitelům aut registrovaných v Německu by se totiž o zaplacenou částku snížila daň z motorových vozidel.

Výše německého mýtného by se lišila v závislosti na objemu motoru a množství emisí, jak je tomu už nyní u nákladních automobilů. Cena desetidenní elektronické dálniční známky se pohybovala v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 64 až 639 korun). Nejdražší roční mýtné by přišlo na 130 eur (3320 korun).

Úterní verdikt uvítali rakouští politici. "Soudci Soudního dvora EU prohlásili německé mýto na osobní automobily za diskriminační, a tím naštěstí do věci vnesli jasno," prohlásil dnes rakouský úřadující ministr dopravy Andreas Reichhardt. Potěšení vyjádřil také bývalý rakouský ministr dopravy a nyní úřadující šéf rakouských Svobodných (FPÖ) Norbert Hofer.

Šéf frakce vládní koaliční SPD v německém Spolkovém sněmu Sören Bartol kritizoval Scheuera za to, že na na rozsudek nepočkal a zadal systém výběru mýtného soukromé společnosti. "Nyní se musí zajistit, aby nevznikla finanční újma spolkovému rozpočtu," řekl Bartol.

Výběrem německého mýtného byla pověřena rakouská společnost Kapsch spolu s německým pořadatelem koncertů a prodejcem lístků CTS Eventim. "Máme smluvní ochranná ustanovení," upozornil šéf rakouské firmy Georg Kapsch.

Rakouské automotokluby ARBÖ a ÖAMTC vyjádřily úlevu. Německý automotoklub ADAC dnes vyzval k úplnému upuštění od plánu na zavedení mýtného za osobní automobily.

Mýtné pro osobní auta v Německu

  • Německo v roce 2015 přijalo zákon o zavedení mýta na spolkových silnicích, tedy především na dálnicích. Dálniční poplatky pro osobní auta schválil parlament v březnu 2017, původně se měly začít vybírat od roku 2019. Po bouřlivé diskusi byl termín odložen a mýtné se má v Německu začít vybírat v říjnu 2020. Provozováním chystaného systému elektronického mýta pro osobní automobily byla loni pověřena rakouská společnost Kapsch spolu s německým pořadatelem koncertů a prodejcem lístků CTS Eventim.
  • Poplatky by měli platit majitelé osobních a obytných aut. Vyhnou se jim asi majitelé motocyklů, elektroaut nebo vozů pro handicapované.
  • Majitelé aut registrovaných v Německu mají platit za použití dálnic i silnic prvních tříd, poplatek se jim ale vrátí, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi mají získat dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.
  • Majitelé aut registrovaných v zahraničí mají platit jen za použití německých dálnic, nikoliv silnic prvních tříd.
  • Řada evropských zemí, především ze sousedství, Berlín kvůli uvedenému schématu kritizovala. Podle nich je mýtné nastaveno diskriminačně, Rakousko kvůli tomu podalo u Soudního dvora Evropské unie na Německo dokonce žalobu. Důvodem bylo to, že mýtné mají fakticky platit jen zahraniční řidiči. Žalobu zvažovala i Česká republika, vláda se ale posléze nepřipojila. Rakouskou žalobu u soudu podporovalo Nizozemsko. Soudní dvůr EU dnes uznal stížnost Rakouska na chystané německé mýtné pro osobní automobily. Opatření podle soudu diskriminuje majitele motorových vozidel ze zahraničí, a je tak v rozporu s unijním právem.
  • Záležitostí se v minulosti zabývala také Evropská komise.
  • Poplatek by se měl lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Majitelé dieselových vozů mají zaplatit v průměru výrazně více než majitelé benzínových aut. Desetidenní poplatek se má pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 64 až 639 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (179 až 1277 korun). Nejdražší roční mýtné má přijít na 130 eur (3320 korun). Českého řidiče vlastnícího vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, má roční mýtné vyjít na 100 eur (2554 korun).
  • Roční mýtné má být možné koupit kdykoliv během roku. Platit má následujících 12 měsíců.
  • Dálniční známka má být elektronická a řidiči si ji budou moci koupit na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic. Musí přitom uvést poznávací značku vozu i údaje o objemu motoru nebo jeho emisní normě. Pokud technické údaje nevyplní, bude jim automaticky účtován nejvyšší poplatek za vybrané časové období.
  • Kontrola dálničních známek se má uskutečňovat digitálně pomocí srovnání poznávacích značek vozů zaznamenaných na dálnici s databází aut, za které bylo zaplaceno mýtné.
 

Právě se děje

Další zprávy