Končí éra starých pantografů zvaných žabotlamy. Poslední se rozloučí příští pátek

Ekonomika Ekonomika
1. 8. 2018 12:18
V sobotu 11. srpna se souprava, která jako poslední jezdila v okolí Prahy, vydá na cestu do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.
Předběhl dobu.
Předběhl dobu. | Foto: DVTV

Praha - Elektrická jednotka řady 451/452, přezdívaná pantograf, emilka nebo žabotlam(a), vyjede v pátek 10. srpna naposledy do pravidelného provozu. S cestujícími se rozloučí na trase Praha-Libeň - Praha-Podbaba (kvůli výluce už se nevypraví na celou linku Pražské integrované dopravy S 41 Praha-Libeň - Roztoky u Prahy, na níž v posledních týdnech jezdila). 

Panťák
Autor fotografie: Archiv Českých drah

Panťák

  • První elektrická jednotka řady 451 byla vyrobena v roce 1964. Řada 452 pak byla vyráběna začátkem 70. let.
  • Lidově se jí říká "panťák" podle pantografu, neboli sběrače, typického pro elektrické lokomotivy, elektrické jednotky či tramvaje.
  • Přízvisko Žabotlam je trochu hanlivé a ukazuje na profil čela, z boku připomínajícího hlavu žáby.
  • Říkalo se jí ale také Emilka podle dřívějšího typového označení EM 475.
  • V době vzniku znamenala velký pokrok - díky rychlosti a možnosti změny směru bez posouvání (kabina strojvůdce je na obou stranách jednotky).

"Na této lince je dočasně nahradí jiná bezbariérová vozidla, například motorové jednotky RegioNova. Pokud České dráhy získají dlouhodobý kontrakt na provoz linky i po roce 2019, pak na ni během plnění tohoto kontraktu nasadí moderní elektrické bezbariérové jednotky. Soutěž na ně jsme již vypsali," říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

"Staré končící pantografy představují velmi úspěšnou konstrukci vlaků, která v 60. letech minulého století předběhla dobu nejen u nás, ale v celé Evropě. Výrazně překročily svou původně plánovanou životnost a odvedly velké množství práce v příměstské i regionální dopravě," připomíná Šťáhlavský.

V posledních letech se tyto elektrické jednotky 451/452 uplatnily hlavně v Pražské integrované dopravě na území hlavního města a Středočeského kraje. Postupně je tam nahradily moderní dvoupodlažní jednotky CityElefant s klimatizací.

Při příležitosti ukončení pravidelného provozu starých pantografů vyjede také muzejní jednotka ze Šumperka do Prahy, která pojede jako zvláštní vlak s přepravou cestujících. V pátek v podvečer je pak plánováno společné fotografování posledních dvou provozních jednotek ve stanici Praha-Libeň.

V sobotu 11. srpna se souprava, která jako poslední jezdila v okolí Prahy, vydá na cestu do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Půjde o společnou jízdu s historickou soupravou, která v pátek přijde ze Šumperka.

Mimořádný rychlík pojede v sobotu v 9:05 z Prahy-Libně, v 9:12 zastaví v Praze-Holešovicích a dál pojede přes Lovosice (10:41), Ústí nad Labem západ (11:05) do Chomutova (12:15), kde svou jízdu ukončí. Jednotka 451.025-26 již zůstane v Chomutově a bude předána do sbírek Národního technického muzea.

Historická souprava Českých drah se pak vrátí z Chomutova (15:00) přes Ústí nad Labem západ (16:05) a Lovosice (16:40) do Prahy-Holešovic (18:47) a Prahy-Libně (18:54).

"Cena zpáteční jízdenky do zvláštního vlaku vedeného historickým pantografem je 300 korun a lze ji zakoupit v pokladnách železničních stanic, volné jízdenky budou doprodány v sobotu přímo ve vlaku," upřesňuje mluvčí Českých drah.

Pantografy řadového označení 451 a 452 byly vyráběny ve Vagónce ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo vyrobeno 62 kusů (celých čtyřvozových jednotek).

Postupně byly v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, na trati Olomouc - Nezamyslice, ve východních Čechách nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem. Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí. Pouze díky nim bylo možné zvládat silné přepravní špičky na hlavních tratích kolem hlavního města.

"Díky svým vynikajícím parametrům - velmi rychlému rozjezdu, výkonné elektrodynamické brzdě, ve své době revolučnímu částečně nízkopodlažnímu uspořádání prostoru pro cestující se širokými dvoukřídlými centrálně ovládanými nástupními dveřmi - umožnily zavedení intervalové dopravy na velmi frekventovaných tratích okolo Prahy již v 80. letech minulého století," připomíná Štáhlavský.

Ještě v roce 2005 bylo v pražské příměstské dopravě v provozu 29 těchto starších souprav oproti 17 novým CityElefantům. V roce 2010 již převažovaly v provozu moderní CityElefanty, ale staré pantografy měly stále velký podíl na provozu hlavně ve špičkách.

Podívejte se na rozhovor Martina Veselovského:

Zbývá mu pár měsíců, cítím nostalgii, říká o dosluhujícím vlaku z modelové řady 451 strojvůdce Českých drah Jakub Kořínek. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy