Žabotlamy končí a ve Stromovce kazí vzduch motoráky, zlobí se radnice. Dráhy už shání elektrovlaky

Domácí Domácí
6. 6. 2018 15:00
České dráhy již vypsaly výběrové řízení a na elektrifikované trati mezi Roztoky u Prahy a nádražím Praha-Libeň by měly v budoucnu jezdit moderní elektrické vlaky.
Zbývá mu pár měsíců, cítím nostalgii, říká o dosluhujícím vlaku z modelové řady 451 strojvůdce Českých drah Jakub Kořínek. | Video: Martin Veselovský

Praha - Radnice Prahy 7 kritizuje České dráhy za to, že na lince mezi Roztoky u Prahy a nádražím Praha-Libeň přestaly jezdit elektrické vlaky. Takzvané "žabotlamy" na této trati nahradily soupravy s dieselovými motory. Městská část požaduje, aby národní dopravce motoráky zase nahradil ekologičtějšími soupravami.

"Musíme se zajímat o kvalitu ovzduší na území Prahy. Je řada opatření, která pomáhají. Patří mezi ně například důsledná kontrola filtrů pevných částic, řešení emisí u lodní dopravy, funkční regulační plán pro smogové období, ale třeba také to, aby na elektrifikovaných tratích nejezdily motorové vlaky," říká starosta Jan Čižinský.

"Považujeme to za velmi nešťastné, nejen s ohledem na zhoršení kvality ovzduší, především v rekreační oblasti Stromovky, ale také kvůli cestujícím," dodává místostarosta Ondřej Mirovský ze Strany zelených.

České dráhy potvrdily, že se dopisem ze sedmé městské části zabývají. Vyřazení elektrických žabotlamů vysvětlují jejich stářím. V současnosti po kolejích jezdí jen jediný, který však s největší pravděpodobností skončí v létě. A nové elektrické vlaky České dráhy ještě nemají.

"Vyřazené jednotky dnes neposkytují dostatečný komfort cestujícím, jsou morálně a technicky zastaralé," vysvětluje mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Na nové elektrické vlaky již vypsaly výběrové řízení. "Cílovým řešením provozu na této lince je jejich náhrada zcela novými moderními elektrickými bezbariérovými vlaky," říká mluvčí s tím, že dráhy na trať zatím provizorně poslaly dieselové vlaky, které však mají nové motory splňující ekologické limity.

Dráhy však odmítají kritiku Prahy 7, že současná náhrada za žabotlamy není dostatečně bezbariérová. "Tyto jednotky představují pro osoby se sníženou schopností pohybu, především vozíčkáře, naopak podstatné zvýšení a zlepšení komfortu cestování. Staré vlaky měly sice nízkopodlažní nástupní prostory, nedisponovaly ale například bezbariérovým WC nebo rampami, obojí tyto náhradní vlaky mají. Osoba na vozíku tak ve starém vlaku nemohla WC použít, což se s dočasně nasazenými soupravami mění k lepšímu," říká mluvčí.

Soupravy jsou navíc podle něj vybaveny sklopným přebalovacím pultem, čalouněnými vysokými sedačkami s podhlavníky nebo audiovizuálním informačním systémem, který zlepšuje kvalitu cestování především osobám se zrakovým nebo sluchovým postižením, dodává mluvčí.

 

Právě se děje

Další zprávy