Řada Němců si dál kupuje jízdenku za standardní cenu. Prodejní automaty to umožňují

ČTK ČTK
4. 7. 2022 12:56
Nehledě na levné měsíční celoněmecké jízdné za devět eur pro regionální a městskou dopravu si v Berlíně v červnu několik tisíc lidí koupilo klasické předplatné. To je několikanásobně dražší a omezené jen na Berlín a případně i okolí. Nákup standardního předplatného totiž prodejní automaty i přes existenci levného jízdného stále umožňují, protože podle dopravců by se úprava zařízení nevyplatila.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Od začátku června až do konce srpna mohou lidé po celém Německu cestovat regionální dopravou za měsíční paušál devět eur (222 korun). O tuto jízdenku, která má obyvatelům kompenzovat vysoké ceny energií a paliv, je mimořádný zájem, což dokazují i plné regionální vlaky.

Již na konci května, těsně před začátkem platnosti devítieurové jízdenky, si tento lístek jen v Berlíně koupily statisíce lidí. Se započítáním června pak bylo v celém Německu podle Svazu německých dopravních podniků zakoupeno zhruba 21 milionů takových jízdenek. Svaz původně předpokládal, že v Německu s 83 miliony obyvatel se prodá měsíčně okolo 30 milionů devítieurových jízdenek.

"Poptávka mezi obyvateli je od zahájení prodeje stále vysoká a také hodnocení spokojenosti s jízdenkou zůstává na trvale vysoké úrovni," řekl šéf Svazu německých dopravních podniků Ingo Wortmann. "Z průzkumu trhu navíc vyplývá, že většina našich zákazníků nevyužívá devítieurovou jízdenku na výlety a cesty na dovolenou, ale na každodenní cestování," dodal.

Stále ale existuje řada lidí, kteří si na každodenní dojíždění v červnu koupili klasické nezlevněné předplatné. Berlínský dopravní podnik BVG uvedl, že v případě metropole se to týká několika tisíců lidí. Další desítky tisíc lidí si koupily jednodenní jízdné, které pro území hlavního města stojí 8,8 eura (218 korun) a pro Berlín a blízké okolí pak deset eur (247 korun), což zhruba odpovídá ceně za devítieurovou jízdenku s celoměsíční platností.

Berlínská média zaujalo to, že klasické jízdné a normální předplatné lze v době platnosti devítieurové jízdenky vůbec koupit a že zákazníci nejsou při nákupu nezlevněného jízdného v automatu varováni.

Dopravní podnik BVG to zdůvodnil tím, že úprava nabídky v prodejních automatech by byla technicky náročná, nebylo by možné ji v krátké době stihnout a navíc by ji bylo nutné nejpozději v srpnu opět obnovit, aby si lidé mohli nakoupit předplatné pro září. BVG také uvedl, že nabídku na devítieurový lístek zobrazuje přímo na úvodní obrazovce.

Klasické měsíční jízdenky spolu s levnou devítieurovou jízdenkou v Berlíně prodávají také německé dráhy Deutsche Bahn, které v metropoli provozují systém městské železnice S-Bahn. Nezlevněný tarif si podle Deutsche Bahn koupily v červnu stovky lidí.

V Berlíně, kde žije 3,6 milionu lidí, devítieurový měsíční tarif ale využívají stovky tisíc cestujících. Jen BVG eviduje přes 1,1 milionu prodaných levných jízdenek s platností pro červen a berlínská S-Bahn dalšího půl milionu jízdenek. Mnozí lidé pak využívají pro cestování po metropoli lístek, který si koupili u jiných dopravců.

 

Právě se děje

Další zprávy