Noční vlaky zažívají v Evropě boom. Vyzkoušeli jsme trasu mezi Vídní a Florencií

Jana Václavíková Jana Václavíková
10. 4. 2022 16:25
Noční vlakové spojení napříč evropskými městy zažívá po desetiletích renesanci. Vznikají nebo v blízké budoucnosti vzniknou desítky nových spojů, které mají nabídnout zelenější alternativu k letecké dopravě. Jeden takový mezi Vídní a Florencií jsme projeli a porovnali ho s leteckou dopravou.
Noční vlaky rakouských státních drah ÖBB Nightjet
Noční vlaky rakouských státních drah ÖBB Nightjet | Foto: ÖBB/Harald Eisenberger

Od naší zpravodajky - Vídeňské hlavní nádraží je první stanicí na trase vlaku Nightjet rakouského národního dopravce ÖBB. Tmavě modrý vlak s červenými prvky proto přijel na čas, krátce před čtvrt na osm večer. Ze dveří vystoupili stevardi v tmavých kostýmech, aby pomohli cestujícím s nástupem do správných vagónů. 

Vozy, které měl každý z nich na starosti, se v mnohém lišily. Jeden tvořil kupé se šesti sedačkami, v dalším byly oddíly s lehátky po čtyřech nebo šesti a poslední kategorii tvořila lůžková kupé. V nich si také můžete vybrat z více možností - zaplatíte si kupé sami pro sebe nebo si zarezervujete jen jedno lůžko ze dvou či tří.

Právě poslední zmíněnou možnost zvolila i reportérka Aktuálně.cz na své 850 kilometrů dlouhé cestě do italské Florencie. Jedenáctihodinová jízda ale začala příjemným překvapením - sdílené kupé bylo nakonec prázdné a jen s jednou povlečenou postelí. Na sedadle stála uvítací papírová taška, která obsahovala vše, co se může při noční cestě hodit: pantofle, malý ručník, špunty do uší a drobné občerstvení.

Zbývající lůžka byla zaklopená ve stěně. K nejvyššímu se dalo dostat pomocí žebříku a byl u něj široký bezpečnostní pás, aby spící pasažér nespadl. Za dvířky vedle okna se ukrývalo malé umyvadlo se zrcadlem a kupé doplňoval menší skládací stolek, velký úložný prostor u stropu, šatní ramínka, zásuvky, velké okno s roletou a termostat.

Jak po nástupu a vyplnění požadavků na snídani, která je v ceně, stevard vysvětlil, oddíl se dá pro větší bezpečí zamknout. "Cestujete s námi poprvé?" divil se podrobným otázkám. Kromě cestujících s velkými batohy a rodinami s dětmi patří k cestujícím Nightjetu také lidé, kteří takto jezdí za prací nebo na pracovní jednání. Mnoho z nich bývá právě v lůžkovém voze.

Celý vagón doplňovala ještě malá toaleta a na opačné straně prostorná koupelna se sprchou. Co však zatím chybí, je wi-fi. Tu by měly mít až nové vlaky, které ÖBB plánuje nasadit do provozu koncem letošního roku. V nich by měla být také o něco delší lůžka i pro vyšší pasažéry.

Nahlédnout do vlaku můžete na stránkách dopravce ve 360stupňovém modelu.

Cena jízdenky vs. cena letenky

Zásadním kritériem pro výběr dopravního prostředku je pro mnoho lidí cena. Jednosměrný lístek z Vídně v kupé se třemi lůžky vyjde bez dalších slev při včasném nákupu na přibližně 3200 korun. V ceně je zahrnuta rezervace lůžka a snídaně. S cestou z Prahy stoupne cena o 350 až 700 korun, v závislosti na době nákupu. Celkově se tak jedna cesta z české metropole vejde do 4000 korun.

Pokud je člověk ochotný jet pouze na sedačce, dostane se jízdenka z Vídně i pod dva tisíce. Naopak při nákupu soukromější formy cestování v podobě kupé s jediným lůžkem vystoupá cena na pět tisíc korun, opět si ale musíte přičíst jízdenku z Prahy do Vídně. Existuje také verze deluxe, která má navíc vlastní koupelnu a toaletu. 

Ceny jednosměrných letenek z Prahy do Florencie se téměř každým dnem mění. Například v době psaní článku vycházela tříhodinová cesta v polovině dubna s jedním přestupem a odbaveným zavazadlem zhruba na šest tisíc korun. V případě cesty letadlem se také musí počítat s jízdou z letiště do centra města.

Při včasném plánování několik týdnů dopředu, kombinování různých dopravců a omezení počtu zavazadel vychází letecká doprava levněji. Nejvíce ale většinou ušetříte při cestě autobusem: z Prahy do Florencie se dostanete už zhruba za 1800 korun. V dopravním prostředku, který není úplně nejpohodlnější, ale strávíte nejméně 15 hodin.

Noční vlaky byly dříve oblíbené

Přestože v současnosti jsou noční jízdy vlakem spíše netypické, alespoň v západní Evropě bylo toto cestování od druhé poloviny 50. let běžné. V roce 1957 vznikla síť s názvem Trans-Europe Express (TEE), která se rozpínala na jednatřiceti trasách mezi evropskými městy. Vlaky a jejich vybavení byly v té době hodnoceny jako luxusní a neexistovala druhá třída. Popularita nočních spojů tak v 60. a 70. letech minulého století stoupala. 

Změna přišla v roce 1995, kdy státy provoz nočních vlaků omezily. Hlavním důvodem byla stále levnější konkurence v podobě letecké dopravy, státní podpora vnitrostátních letů a také postupně klesající kvalita vozů, popisuje britský deník The Guardian.

Začalo ubývat také nočních vlaků mimo síť TEE: poslední noční vlak z Paříže do Prahy přijel v roce 2001 a z Amsterdamu v roce 2008.

Další konec éry tohoto typu vlakové dopravy značil i prodej všech nočních vlaků ve vlastnictví německého státního dopravce Deutsche Bahn, který proběhl v roce 2016, uvádí německý web Deutsche Welle. Na noční spoje jste mohli ještě před ruskou invazí narazit na Ukrajině nebo v Rusku. Přes noc se dostanete vlakem také z Česka do Košic na východě Slovenska. 

Změna přišla s debatou o klimatické změně a v době, kdy letecké dopravce zasáhl úbytek cestujících kvůli omezením během pandemie koronaviru. Nejnovější evropské noční spojení bylo spuštěno v polovině loňského prosince mezi Vídní a Bruselem. Rakouská ÖBB, která spoj vypravuje, tak přidala další trasu, která doplní ty mířící z Rakouska do Itálie, Německa, Švýcarska a také Maďarska, Slovinska a Polska. 

I chystaná nabídka nočních spojů vypadá pestře. Následovat by měly trasy mezi Curychem a Římem, Curychem a Barcelonou či Vídní a Paříží. Francouzský národní dopravce SNCF také plánuje do deseti let vybudovat síť deseti nočních spojů. Vlak budou moci využít cestovatelé i při noční cestě ze Švédska do Německa a Belgie, uvádí stránky cestovatelského webu Lonely Planet

Své noční železniční spojení by měla dostat i Praha. Služba, na které spolupracuje český dopravce Regiojet s nizozemskou iniciativou European Sleeper, nabídne trasu z českého hlavního města přes Drážďany, Berlín, Amsterdam a Antverpy až do Bruselu. Cesta dostupná od tohoto léta zabere 15 hodin a cestující budou moci využít servis, na jaký jsou zvyklí z vlaků Regiojet - horké nápoje zdarma, wi-fi připojení a snídani, vyjmenovává dopravce.

Nízkoemisní typ dopravy

Jednou z výhod železniční dopravy, o které se v současnosti více mluví, je její nízká produkce emisí oxidu uhličitého. Například v roce 2017 vyprodukovala jen půl procenta evropských emisí pocházejících z dopravy.

Rozvoj tohoto nízkoemisního typu dopravy by mohl pomoci Evropské unii k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Evropská unie proto železniční dopravu podporuje a usiluje o vytvoření propojeného systému - jednotného evropského železničního prostoru s příznivými cenami. Loňský rok dokonce vyhlásila Evropským rokem železnice. 

"Železnice nám dovoluje přepravovat lidi i zboží po Evropě účinně, bezpečně a v souladu s klimatem. V budoucnu budeme více spoléhat na to, že železnice nabídne moderní a udržitelnou dopravu," napsala také německá europoslankyně Anna Deparnay-Grunenbergová. "Kvůli tomu potřebujeme inovativní a odolný železniční sektor, který naplňuje požadavky 21. století a dokáže soutěžit se silniční a leteckou dopravou."

Železniční dopravu zmiňuje v souvislosti s udržitelnějším cestováním také David Burroughs z časopisu International Railway Journal: "Klimatickou změnu nevyřešíme přes noc, ale přesun z letadel na vlaky je široce přijímán jako něco, co bude hrát důležitou roli v omezení emisí z dopravy. Noční vlaky se na této změně mohou podílet."

Další výhodou železnice je její bezpečnost. "Všiml jsem si, že lidé kolem mě nechtějí létat letadlem kvůli obavám o emise. Moje přítelkyně se navíc bojí létání a rozhodla se, že nikdy do letadla nenastoupí. Uvědomil jsem si, že jediný způsob, jak spolu cestovat, je vlakem," popisuje Adrien Aumont, spoluzakladatel francouzské společnosti Midnight Trains, která chce od roku 2024 provozovat mezi Paříží a dvanácti destinacemi luxusní noční vlaky. Sám je nazývá "hotelem na kolejích".

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Kandidát ODS na senátora v Ústí nad Orlicí Kopecký odstoupil, pil před jízdou

Kandidát ODS na senátora v obvodu Ústí nad Orlicí Josef Kopecký se vzdal kandidatury. Řídil auto pod vlivem alkoholu, uvedl na facebooku. Dodal že kdyby se nevzdal kandidatury, mohl by ohrozit ODS.

"Po několika měsících kampaně jsem se rozhodl vzdát se kandidatury z osobních důvodů. Tím důvodem je prostý fakt, že na konci minulého týdne jsem udělal naprostou hloupost a sedl si za volant po požití několika piv. Bylo to na kratinkou vzdálenost, v noci na prázdné ulici, neboural jsem, nikoho jsem neohrozil. I tak je to ale neomluvitelné," uvedl na svém facebookovém profilu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Německo podle kancléře Scholze zvažuje, jestli zatím nezachová jaderné elektrárny

Německo zvažuje, zda má smysl ponechat své tři poslední jaderné elektrárny ještě v provozu. Ve čtvrtek to na tiskové konferenci prohlásil kancléř Olaf Scholz. Německo původně plánovalo odstavit reaktory na konci letošního roku, čímž by země definitivně zastavila výrobu energie z jádra. Kvůli energetické krizi vyvolané ruskou invazí na Ukrajinu ale řada politiků včetně těch vládních požaduje pozdější odchod od nukleární energetiky.

Scholz na úvod konference řekl, že největší výzvou nejen pro Německo zůstává ruský vpád na Ukrajinu a jeho dopady. "Hlavním cílem vlády je nezávislost Německa na fosilních zdrojích energie," řekl s tím, že důvody jsou ekologické i bezpečnostní. Kvůli válce jsou nyní nejisté dodávky ruského plynu do Evropy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy