Někteří šoféři zapínají klimatizaci jen na místě řidiče. Současné smlouvy totiž teplotu ve vozech neřeší.
Podle zkušeností redaktora Aktuálně.cz, který pravidelně cestuje linkami společnosti Arriva na východním okraji Prahy, zapíná klimatizaci (v autobusech, kde je instalovaná) jen velmi malá část řidičů. Ti argumentují, že klimatizaci zapínat nemusí, nebo že její zapnutí zvyšuje spotřebu paliva.
Má standardní komunikace s řidiči autobusů v tomto počasí☀️🌡"Pane řidiči, pročpak máte vypnutou klimatizaci?" "Dřív klimatizace nebyly, a taky to všichni přežili." "No tak fajn, tak co kdybyste si vypl posilovač řízení? Ten dřív taky nebyl a autobusy jezdily..?" #klimajestandard
— Aleš Petrovský (@AlesPetrovsky) June 20, 2019
Sama Arriva potvrzuje, že řidiči povinnost zapnout klimatizaci nemají. "Vzhledem k tomu, že objednatel smluvně nestanovuje jasné podmínky pro provoz klimatizace, necháváme na uvážení řidiče, zda jsou nutné podmínky pro její provoz," uvedl mluvčí Arrivy Martin Farář.
Za nadměrnou spotřebu paliva pak mohou řidiči přijít o prémie. "Prémiová položka mzdy může být krácena řidičům, kteří dlouhodobě vykazují zásadní nadspotřebu oproti ostatním řidičům, tedy řídí nehospodárně. Rozhodně ale odmítáme, že bychom v těchto horkách krátili prémie kvůli spotřebě," dodal Farář.
Autobus s klimatizací pro cestující spotřebuje podle Faráře o zhruba desetinu více paliva, tedy o 2 až 3 litry nafty na 100 kilometrů.
Stížnosti na funkčnost klimatizace v autobusech potvrzuje i organizace Ropid, která dopravu v okolí Prahy objednává. "Povinnost používat klimatizaci se váže až na nové standardy kvality PID platné od příštího roku, nyní dopravci nemají povinnost pořizovat autobusy s klimatizací, takže nemůžeme ani vymáhat její používání," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Zároveň ale dodal, že od ledna, po podpisu nových smluv, začne teplotu ve vozidlech kontrolovat.
Podle Drápala také nelze jednoznačně říci, kteří dopravci klimatizaci záměrně nepoužívají. "Informace o tom, že někteří řidiči nezapínají klimatizaci schválně, máme napříč dopravci," dodal.
Problémem jsou i okna v autobusech, která cestující otevírají. V tom případě je klimatizace neúčinná. Podle Drápala budou muset od příštího roku u nových vozidel informovat cestující o klimatizaci cedulkou.
Pražský dopravní podnik řidičům použití klimatizace nařizuje
Dopravní podnik, který patří městu, na rozdíl od soukromých dopravců, nařizuje svým řidičům, že musejí klimatizaci zapínat.
"Povinnost zapnutí klimatizace pro cestující v autobusech je v dopravním podniku stanovena nejpozději při dosažení vnější teploty 22 stupňů, řidič samozřejmě s ohledem na aktuální klimatické podmínky může klimatizaci zapnout i dříve," řekl Aktuálně.cz mluvčí pražského dopravního podniku. Klimatizaci nabízí zatím pouze v nejnověji nakoupených vozech, o její instalaci i do dalších vozů se navzdory ujištěním ze strany města v minulosti zatím stále jen jedná.
Komfort v autobusech se výrazně zlepší příští rok
Cestující se dočkají lepšího komfortu v autobusech pražské integrované dopravy až od ledna příštího roku, kdy začnou platit nové smlouvy. Ty už myslí i na klimatizaci ve vozidlech, která bude muset být povinně zapnutá, pokud venkovní teplota přesáhne 22 stupňů. "Od příštího roku budeme teplotu ve vozidlech měřit a v případě nefunkční nebo nezapnuté klimatizace při venkovní teplotě nad 22 stupňů hrozí za každý zjištěný případ sankce tisíc korun," řekl Drápal.
Od příštího roku čekají cestující krom klimatizace i další novinky. Nové autobusy mají například přesně daný jednotný vzhled včetně detailů jako potah sedadel. Pro lepší informovanost cestujících mají sloužit dva LCD monitory, které budou nově informovat i o návazných spojích.