Praha dokončila největší modernizaci tramvají. Podívejte se na kuriozity z vozoven

Michael Bouška Jiří Kropáček Jan Nevyhoštěný Michael Bouška, Jiří Kropáček, Jan Nevyhoštěný
Aktualizováno 16. 2. 2019 13:40
Začátkem února předala plzeňská Škoda Transportation pražskému dopravnímu podniku poslední, 250. tramvaj 15TForCity Alfa. Skončila tím největší jednorázová modernizace pražské hromadné dopravy a největší nákup tramvají v dějinách hlavního města. Historie pražských elektrických drah je plná kuriozit. Ve velkém přehledu Aktuálně.cz se můžete podívat na všechny vozy, které v současnosti brázdí ulice města, ale i na zajímavosti z dějin pražské tramvajové dopravy včetně map tratí a perliček z minulosti.

Tramvaje, které aktuálně brázdí Prahu

Zajímavosti ze světa pražských tramvají

Tramvajová celní kontrola

V době, kdy tramvaje na území Prahy začínaly, existovaly takzvané potravní daně. Ty se vybíraly vždy na hranicích obcí. I když byly některé obce už připojeny k Praze (třeba Holešovice nebo Libeň), stále se nacházely mimo pražský daňový obvod. Cestující, kteří něco převáželi, museli z tramvaje vystoupit a pokračovat po vyřízení až následujícím spojem.

Tyto kontroly se nacházely například u dnešní stanice Florenc, v Hybernské ulici, u křižovatky Žitné a Legerovy a nedaleko dnešní stanice I. P. Pavlova. Konec těchto kontrol přišel se vznikem takzvané Velké Prahy v roce 1922.

Konkurence na tramvajových kolejích

Ačkoliv v dnešní době brázdí ulice Prahy jediný tramvajový dopravce, nebylo tomu tak vždy. Počátek tramvají v Praze je spojen s Františkem Křižíkem, který vlastnil dvě společnosti na provoz tramvají. První se jmenovala Elektrická dráha na Letné v Praze a druhá Elektrická dráha Praha – Libeň – Vysočany.

Další soukromou společností byla Elektrická dráha Smíchov - Košíře. Tu provozoval starosta Košíř Matěj Hlaváček. Další tratě už budovalo město. V roce 1907 pak došlo k vytvoření monopolního městského dopravce Elektrické podniky.

Mazací tramvaj

Mazací tramvaj se stala pražskou legendou. Do roku 1990 jezdil s cestujícími stejně jako ostatní pražské “tétrojky”. V roce 1991 udělali z tohoto vozu dělníci dopravního podniku nákladní tramvaj. Od roku 2004 do ní zabudovali ještě sněžný pluh, aby mohla odklízet sníh na trati na Barrandov.

S rozšířením tramvají 15T dopravní podnik začal řešit problém se skřípáním tramvají v zatáčkách. Aby byl hluk menší, maže dopravní podnik koleje v obloucích a na kříženích. Kvůli svému odlišnému vzhledu se stala tramvaj vyhledávanou atrakcí. Pomohl tomu i web, díky kterému mohou lidé zjistit aktuální polohu “mazačky”.

Tramvajové tratě

Podívejte se, kudy vedly tramvajové linky v minulosti, jak se síť postupně rozrůstala a co Praha chystá do budoucna.

Video

 

Právě se děje

před 5 hodinami

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

před 5 hodinami

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon roku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.

Další zprávy