Praha dokončila největší modernizaci tramvají. Podívejte se na kuriozity z vozoven

Michael Bouška Jiří Kropáček Jan Nevyhoštěný Michael Bouška, Jiří Kropáček, Jan Nevyhoštěný
Aktualizováno 16. 2. 2019 13:40
Začátkem února předala plzeňská Škoda Transportation pražskému dopravnímu podniku poslední, 250. tramvaj 15TForCity Alfa. Skončila tím největší jednorázová modernizace pražské hromadné dopravy a největší nákup tramvají v dějinách hlavního města. Historie pražských elektrických drah je plná kuriozit. Ve velkém přehledu Aktuálně.cz se můžete podívat na všechny vozy, které v současnosti brázdí ulice města, ale i na zajímavosti z dějin pražské tramvajové dopravy včetně map tratí a perliček z minulosti.

Tramvaje, které aktuálně brázdí Prahu

Zajímavosti ze světa pražských tramvají

Tramvajová celní kontrola

V době, kdy tramvaje na území Prahy začínaly, existovaly takzvané potravní daně. Ty se vybíraly vždy na hranicích obcí. I když byly některé obce už připojeny k Praze (třeba Holešovice nebo Libeň), stále se nacházely mimo pražský daňový obvod. Cestující, kteří něco převáželi, museli z tramvaje vystoupit a pokračovat po vyřízení až následujícím spojem.

Tyto kontroly se nacházely například u dnešní stanice Florenc, v Hybernské ulici, u křižovatky Žitné a Legerovy a nedaleko dnešní stanice I. P. Pavlova. Konec těchto kontrol přišel se vznikem takzvané Velké Prahy v roce 1922.

Konkurence na tramvajových kolejích

Ačkoliv v dnešní době brázdí ulice Prahy jediný tramvajový dopravce, nebylo tomu tak vždy. Počátek tramvají v Praze je spojen s Františkem Křižíkem, který vlastnil dvě společnosti na provoz tramvají. První se jmenovala Elektrická dráha na Letné v Praze a druhá Elektrická dráha Praha – Libeň – Vysočany.

Další soukromou společností byla Elektrická dráha Smíchov - Košíře. Tu provozoval starosta Košíř Matěj Hlaváček. Další tratě už budovalo město. V roce 1907 pak došlo k vytvoření monopolního městského dopravce Elektrické podniky.

Mazací tramvaj

Mazací tramvaj se stala pražskou legendou. Do roku 1990 jezdil s cestujícími stejně jako ostatní pražské “tétrojky”. V roce 1991 udělali z tohoto vozu dělníci dopravního podniku nákladní tramvaj. Od roku 2004 do ní zabudovali ještě sněžný pluh, aby mohla odklízet sníh na trati na Barrandov.

S rozšířením tramvají 15T dopravní podnik začal řešit problém se skřípáním tramvají v zatáčkách. Aby byl hluk menší, maže dopravní podnik koleje v obloucích a na kříženích. Kvůli svému odlišnému vzhledu se stala tramvaj vyhledávanou atrakcí. Pomohl tomu i web, díky kterému mohou lidé zjistit aktuální polohu “mazačky”.

Tramvajové tratě

Podívejte se, kudy vedly tramvajové linky v minulosti, jak se síť postupně rozrůstala a co Praha chystá do budoucna.

Video

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Při sebevražedném útoku v Somálsku zemřelo nejméně sedm lidí

Nejméně sedm lidí v sobotu zemřelo při sebevražedném útoku nedaleko prezidentské rezidence v somálské metropoli Mogadišo, informovala agentura Reuters s odvoláním na místního představitele. Osm lidí je po výbuchu zraněných., dalších osm je zraněnýc

Bomba nastražená v autě explodovala ve chvíli, kdy byl vůz na křižovatce. Svědek agentuře Reuters popsal, že viděl sedm zničených automobilů a tři rikši. Celá křižovatka byla podle něj potřísněna krví.

Kdo za útokem stojí, zatím není zřejmé. Podobné útoky nicméně často provádí islamistické hnutí Šabáb, které je napojeno na teroristickou síť Al-Káida. Šabáb chce v africké zemi svrhnout vládu a prosadit svůj přísný výklad islámského práva.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Kanadská katolická církev se omluvila za utrpení, které musely snášet domorodé děti v internátních školách

Kanadská katolická církev se veřejně omluvila za utrpení, které musely snášet statisíce domorodých dětí v internátních školách, kde se usilovalo o jejich násilnou asimilaci. Biskupové v prohlášení napsali, že cítí hlubokou lítost a upřímně se omlouvají za to, že se církev podílela na systému, jehož cílem bylo vymazání domorodé kultury a spirituality, a za to, že její představitelé týrali a zneužívali své svěřence.

Internátními školami, které financoval stát a které provozovaly povětšinou katolické misionářské kongregace s cílem asimilovat děti původních obyvatel, prošlo v Kanadě v 19. a 20. století na 150 000 nezletilých. Vyšetřovací zpráva kanadských úřadů z roku 2015 označila systém, který vynucoval odloučení dětí od rodičů, za "kulturní genocidu". Děti navíc byly často vystaveny týrání, sexuálnímu zneužívání a hladovění, odhadem 6000 jich zemřelo.

Letos se o zločinech spáchaných v těchto školách a otřesných podmínkách, které tam panovaly, opět začalo mluvit kvůli nálezům hromadných pohřebišť na pozemcích internátů. Na místě bývalé internátní školy v Marievalu v provincii Saskatchewan objevili vyšetřovatelé na 750 neoznačených hrobů. U někdejší církevní školy ve městě Kamloops v Britské Kolumbii se našly ostatky 215 dětí, těm nejmladším byly zhruba tři roky.

"Řada katolických komunit a diecézí se podílela na systému, který vedl k potlačování domorodých jazyků, kultury a spirituality a nedokázal respektovat bohatou historii, tradice a moudrost původních obyvatel. Uznáváme, že někteří členové katolického společenství spáchali těžké přečiny," uvedli biskupové.

Zdroj: ČTK
Další zprávy