Praha dokončila největší modernizaci tramvají. Podívejte se na kuriozity z vozoven

Michael Bouška Jiří Kropáček Jan Nevyhoštěný Michael Bouška, Jiří Kropáček, Jan Nevyhoštěný
Aktualizováno 16. 2. 2019 13:40
Začátkem února předala plzeňská Škoda Transportation pražskému dopravnímu podniku poslední, 250. tramvaj 15TForCity Alfa. Skončila tím největší jednorázová modernizace pražské hromadné dopravy a největší nákup tramvají v dějinách hlavního města. Historie pražských elektrických drah je plná kuriozit. Ve velkém přehledu Aktuálně.cz se můžete podívat na všechny vozy, které v současnosti brázdí ulice města, ale i na zajímavosti z dějin pražské tramvajové dopravy včetně map tratí a perliček z minulosti.

Tramvaje, které aktuálně brázdí Prahu

Zajímavosti ze světa pražských tramvají

Tramvajová celní kontrola

V době, kdy tramvaje na území Prahy začínaly, existovaly takzvané potravní daně. Ty se vybíraly vždy na hranicích obcí. I když byly některé obce už připojeny k Praze (třeba Holešovice nebo Libeň), stále se nacházely mimo pražský daňový obvod. Cestující, kteří něco převáželi, museli z tramvaje vystoupit a pokračovat po vyřízení až následujícím spojem.

Tyto kontroly se nacházely například u dnešní stanice Florenc, v Hybernské ulici, u křižovatky Žitné a Legerovy a nedaleko dnešní stanice I. P. Pavlova. Konec těchto kontrol přišel se vznikem takzvané Velké Prahy v roce 1922.

Konkurence na tramvajových kolejích

Ačkoliv v dnešní době brázdí ulice Prahy jediný tramvajový dopravce, nebylo tomu tak vždy. Počátek tramvají v Praze je spojen s Františkem Křižíkem, který vlastnil dvě společnosti na provoz tramvají. První se jmenovala Elektrická dráha na Letné v Praze a druhá Elektrická dráha Praha – Libeň – Vysočany.

Další soukromou společností byla Elektrická dráha Smíchov - Košíře. Tu provozoval starosta Košíř Matěj Hlaváček. Další tratě už budovalo město. V roce 1907 pak došlo k vytvoření monopolního městského dopravce Elektrické podniky.

Mazací tramvaj

Mazací tramvaj se stala pražskou legendou. Do roku 1990 jezdil s cestujícími stejně jako ostatní pražské “tétrojky”. V roce 1991 udělali z tohoto vozu dělníci dopravního podniku nákladní tramvaj. Od roku 2004 do ní zabudovali ještě sněžný pluh, aby mohla odklízet sníh na trati na Barrandov.

S rozšířením tramvají 15T dopravní podnik začal řešit problém se skřípáním tramvají v zatáčkách. Aby byl hluk menší, maže dopravní podnik koleje v obloucích a na kříženích. Kvůli svému odlišnému vzhledu se stala tramvaj vyhledávanou atrakcí. Pomohl tomu i web, díky kterému mohou lidé zjistit aktuální polohu “mazačky”.

Tramvajové tratě

Podívejte se, kudy vedly tramvajové linky v minulosti, jak se síť postupně rozrůstala a co Praha chystá do budoucna.

Video

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy