Ostrava - Do boje o krachující opravnu letadel Job Air Technic v Mošnově u Ostravy se zapojila finanční skupina J&T. Advokát Marek Galvas, který pro J&T pracuje, přihlásil u soudu pohledávku společnosti Nevet za 45 milionů korun.
Podle dokumentu, uloženého v obchodním rejstříku, odkoupila Nevet pohledávku od firmy CCG. Za tou přitom stojí ostravský podnikatel Daneš Zátorský - zakladatel a původní vlastník Job Air.
"Celková výše pohledávek věřitele za dlužníkem přesahuje 66 milionů korun," píše soudu Galvas, který se zároveň za Nevet uchází o členství v prozatímním věřitelském výboru Job Air Technic.
Zkouší vyřadit spořitelnu
Galvasův krok je signálem rozjíždějící se tvrdé bitvy o mošnovský hangár. Advokát zároveň žádá soud, aby do prozatímního věřitelského výboru nenominoval Českou spořitelnu, která je spolu se státní Českou exportní bankou největším věřitelem Job Air a iniciátorem insolvenčního návrhu.
Podle Galvasova názoru má být ve věřitelském výboru bankovní klub, který v Job Air nárokuje dohromady přibližně 683,6 milionu korun, zastoupen pouze jedním členem, a to Českou exportní bankou.
"Ustanovení obou bank do věřitelského výboru by podle názoru věřitele nenaplňovalo požadavky na zastoupení všech skupin věřitelů a mohlo současně narušit zájem na co nejvyšší uspokojení všech věřitelů a nikoliv jen zajištěných bank," píše Galvas soudu s tím, že obě instituce mají naprosto totožné zájmy.
Vyřazení České spořitelny může souviset s dalším osudem Job Air. Zatímco Česká exportní banka je podle informací z bankovních kruhů mnohem více nakloněna tomu, aby pohledávky Job Air ještě před vyhlášením úpadku od bank koupil strategický investor, Česká spořitelna je proti a trvá na úpadkovém řízení.
"Chceme v Job Air udržet provoz, jednáme s potenciálními zájemci o pohledávky. Jsme ve shodě s Českou spořitelnou, máme stejný zájem," říká o záchraně hangáru mluvčí České exportní banky Věra Dušková.
Vyjádření České spořitelny zatím online deník Aktuálně.cz zjišťuje.
Strategický partner na obzoru?
Totožnost investora, s nímž nyní banky vedou exkluzivní jednání o prodeji pohledávek, není známa. Podle informací Aktuálně.cz za něj vystupuje jako český partner a poradce firma EnCore bývalého bankéře Lubora Žalmana - přímo ten na žádosti o rozhovor na toto téma nereaguje.
Skutečným strategickým partnerem ucházejícím se o Job Air je podle dostupných informací zahraniční firma z leteckého průmyslu.
Angažmá J&T může mít ještě další cíl - už loni v létě se o Job Air zajímala ABS Jet, společná firma J&T a PPF. Jednání o převzetí pohledávek a kapitálovém vstupu nakonec nevedla k výsledku, údajně pro příliš vlahý zájem PPF.
"J&T v tom nemá žádný jiný zájem než získat určité uspokojení z této pohledávky během insolvenčního řízení," reaguje Galvas. "Už to ale usnulo, naše účast v insolvenčním řízení s tím nemá nic společného," dodává na téma podniku ABS Jet.
Job Air by mohl mít ještě dalšího zájemce - majitele strojírenské skupiny Vítkovice Jana Světlíka. Ten podle smlouvy z roku 2008 za úvěry hangáru ručí bankám 137 miliony korun. Pokud by ovšem od bank jejich pohledávky koupil, a stal se tak věřitelem Job Airu, vyhnul by se placení záruky a dluh by mohl "kapitalizovat" neboli přeměnit na většinový podíl v opravárenské firmě.
Zpoždění za miliony dolarů
Do opravárenského centra na letadla vložil stát v rámci podpory inovativního podnikání celkem 315 milionů korun. Jestliže firma skončí v úpadku a nepodaří se ji udržet v chodu, přijde o licence i certifikáty na opravu letadel.
"Banky nám obstavily už před dvěma týdny účty, stahují hotovost, nemáme provozní kapitál. Nebudeme dlouho schopni udržet výrobu, jakmile se zastaví, firma končí," říká spolumajitel a ředitel Job Air Daniel Barč. Penále za zpožděné opravy letadel podle něj přijdou na 10 tisíc dolarů na den.
"Je absurdní, že ministerstvo průmyslu a obchodu na nás tlačí, ať udržíme výrobu, ať nepřijdou vniveč investované dotace, zatímco jím zřizovaná Česká exportní banka spolu s Českou spořitelnou přežití firmy brání tím, že ji odstřihly od financování," dodává Barč.