"Podobně jako počet nově přicházejících značek zůstal nezměněný i trend jejich strategie vstupu na trhy středoevropského regionu. Při něm Praha zůstává hlavní vstupní branou, trhem, který nabízí velice kosmopolitní prostředí a výborný poměr mezinárodních turistů a lokálních zákazníků," uvedl vedoucí retailového týmu pro střední a východní Evropu Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček.
Fakt, že na českém trhu působí několik tisíc značek a minimum ho opouští, je podle CBRE dobrou zprávou o tom, že tuzemský maloobchodní trh je stále v dobré kondici. Příchody nových značek podle CBRE ovlivňuje kolik a jakých maloobchodních projektů, od nákupních přes outletová centra, se v daném roce otevírá.
To se podle CBRE odrazilo i na loňských statistikách. Nový značek bylo loni 29, což je meziročně o 26 procent méně, loni se však v ČR neotevřelo žádné větší nákupní centrum. Například předloni nové rozšířené obchodní centrum na pražském Chodově přilákalo 24 nových značek.
"Nových projektů je málo a především se jedná multifunkční projekty, které kombinují maloobchodní prostor, kvalitní gastronomii, zábavu, kanceláře, byty, hotel - to vše v kvalitním prostředí a se špičkovou architekturou," doplnil Kotrbáček. Starší maloobchodní projekty na trhu podle něj procházejí nutnou revitalizací. Praha je navíc pro maloobchodníky s Budapeští co do výše nájmů z celého regionu nejdražší.
Nejvíce značek v ČR patří luxusní a byznys módě a oblečení střední cenové úrovně a gastronomii, což koresponduje s životním stylem lidí zejména velkých měst a kondicí české ekonomiky, shodují se obě firmy. Ty patří k předním světovým poskytovatelem realitních služeb. Nejvíce značek až 26 procent pochází podle Cushman & Wakefield z Itálie, poté z USA a Německa.
Přehled maloobchodních projektů od roku 2014 do 2018:
Rok a počet projektů | Název projektu | Město |
2014 - šest projektů | Centrum Pivovar | Děčín |
Florentinum | Praha | |
Frýda | Frýdek-Místek | |
Galerie Teplice | Teplice | |
OC Lužiny | Praha | |
Quadrio | Praha | |
2015 - jeden projekt | Central Kladno | Kladno |
2016 - dva projekty | Aupark Hradec Králové | Hradec Králové |
Galerie Přerov | Přerov | |
2017 - čtyři projekty | Central Jablonec | Jablonec nad Nisou |
Centrum Chodov | Praha | |
Galerie Butovice | Praha | |
IGY České Budějovice | České Budějovice | |
2018 - tři projekty | Géčko Ostrava | Ostrava |
Outlet Arena Moravia | Ostrava | |
Prague The Style Outlets | Praha |
Zdroj: CBRE