Praha - Tvrdé škrty z loňského roku a první kroky k reorganizaci firmy v holdingovou strukturu, posunuly podle nejnovějších informací České aerolinie blíže k záchraně před definitivním pádem na zem.
Společnosti se totiž postupně snaží snižovat provozní ztrátu tak, že jí z prodejů majetků začaly zbývat peníze.
Podle informací deníku Aktuálně.cz přes dvě třetiny finančních prostředků, které firma získává z jednorázových prodejů majetku, využívá na investice a už nikoliv na provoz.
To mimo jiné znamená, že se daří snižovat provozní ztrátu a rozdíl mezi náklady a výnosy se tak začíná přibližovat nule.
"Na rozdíl od předchozích restrukturalizačních úvah, které primárně vycházely ze snižování nákladů, je nyní hlavním bodem restrukturalizační strategie nová koncepce dopravní sítě," tvrdí mluvčí ČSA Hana Hejsková. V překladu to znamená nehledat pouze úspory a držet velikost flotily, ale najít výnosné destinace a ty obsluhovat menším počtem letadel tak, aby byla naplněnější.
Projedený catering
ČSA v posledních letech prodaly postupně majetek za zhruba šest miliard korun. Mezi největší položky patřil prodej nákladní divize - tedy carga - a dodávek občerstvení pro paluby letadel - tedy cateringu. Společnost ale takto získané prostředky "projedla" tedy jimi zalepovala pouze provozní ztrátu.
Po propuštění asi šesti set zaměstnanců a vyčlenění divize odbavení zavazadel do samostatné dceřinky a dalších úsporných krocích nového vedení v čele s Miroslavem Dvořákem z odprodejů začalo zbývat na investice, jako je například dlouhodobě plánovaný nákup nových letadel typu Airbus. Za jeho éry byl například odprodán "hlavní stan" ČSA - budova APC na ruzyňském letišti.
Podle plánu, který schválila vláda, se tak má letošní ztráta národních aerolinií dostat zhruba na 600 milionů korun a příští rok již má skončit v kladných číslech. Za loňský rok naopak vykáží ČSA enormní ztrátu ve výši okolo 3,7 miliardy korun, řekl v uplynulých dnech ministr financí Eduard Janota.
Bude se dál prodávat
K posílení financí poslouží ještě další odprodeje majetku - z nyní 50členné flotily mají zmizet letadla Boeing, firma se také zbaví dalšího hangáru.
Kromě toho mění postupně svou strukturu v holding. Vyčleněn do samostatné dceřiné společnosti byl již například handling - tedy odbavení zavazadel.
Jen poslední formality zbývají ke stejnému kroku u nepravidelné dopravy, tedy charterů. Novými dceřinými společnostmi se velmi brzy mohou stát také výcvik pilotů, nebo údržba letadel. Mateřská ČSA se tak zaměří výhradně na pravidelnou dopravu.